XS650 modifiering

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Osäker på om det duger att kalla detta för ett bygge egentligen då mina kunskaper mer räcker till att stuka om hojen snarare än regelrätt byggande. Hur som helst, efter att ha suktat länge hittade jag till sist en Yamaha XS650. Har tidigare haft en gammal GPZ750, men kände att jag skulle vara mer hemma med en twin. Kan redan nu, efter ett par korta testturer konstatera att jag kände rätt. Räcker med 2 cylindrar för mig. :)

Har inhandlat sadel från sent 70-tal som skall fräschas upp. Högre stötar är på väg hem. Snygga flakehandtag i posten i veckan. Blir även en minimätare istället för originalpaketet. Mindre strålkastare skall på och placeras något lägre än dagens. Sannolikt blir det mini-zoom på också. Avgasbandage skall på vad det lider. Tank och skärm skall in på lack och knäpads skall inhandlas. Hoppas även trilla över gamla Yamaha-emblem för en spottstyver. Finns att köpa nya, men känns lite i dyraste laget, runt en tusing. När ekonomin tillåter blir det även grövre däck.

Gissar redan nu att det kommer hojtas om att bygga streettracker, och det har hela tiden vart ambitionen, men dels börjar det bli sån hype så jag tröttnat lite (sån e jag), sen vill jag kunna åka två på den i sommar. Så det bli lite basic-stuk, förhoppningsvis med lite Scramblerfeeling när allt är klart. Bild 1 original, bild 2 skiss.

Det var det hela, jag kommer uppdatera om någon är intresserad och kan också passa på att kolla om det finns flera twinåkare i GBG-trakten, hade ju vart kul att köra ihop under våren kanske?

Bifogat

• bild.jpg
    bild.jpg
    244.2 KB · Visningar: 582
  • XS_ide.jpg
    XS_ide.jpg
    94.7 KB · Visningar: 459
Last edited:

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Kan bara säga att ÅÅÅÅÅH vad avundsjuk jag blir på alla som har plats och råd att bygga om såna goa hojar :(

Fet tumme upp, och tråden tillagd i prenumerationer :tummenupp

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Kan bara säga att ÅÅÅÅÅH vad avundsjuk jag blir på alla som har plats och råd att bygga om såna goa hojar :(

Fet tumme upp, och tråden tillagd i prenumerationer :tummenupp

Råd vete fasen egentligen och plats är farsans garage :)

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Är det ett mattlackerat hjälmvisir bakom sadeln på första bilden ?
Smidig lös i sådanna fall :)

:) Hade vart en smart lösning ja, men icke. Det är en gjuten historia av förr-förra ägaren.

pawthrick

xs-fanatiker
Gick med
19 Sep 2009
Hoj
-81 Yamaha xs 650 'in a box' - Trackerprojekt. -72 xs-2 Chopper
Härligt att se lite xs650!
Denna tråd kommer jag att följa, hoppas att det rullar på fortare för dig än för mig :)
Kör hårt!

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
Den här tråden kommer jag att följa. Jag hämtar själv en XS 650 nästa helg som ska byggas om lite lätt. Kul att se om du kommer på ngt roligt att göra som jag kan kopier... jag menar få inspiration från :D

Det finns ju hur mycket roliga saker som helst att köpa till XS, bara plånboken som sätter stopp...

pawthrick

xs-fanatiker
Gick med
19 Sep 2009
Hoj
-81 Yamaha xs 650 'in a box' - Trackerprojekt. -72 xs-2 Chopper
@NakenBandit
Östersund, det är ju runt knuten. Typ.
Lägg upp lite bilder när du fått hem den. Alltid kul att se.

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
Missade att du var i Hudik, dit tar man ju bara höger och sen är det tvärs över skogen :D Ett norrländskt stenkast...

Det kommer nog ett antal bilder från min sida också, men bygget lär bli ett långdraget projekt. Har två lik till i garaget som ska plockas ihop :tungan

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Härligt att se lite xs650!
Denna tråd kommer jag att följa, hoppas att det rullar på fortare för dig än för mig :)
Kör hårt!

Aha! Kul med likasinnade, finns ju tydligen någon liten klubb också. Verkar dock inte vara någon direkt fart på den ännu, men det kan ju ändras i framtiden. Idag dimper det ner stötdämpare och hastighetsmätare så jag hoppas få lite gjort i helgen. Sitter och lurar på lackering och just nu lutar det åt bilden nedan.

