XT600E - förgasarknas mm

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Problem, problem, problem...

Först lite bilder för uppmärksamhet :)

bärgning.jpg

xt.jpg

förgasare.jpg

Har fått lite problem med min kära XT. Symptombilden är något knepig, och jag tror att det är flera saker som knasat - både el och annat. Använder hojen främst för helg-offroad-turer, vilket betyder att den står ett par veckor, rullar 70-80 mil över en helg, står några veckor, rullar dito igen, osv.

I början på sommaren var jag på en sådan tur, och på sista transportsträckan hem låg jag i ca 120 på motorvägen i höjd med Bålsta när hojen helt plötsligt dog. Jag frikopplade och tryckte på startknappen i farten, och allt rullade på igen. Ca 5 minuter senare dör hojen igen, men denna gång startar den inte. Rullar in till vägrenen och provar att starta igen. Allt dött. Dvs. startmotorn drar inte. Dött som när dödar-knappen är tillslagen. Googlar ett par minuter gällande bärgare, och funderar ut en plan. Testar sen en gång till att dra igång hojen, och se där, den startar direkt! Rullar hem och allt är frid och fröjd (men har ändå lite funderingar kring vad som jävlades...). Kör väl ca två helgturer till efter det, utan problem.

Sen för några veckor sedan uppstår exakt samma problem, mitt ute i skogen nordväst om Lindesberg; dvs hojen stannar. Först kan jag starta den i farten, men sedan måste jag stanna. Denna gång kan jag dock starta hojen igen och hålla den igång på tomgång, men när jag rullar iväg med växel i kommer jag först ca 40 meter innan hojen dör. Sen 20 meter eller kortare, de gånger jag försöker köra iväg. Sen dör hojen. Och till slut ger batteriet upp. Ringer då bärgare. Han har snabbladdare med diagnosmojäng inbyggd, och vi konstaterar att regulatorn ger rätt laddning. Så inga problem med den. Första gissningen blir då att det är något fel med batteriet, men som tur är har han tagit med sig ett nytt sådant i rätt storlek.

Jag blir bärgad till Hällefors, där jag hade nattboende bokat, och tänker att det hela ska lösa sig morgonen därpå, med nytt batteri i hojen. Sagt och gjort, på söndagsmorgonen slänger jag in det nya batteriet. Hojen startar direkt, och jag hoppas då att problemet är löst. Sen samma visa igen. Hinner köra 40-50 meter, sen dör hojen. Sen 20 meter. Sen 10, och efter det dör hojen så fort jag lägger i växel, ungefär som om stödbrytaren skulle slå till. Efter detta - tfn till sonen, som får instruktion att gå och hyra en skåpbil, och sen komma till Hällefors och hämta mig. Blev en dyr helg...

Väl hemma går jag minutiöst igenom alla kontakter, letar oxid, rengör osv. Även stödbrytaren plockas isär. Inga problem där. Och då startmotorn (som vid det här laget sannolikt är 23 år gammal) har låtit som en stucken gris på sistone tänker jag att det kanske är något fel på den vilket orsakar följdfel (vad vet jag, jag kan inget om meckande...), så jag beställer en ny sådan, som jag sedan monterar. Provar sedan att starta hojen. Startmotorn drar hur fint som helst. All el verkar fungera som den ska. Kollar att stiftet ger gnista (vilket det gör), byter ändå till nytt (som också ger gnista). Dock ingen tillstymmelse till till tändning. Detta var förra helgen, och här ger jag upp.

Tog tag i det hela i dag igen. Plockade bort luftfilter och drog startgas rakt in i boxen, för att åtminstone se om jag kunde få en liten knall. Men inte då. Tänkte då att jag undrar om fanskapet får soppa. Chokade vilt i syfte att dränka stiftet, så att jag åtminstone skulle kunna se att soppa gick fram. Skruvade ur stiftet, som var snustorrt. Verkar m.a.o. som att gnistan inte får någon soppa att antända. Nästa steg blev då att kolla att bensin rann via kranen till förgasaren, vilket det gjorde. Min slutsats blir då soppan inte tar sig genom för förgasaren. Och så rev jag bort den också, utan att ha en aning om vad jag pysslar med ;). Och det verkar finnas komp också, utifrån vad jag kan bedöma...

Tror fortfarande att en del av den tidigare problematiken utgjordes av något elknas. Kanske kopplat till gamla startmotorn, eller glapp i kontakter eller annat. Den problematiken hoppas jag dock att jag åtgärdat, och det som verkar vara ett här-och-nu-problem är förgasaren som inte verkar skjuta på någon soppa till stiftet.

Och nu till frågorna :giggle::
- tänker jag fel?
- missar jag något?
- är jag ute och cyklar?

Om inte: jag vågar mig inte på att skruva isär förgasaren och ge mig på att gå igenom/fixa den. Är ute på hal is meckmässigt redan.

Finns det någon specialiserad firma i Stockholm som gör denna typ av jobb, eller någon på forumet som är kunnig i ämnet, och sugen på att kika på förgasaren (som betalt jobb, självklart)?

Kan ju iofs vara något annat också, t.ex. CDI-boxen, men då stiftet inte verkade få soppa så kändes det som att förgasaren var nästa naturliga steg i felsökningen. Eller finns det annat som jag missat, som borde undersökas också?

