Yamaha DT 125 X/R

amius

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Skövde
Hoj
Aprilia RS 125 -03
Hej. Ska skaffa en 125:a rättså snart i framtiden och jag har lite frågor om DT 125:an. Jag ska ha den att åka på vägen såklart men också lite i terräng (inte alls mycket) och då undrar jag om det är bäst att ha en DT 125 X eller R? Också skulle jag vilja ha reda på topp hastigheten utan trim och ostrypt. Topp hastighet med trim och utan stryptning skulle också vara tacksamt. Hur enkelt är det att "dreva" den eller vad det kallas dvs öka avståndet som ökar accelerationen eller tvärtom topp hastigheten, på en DT 125:a? (Kan inte så mycket om drevning så ni får ursäkta) Anledningen är att jag inte alls har en aning på vad topp hastigheten är på en 2T jämfört med en 4T. Om ni undrar varför jag har valt Yamaha DT125:an så kan ni kolla på http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5184619

Seriösa svar tack :)
 
Last edited:

Morgan N

Motard eller Sporthoj?
Gick med
14 May 2011
Ort
Gotland, Hemse
Hoj
Honda Varadero XL125V
Jag kör en Honda Varadero 125 just nu, en V-twin lätt mc, riktigt bekväm och skön att åka långt med. Orsaken var för att det är ingen mening med att skaffa riktigt snabba lätt mc:eek:r. Topp hastighet bör heller inte vara något man kollar på, så länge man inte ska köra motorväg i 120, men även där bör en 4t på 15hk fungera. Hade en XT 125 X före den jag har nu, var grymt obekväm och låg sitthöjd.

Poängen jag har, med en lätt mc, fokusera hellre på att bara ha en hoj som du lär dig köra klokt på vägen, bry dig inte om hastighet eller något sådant så länge hojen är bekväm o köra. Man är trots allt väldigt fräsch på vägen. Samt om du åker dit för att du kör i 160 km/h så får du en massa onödiga böter och framdraget bilkort.

Om du trots allt ännu tänker köra ostrypt DT, så kommer topphastigheten var runt 140-150, ca 7 sek 0-100, beroende på hur bra du är på att komma iväg. Tänker du köra grus offroad så duger X versionen. Tänker du dock köra enduro spår så lär R vara något du bör överväga. Strypt så lär den vara lika "slö" som en normal 4t på 15hk, dvs topp runt 110-120 och runt 15-20 sek 0-100.
 

amius

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Skövde
Hoj
Aprilia RS 125 -03
Jag kör en Honda Varadero 125 just nu, en V-twin lätt mc, riktigt bekväm och skön att åka långt med. Orsaken var för att det är ingen mening med att skaffa riktigt snabba lätt mc:eek:r. Topp hastighet bör heller inte vara något man kollar på, så länge man inte ska köra motorväg i 120, men även där bör en 4t på 15hk fungera. Hade en XT 125 X före den jag har nu, var grymt obekväm och låg sitthöjd.

Poängen jag har, med en lätt mc, fokusera hellre på att bara ha en hoj som du lär dig köra klokt på vägen, bry dig inte om hastighet eller något sådant så länge hojen är bekväm o köra. Man är trots allt väldigt fräsch på vägen. Samt om du åker dit för att du kör i 160 km/h så får du en massa onödiga böter och framdraget bilkort.

Om du trots allt ännu tänker köra ostrypt DT, så kommer topphastigheten var runt 140-150, ca 7 sek 0-100, beroende på hur bra du är på att komma iväg. Tänker du köra grus offroad så duger X versionen. Tänker du dock köra enduro spår så lär R vara något du bör överväga. Strypt så lär den vara lika "slö" som en normal 4t på 15hk, dvs topp runt 110-120 och runt 15-20 sek 0-100.