Bifogat

• Carmouche&TakaHira.jpg
    Carmouche&TakaHira.jpg
    172.3 KB · Visningar: 244

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Husabürg, Scott
Focusera på hojen nu är nyfiken på hur du tänkt göra.

xs650 verkar inte helt vanlig om man kollar blocket, är alla slaktade eller varför så få kvar?
Vad finns det för andra bra alternativ till en kul luftkyld twin med snygg motor att slakta? :)

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Focusera på hojen nu är nyfiken på hur du tänkt göra.

xs650 verkar inte helt vanlig om man kollar blocket, är alla slaktade eller varför så få kvar?
Vad finns det för andra bra alternativ till en kul luftkyld twin med snygg motor att slakta? :)

Finns en hel del, kanske inte på Blocket just när man vill dock. :) Väldigt vanlig hoj skulle jag säga annars, framförallt den versionen jag har med mindre "custom"bakhjul. Annars finns ju den mindre varianten XS400 också. Personligen har jag kikat på Suzuki GR650 och även lurat på mindre Honda och Kawa-twinnar på 400 kubik.

Sadeln är på plats, tyvärr fick jag aldrig stötdämpare innan helgen så det får bli under veckan eller nästa helg. Då skall även mätarpaketet bort och gaffelbälgar på samt att den skall sänkas en bit i fram.

Kan för övrigt rekommendera Vinyl Spray från Plasti-Cote. Täckte superbra, torkade snabbt och verkar mjuk och följsam. Jag sprayade alltså den gamla sadel jag fyndade på ebay för 20 dollars.

Bifogat

• XS_medsadel.JPG
    XS_medsadel.JPG
    166 KB · Visningar: 262
  • malad-sadel.JPG
    malad-sadel.JPG
    141.1 KB · Visningar: 225
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Finns en hel del, kanske inte på Blocket just när man vill dock. :) Väldigt vanlig hoj skulle jag säga annars, framförallt den versionen jag har med mindre "custom"bakhjul. Annars finns ju den mindre varianten XS400 också. Personligen har jag kikat på Suzuki GR650 och även lurat på mindre Honda och Kawa-twinnar på 400 kubik.

Sadeln är på plats, tyvärr fick jag aldrig stötdämpare innan helgen så det får bli under veckan eller nästa helg. Då skall även mätarpaketet bort och gaffelbälgar på samt att den skall sänkas en bit i fram.

Kan för övrigt rekommendera Vinyl Spray från Plasti-Cote. Täckte superbra, torkade snabbt och verkar mjuk och följsam. Jag sprayade alltså den gamla sadel jag fyndade på ebay för 20 dollars.

Blir den inte hal?

Lite bustraja över den nu.

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Blir den inte hal?

Lite bustraja över den nu.

:) jo shit vad jag åkte fram och tillbaka, men jag tror det ger sig rätt snabbt. Får gnida lite fram och tillbaka när jag kör, ser nog bra ut, ha ha ha :D

Last edited:

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Paket på posten

Lite grejer har anlänt. Autentiska handtag från 70-talet. Orange med glitter i, kommer bli riktigt coolt. Stötar 36cm höga. Skall nog ta bort lite av baklutet som den har från början.:yoparty

Bifogat

• bild.jpg
    bild.jpg
    250.9 KB · Visningar: 177
  • handtag.jpg
    handtag.jpg
    244.5 KB · Visningar: 172

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Uppdatering

I helgen fick jag fästa om sadeln, då den lossade när jag var ute och gasade. Halvspännande. Fick på stötdämparna utan problem. Bytte även styre och mätare. Mätaren funkar inte helt hundra dock. Blinkerlampan på mätaren reagerar bara när jag blinkar åt ena hållet. Blinkersen funkar som de ska. Blir inte riktigt klok på vart felet är. Från den nya mätarens "backlight" var det två kablar, men från förra mätaren tre (?). Misstänker att den tredje är en jordkabel, vilket den nya i så fall saknar. Ja, ja google är min vän.

Hade även tänkt byta framlampan till en mindre, men det blir lite längre fram. Djungeln av kablar är lätt avskräckande, så först ska jag snoka reda på ett minimalt elschema, t ex från någon som byggt bobber på XS:en. I veckan inhandlas färg och nästa vecka har den vit tank och framskärm.

Bifogat

• 110417-2.jpg
    110417-2.jpg
    206.2 KB · Visningar: 226
  • 110417-3.jpg
    110417-3.jpg
    200.9 KB · Visningar: 223

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Här händer grejer, vilken skillnad det blev med nya dämpare! :tummenupp

Ska bli spännande att se ny lack.

Snygg mätare! :) Har du verkligen tre sladdar till original blinkindikator? Ser ut som två på schemat? Eller var det bara bakgrundbelysningen du syftade på?

edit: länk till elschemat om det nu är till någon nytta (bättre upplösning)

Bifogat

• Yamaha XS650H, XS650SH wiring diagram.jpg
    Yamaha XS650H, XS650SH wiring diagram.jpg
    134.8 KB · Visningar: 589
Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...