Är en XT600E. Importhoj. Reg. uppgifterna säger 3TB. CDI-boxen är dock märkt 4PT, så jag vet inte vad man ska tro
( https://www.sporthoj.com/forum/threads/regbevis-eller-cdi-box.291307/#post-6532022 ).
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har du aldrig haft isär förgasarna, köp först ett renoveringskit med o-ringar, nålventil och dess tätning. Årsmodell 98, jag gissar på rostgegga och att flottörhuset ser ut nåt likande, fast värre:
20150916_180718.jpg
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har du aldrig haft isär förgasarna, köp först ett renoveringskit med o-ringar, nålventil och dess tätning. Årsmodell 98, jag gissar på rostgegga och att flottörhuset ser ut nåt likande, fast värre:
View attachment 463403
Aldrig skruvat en förgasare. Vet knappt hur dom funkar :). På min bild längre upp: vad är den runda toppen till vänster, och vad är den fyrkantiga toppen till höger?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Den runda är locket över membranet för vacumförgasaren den andra är vanlig förgasare
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
När jag såg andra bilden trodde jag att den under felsökningen hade tagit eld :brinnerup Eller att du i ren frustration hade eldat upp den :hihi
Haha! Näe, så farligt är det inte. Är bara frustrerad över att hojen som hela tiden gått så problemfritt i min ägo nu börjat jäklas med mig. Och därmed utmanar mina klena meck-kunskaper, som hittills inskränkt sig till att omfatta olje- och filterbyten, byta lager och drivlinor samt att byta däck hemma på köksbordet :lol.

Men jag får väl lyfta mig i kragen och försöka ta itu med den där förgasaren också. Borde ju inte vara raketforskning....
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Haha! Näe, så farligt är det inte. Är bara frustrerad över att hojen som hela tiden gått så problemfritt i min ägo nu börjat jäklas med mig. Och därmed utmanar mina klena meck-kunskaper, som hittills inskränkt sig till att omfatta olje- och filterbyten, byta lager och drivlinor samt att byta däck hemma på köksbordet :lol.

Men jag får väl lyfta mig i kragen och försöka ta itu med den där förgasaren också. Borde ju inte vara raketforskning....
Eller lämna den till mig nån dag.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Apropå det torra stiftet, testade du även med startgas innan du hade av förgasarna? Känns ju ändå som att soppatillförseln är huvudspåret.

Nu har du ju redan köpt en ny startmotor och inget fel i det men det brukar gå bra att renovera startmotorn när det börjar gnissla. Oftast är det bara ett glidlager som behöver lite fett, och en generell rengöring av gammalt koldamm.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Apropå det torra stiftet, testade du även med startgas innan du hade av förgasarna? Känns ju ändå som att soppatillförseln är huvudspåret.

Nu har du ju redan köpt en ny startmotor och inget fel i det men det brukar gå bra att renovera startmotorn när det börjar gnissla. Oftast är det bara ett glidlager som behöver lite fett, och en generell rengöring av gammalt koldamm.
Testade med startgas innan, men bara ner i luftburken. Ingen reaktion av det. Gällande renovering av startmotorn så googlade jag mig till att det gick att renovera, men valde enkla vägen att köpa en ny för 750 spänn. Tänkte att det kan det vara värt, då den gamla är 23 år nu ?...
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har fortsatt rota med XT-jäkeln. Som jag skrev i en annan tråd så har jag konstaterat att jag har soppa, luft och gnista. Har också rengjort alla kontakter jag kan hitta, samt letat efter andra elknasgrejor.

Förgasaren är proffsrengjord, och jag har även slängt på en ny startmotor, då den gamla ylat illa ett tag, även om den faktiskt har funkat. Regulatorn verkar också fungera som den ska, när man mäter. Har justerar ventilerna också, av bara farten. Får ändå inte hojen att tända.

I övergången/gummianslutningen från förgasaren till förbränningskammaren finns under en gummiplupp en direktingång där jag sprutat fullt med startgas, men lyckas ändå inte få minsta lilla knall.

Tror ju därför att CDI:n ger gnista vid fel tidpunkt i förbränningscykeln. Och frågan blir då (givet att det inte är något annat jäkla jordfel eller annat elknasfel...): låter min hypotes som rimlig? Och/eller finns det någon annan elmojäng eller annat som också kan orsaka gnista vid fel tidpunkt?

Helst skulle jag ju vilja låna en annan CDI och testa med, innan jag köper en ny. Men eftersom det kan bli knepigt kanske jag måste bita i det sura äpplet och köpa på vinst och förlust. Vill bara dubbelkolla med er om jag missat något annat uppenbart?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Någonstans i systemet borde du ha en givare / pickup som styr tändpunkten.
Den skulle jag leta upp och kolla inkl sladdar till den.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Hittade den här:

Ska se om jag kan mäta lite utifrån det han beskriver i videon. Ska även mäta upp själva enheten med tändstiftspluggen. Typ nåt i stil med denna:
s-l225.jpg

"givare / pickup som styr tändpunkten" måste jag googla på. Kan för lite för att veta vad det kan vara, på rak arm. Tack.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
En hoppad kamkedja kan ju också skapa lite problem... med kompressionen.
Jo, fast jag är ganska säker på att jag har kompression. Har inte mätt, men felbeteendet var väldigt mycket av eller på. Så jag är ganska övertygad om att det är något el-aktigt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ett fulladdat batteri med trasig kortsluten cell kan snurra startmotorn rejält men ger för låg spänning till ECU'n. Nåt att testa iaf, för att utesluta batteriet.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Ett fulladdat batteri med trasig kortsluten cell kan snurra startmotorn rejält men ger för låg spänning till ECU'n. Nåt att testa iaf, för att utesluta batteriet.
Tack. Köpte dock ett nytt batteri, bara för att, så det ska vara ok.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Det betyder att du kan berätta vad ditt batteris polspänning är när startmotorn snurrar. :näsblod
Det borde jag kunna, men inte på rak arm ;). Fast jag köpte och monterade även en ny startmotor, bara för att vara säker på att den också är ok. Tänk på att jag inte kan någonting om meckande, och definitiv inget om el :rolleyes:...
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top