Tack :) Mycket bra information

Jag antar att strypningen tar bort varvstoppet, så vid hastigheterna 140+ så går motorn skadligt varmt? :confused:
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
130-140 skulle jag tro är närmre sanningen. Men toppfarten är, enligt mig, irrelevant då det bara är obekvämt i de farterna.
Kan du komma upp i toppfart är vägen för rak :D

Angående valet mellan R och X skulle jag säga att R är det bättre valet. Det är lättare med däckval att anpassa vad man vill åka då.
Det finns alltså fler gatdäck på 21"/18" än vad det finns offroad i 17"/17" i lämpliga dimensioner :)
 

amius

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Skövde
Hoj
Aprilia RS 125 -03
130-140 skulle jag tro är närmre sanningen. Men toppfarten är, enligt mig, irrelevant då det bara är obekvämt i de farterna.
Kan du komma upp i toppfart är vägen för rak :D

Angående valet mellan R och X skulle jag säga att R är det bättre valet. Det är lättare med däckval att anpassa vad man vill åka då.
Det finns alltså fler gatdäck på 21"/18" än vad det finns offroad i 17"/17" i lämpliga dimensioner :)

Ok Tack :)
 

amius

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Skövde
Hoj
Aprilia RS 125 -03
Läste lite om avstrypning och att den sitter långt inne vid kröken och att det enklaste (och bästa möjligtvis?) sättet är att byta hela avgasröret. Skulle vilja ha lite tips på rör och effektrör som är bra. Kollade lite på gianelli men det är lite svårt i och med att det är italienskt. Och de rören man köper, är de redan för-strypta? Kanske dum fråga men man måste ju vara säker :). Och om det är värt att sätta på ett effektrör eller bara att vanligt fast ostrypt rör? Hur stor skillnad skulle det vara med ett effektrör än vanligt? Tips på själva rören skulle uppskattas men även bara märken är också bra :).
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Läste lite om avstrypning och att den sitter långt inne vid kröken och att det enklaste (och bästa möjligtvis?) sättet är att byta hela avgasröret.

Är det så att man måste kapa och svetsa för att få bort strypningen skulle jag säga att det är värt varenda krona att köpa ett nytt rör så att du har original kvar.
 

amius

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Skövde
Hoj
Aprilia RS 125 -03
Är det så att man måste kapa och svetsa för att få bort strypningen skulle jag säga att det är värt varenda krona att köpa ett nytt rör så att du har original kvar.

Vad menar du så att jag har original kvar? Ett originalrör fast utan strypning?

Jag vet inte hur det på -04:eek:rna och uppåt men jag tror det är så. :)
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Det Kottsson menar är nog att du behåller originalröret med strypning, och köper ett effektrör utan strypning.
På så sett kan du sälja den strypt i "originalskick" 2 år senare!
Du bör dock överväga X-modellen, fyfan vad det är kul att bomba grusväg med 17" SM hjul, bakdäcket går i sicksack över hela vägen :D
 

amius

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Skövde
Hoj
Aprilia RS 125 -03
Det Kottsson menar är nog att du behåller originalröret med strypning, och köper ett effektrör utan strypning.
På så sett kan du sälja den strypt i "originalskick" 2 år senare!
Du bör dock överväga X-modellen, fyfan vad det är kul att bomba grusväg med 17" SM hjul, bakdäcket går i sicksack över hela vägen :D

Du menar att jag byter ut hela röret men behåller originalet som jag kan sätta på vid besiktning (om behövs) och vid salu? :)

Hade faktiskt främst funderat på X pga utseende och, ja, SM hjul :)
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Det Kottsson menar är nog att du behåller originalröret med strypning, och köper ett effektrör utan strypning.
På så sett kan du sälja den strypt i "originalskick" 2 år senare!
Du bör dock överväga X-modellen, fyfan vad det är kul att bomba grusväg med 17" SM hjul, bakdäcket går i sicksack över hela vägen :D

Fast skogen är ännu roligare, och den attackerar man hellre med 21"/18".
Men det är min åsikt :tummenupp
 

amius

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Skövde
Hoj
Aprilia RS 125 -03
Så finns det några rör som ni skulle rekommendera? Gianelli vet jag är bra men jag vet inte några som säljer de.
 

waga95

Guest
Nu rabblar jag bara upp lite märken som säljer sådant vet inte om dom säljer just det men det lär dom göra.

Leovince
Arrow
Gianelli
Devil
Laser
 

amius

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Skövde
Hoj
Aprilia RS 125 -03
Gick in på deras hemsidor och de enda som sålde DT 125 rör var gianelli och Arrow. Kan inte länka Arrow för man får inte en url men om man går in på deras sida och trycker Products>Off road> All-road 2T så finns det där. Här är gianelli röret http://www.giannelli.com/eng/prodotti/details_pro.asp?id=562
Om jag har rätt så är den första av de tre själva röret och de andra två det "munstycket" eller vad man ska kalla det. Slutet på avgassystemet.
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top