Yamaha 2-WD

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Yamaha 2-wd

Nu är det dags att beställa!

"In addition to the new WR450F 2-Trac rally version, Yamaha is currently studying the possibilities of a YZ450F 2-Trac Supermoto."

Respect! :rock :bow
 
En dum fråga från en förståsigpåare :tungan Om man nu ställer ut hojen ut ur en böj, (sladd) skulle det inte kännas muppigt om den börjar dra lite ifram. Vad jag fattat på Eurosport (dakar)så drar den upp till 15% ifram när det börjar spinna ibak......

Lite coolt, måste vara klockrent att åka på isen med å ha endurodubb :banana (när man väl vant sig vill säga)

Men shit vad han kör med den där lilla 450n i dakar, ett under att den håller samt, går så pass fort.............

Me ipressed :Bugar
 
Tom Byron skrev:
En dum fråga från en förståsigpåare :tungan Om man nu ställer ut hojen ut ur en böj, (sladd) skulle det inte kännas muppigt om den börjar dra lite ifram. Vad jag fattat på Eurosport (dakar)så drar den upp till 15% ifram när det börjar spinna ibak......

Lite coolt, måste vara klockrent att åka på isen med å ha endurodubb :banana (när man väl vant sig vill säga)

Men shit vad han kör med den där lilla 450n i dakar, ett under att den håller samt, går så pass fort.............

Me ipressed :Bugar

Skulle vara helt ok med 2-WD på 500:an.
Skulle kännas ovant men förmodligen riktigt skönt eftersom man slipper många highsiders.
 
Tom Byron skrev:
En dum fråga från en förståsigpåare :tungan Om man nu ställer ut hojen ut ur en böj, (sladd) skulle det inte kännas muppigt om den börjar dra lite ifram. Vad jag fattat på Eurosport (dakar)så drar den upp till 15% ifram när det börjar spinna ibak......

Lite coolt, måste vara klockrent att åka på isen med å ha endurodubb :banana (när man väl vant sig vill säga)

Men shit vad han kör med den där lilla 450n i dakar, ett under att den håller samt, går så pass fort.............

Me ipressed :Bugar
Det är ju en Yamaha :tummenupp
 
Tom Byron skrev:
En dum fråga från en förståsigpåare :tungan Om man nu ställer ut hojen ut ur en böj, (sladd) skulle det inte kännas muppigt om den börjar dra lite ifram. Vad jag fattat på Eurosport (dakar)så drar den upp till 15% ifram när det börjar spinna ibak......

Lite coolt, måste vara klockrent att åka på isen med å ha endurodubb :banana (när man väl vant sig vill säga)

Men shit vad han kör med den där lilla 450n i dakar, ett under att den håller samt, går så pass fort.............

Me ipressed :Bugar

Hehe, nja jag skulle inte tro att det blir så va...
Framhjulsdriften går bara in när bakjhulet snurrar fortare än framhjulet. Under en slide så har du mycket lägre hastighet på bakhjulet förutom vid rena powerslides ut ur kurvor vilket i regel inte är något att eftersträva mer än för kameran.
Vinsten kommer däremot förmodligen att bli grym på gruspartierna då man med en sm ligger på spinn där 90% av tiden och kämpar vettlöst för att hitta grepp...

Och oj, nu såg jag att det var ut ur böjarna du menade hela tiden. F´låt.
Powerlides är dock inget att eftersträva, I REGEL, så jag tror att detta är något bra. Drar hojen så kommer man förmodligen att kompensera för det utan att ens tänka på det med styrutslaget...
Frågan är om reglementena kommer att låta det sprida sig på banorna. Får se vad EM/VM kommer att säga om det, det är ändå i de serierna som trenderna sätts.

Daniel...

Daniel...
 
Kan ju meddela, för diskussionens skull, att den 2hjulsdrivna Yamman har vunnit en sträckseger i Dakar mot betydligt större snabbare maskiner. Det borde imponera på den mest inbitne skeptiker...
 
L. Kongo skrev:
man raderar det man felaktigt har svarat på :rolleyes:


Kändes som ett sånt slöseri med bokstäver som redan var skapade.
Men skicka din adress så kommer jag personligen över och ber om ursäkt...

:brinnerup

Daniel...
 
Chrille skrev:
Kan ju meddela, för diskussionens skull, att den 2hjulsdrivna Yamman har vunnit en sträckseger i Dakar mot betydligt större snabbare maskiner. Det borde imponera på den mest inbitne skeptiker...
Finns ju ett inte försumbart inslag av navigering i den tävlingen, o det är väl inte heller den hojen så bra på. Sen borde den rimligen inte fastna i sanden lika lätt. Men någorlunda körbar måste den ju vara iaf.
/u
 
:fatta! TVÅ, har du skolkat från 22.30 sändningarna ?

:D

Eller har jag fel, vann han inte första och den igår, då PG kom fyra, dvs då de åkte i "skogen"

Chrille skrev:
Kan ju meddela, för diskussionens skull, att den 2hjulsdrivna Yamman har vunnit en sträckseger i Dakar mot betydligt större snabbare maskiner. Det borde imponera på den mest inbitne skeptiker...
 
Tom Byron skrev:
:fatta! TVÅ, har du skolkat från 22.30 sändningarna ?

:D

Eller har jag fel, vann han inte första och den igår, då PG kom fyra, dvs då de åkte i "skogen"
Rätt av Heda. De vann den första "prologen" och sträckan igår då PG kom 4:a.. 15 min kvar, sedan är det dags igen! =)
 
Chrille skrev:
Kan ju meddela, för diskussionens skull, att den 2hjulsdrivna Yamman har vunnit en sträckseger i Dakar mot betydligt större snabbare maskiner. Det borde imponera på den mest inbitne skeptiker...

Det var ju också en sträcka där just en endurohoj funkar bättre.
Den har nog inte så mkt att säga till om på sträckor när det krävs hästkrafter.

Men som allt annat så hänger den på vem som kör. Hade han inte vunnit VM i enduro i 250?
 
Undrar hur mycket tyngre det blir om det ska hålla för starkare motorer?

KTM LC8 med 2wd hade varit mumma!
 
Fretigne ligger åtta totalt vilket är ganska imponerande med en 450 kubikare.
Tror merparten av alla motionärer/semiproffs skulle var betydligt snabbare med en tvåhjulsdriven hoj.
 
Blue skrev:
Undrar hur mycket tyngre det blir om det ska hålla för starkare motorer?

KTM LC8 med 2wd hade varit mumma!
LC8:an vekar ju för tung. Meoni kör väl på en sådan (om jag inte minns helt fel) och han e ju en duktig dakarförare men bågen e tydligen lite för klumpig... iaf vad jag har hört...

- Johan
 
Blue skrev:
Undrar hur mycket tyngre det blir om det ska hålla för starkare motorer?

KTM LC8 med 2wd hade varit mumma!


Tror inte att det behöver bli mycket tyngre för att klara av en större effekt.
Detta eftersom det inte är så stora effekter som överförs till framhjulet.
 
jb skrev:
...

Men som allt annat så hänger den på vem som kör. Hade han inte vunnit VM i enduro i 250?


Visst gör det det, men enduro är väl ingen självklar merit i sig. Kari Tianen(?), Erikssons gamle baneman i Enduro-VM, körde ju också Dakar några gånger, utan någon självklar dominans.

Att vinna en Dakar-sträcka med en 450 tycker jag är otroligt imponerande med tanke på att de mindre hojarna nästan aldrig syns i sammandragen annars. Alla andra småhojar kan ju inte ha kassa förare...
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top