Yamaha 125 dt -83

Kfg323

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2023
Hoj
Yamaha 125 dt
Hej!
Har en 125 dt -83 luftkyld, som inte vill varva ut! Går fint på tomgång och fin acceleration, men drar inte hela vägen
Förgasaren är kollad

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Byt tändstift.
Byt luftfilter.
Kolla/byt bränslefilter.
Töm tanken, skruva bort soppakranen, gör rent silnätet, skölj ur tanken.
Byt soppaslangen när du ändå håller på.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Varva ut hur menar du? Orkar den inte dra i högsta växeln eller viker den tidigt i alla växlar

notrightrider

Only dimly aware of a certain unease in the air
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Viktigt!

Om du plågar hojen ute på vägen på höga växlar så kan du köra på dig motorskador om felet beror på mager bränsleblandning och/eller felaktig tändning - tändstift med fel värmetal.

Närma dig problemet mer systematiskt. Börja med att plocka ut tändstiftet och kontrollera vämetal och hur det ser ut med hänsyn till förbränning.

Nästa fråga: är det en späd 16-åring på 60 kg eller 120 kg pappa i sadeln...?

Hur är hojen drevad?

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Avgassytemet är säkert igensatt av koks. Fyll det med kaustiksoda och låt stå över natten. Du måste demontera det för att rengöra det. Bäst att säga detta då folk är av naturen dumma som spån.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Om det nu ens är nåt fel på den, DT125MX är ju inte direkt några högvarviga maskiner.

14 hp vid 6500 rpm.
Minns kompisen hade en sådan och den gjorde enligt honom 85 utan att det var nåt egentligt fel på den. Det här utspelade sig 1985 så hans MX hade inte speciellt många år på nacken

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
En några år äldre kompis hade en sådan och den gjorde åtminstone 120 med en fjortonåring på.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fmck hade två stycken sådana, jag har kört dom lite när jag var instruktör där på tidigt 90-tal.
Jag vill nog minnas att dom gjorde betydligt mer än 85, men 120 var ju vad min lc gick original så det tror jag inte att att en mx gör. Det ska väl möjligen vara i medvind, solen i ryggen och en tunn 14-åring liggande på tanken kanske.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Fmck hade två stycken sådana, jag har kört dom lite när jag var instruktör där på tidigt 90-tal.
Jag vill nog minnas att dom gjorde betydligt mer än 85, men 120 var ju vad min lc gick original så det tror jag inte att att en mx gör. Det ska väl möjligen vara i medvind, solen i ryggen och en tunn 14-åring liggande på tanken kanske.

Nä du har sannolikt rätt, men en YBR125 med 9hk gör 105 med undertecknad liggande på tanken, så åtminstone 110 för DT-n då… :)

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Hej!
Har en 125 dt -83 luftkyld, som inte vill varva ut! Går fint på tomgång och fin acceleration, men drar inte hela vägen
Förgasaren är kollad
En 40 år gammal 125cc bör köras med omdöme. En veteran som inte ska pressas till maximalt varvtal mil efter mil.

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Den är troligtvis inte bestyckad för dagens bensin.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...