Yamaha dt125r, hur får jag bättre ljud?

Tobbe_88

ram,silver metallic.kåpor,svart metallic
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Yamaha DT125R-89
hur kan ja få bättre ljud i min dt??...den låter knappt nåt...finns det nån ljuddämpare som passar som kan förbättra ljudet?? kan nån hjälpa mig...plz??

Last edited:

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Lämna ett gap på några centimeter mellan kröken och motorn. Fast då kommer den varva mera på tomgång. Vet ej om det är skadligt. Effektförlust får du också.

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Itacha75 skrev:
Lämna ett gap på några centimeter mellan kröken och motorn. Fast då kommer den varva mera på tomgång. Vet ej om det är skadligt. Effektförlust får du också.

Så skulle inte jag ha gjort..
2 taktare ska ha ett visst motstånd, vilket försvinner då.
Har också hört att detta är skadligt för motorn.

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
suzuki dr650se -00
Tobbe_88 skrev:
hur kan ja få bättre ljud i min dt??...den låter knappt nåt...finns det nån ljuddämpare som passar som kan förbättra ljudet?? kan nån hjälpa mig...plz??

Om din dtr e en -04 så kan du ta av röret som sitter i kröken, ingen effektskillnad.
Men annars så nytt luftfilter och ny ljuddämpare.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Var "smart".. :D och borra ett stort hål på ljuddämparen så du får ut lite ljud.. du kan annars ta bort stoppningen eller byta den mot en stoppning som dämpar mindre ju.. :rolleyes:

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
philsson skrev:
Var "smart".. :D och borra ett stort hål på ljuddämparen så du får ut lite ljud.. du kan annars ta bort stoppningen eller byta den mot en stoppning som dämpar mindre ju.. :rolleyes:
Hmm, sitter det inte en bricka mitt i ljuddämparen som tvingar ut avgaserna så dom går igenom stoppningen som på så vis gör ljuddämparen mer effektiv...? Då är det ju bara o borra bort den så får man en hemmagjord "effektljuddämpare" :gnissla

Solid snake

Guest
NSR_Martin skrev:
Hmm, sitter det inte en bricka mitt i ljuddämparen som tvingar ut avgaserna så dom går igenom stoppningen som på så vis gör ljuddämparen mer effektiv...? Då är det ju bara o borra bort den så får man en hemmagjord "effektljuddämpare" :gnissla

Tjao kör man moped så kan det väl vara så, men på en 125a skulle jag inte tro att det sitter en sådan där, isf är det väl nån dum människa som har satt dit den.

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
50x12
Svanen skrev:

:bajsapåmarkensmajly

Itakka skrev ju att man tappar effekt på det. Och han var nog inte så allvarlig heller.

Trådstartarn : Ta ur ullen i dämparen och linda den lite hårdare så kommer den låta lite mer. Eller kör utan dämpare, det är manligt.

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
Går det inte att sätta dit en annan ljuddämpare? Bara den delen längst bak... Jag kollade nyss och min (årsm.98) var avdelad under kåpan, ihopsatt med en gummislang. Är det idé att köpa en ljuddämpare från en 250cc:are och meka dit? Hur skulle det bli?! :näsblod :tomten

Och om man köper ett effektsystem från Gianelli, vad kostar det? Har surfat runt men inte hittat något pris...
Jag vill också åt det där mysiga ljudet (inte effekt för min del, eller?), undrar bara hur? :va

/Mvh Johan

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
Svanen skrev:

"INRONI" kallas det. när man skriver något som man inte menar :rolleyes: (ungefär)

jag har en "exil" (hur fan det nu stavas) :va den får man riktigt gött ljud av. :brinnerup

Denkan

f.d. Dennis_DJ
Gick med
14 Nov 2004
Hoj
suzuki rm 250 -01
Extreem_ skrev:
Jag vill också åt det där mysiga ljudet (inte effekt för min del, eller?), undrar bara hur? :va

/Mvh Johan
själv vill jag åt effekten men inte ändra på ljudet.... :) men vet någon om det finns någon trimkrök som passar på orginal slut dämparen??

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Hoj
st1100 -00
jag körde ett tag med orginal krök och trimdämp och det lät okej men när jag bytte kröken så blev det ett perfekt ljud utan någe luftfilter.

Tobbe_88

ram,silver metallic.kåpor,svart metallic
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Yamaha DT125R-89
Extreem_ skrev:
Går det inte att sätta dit en annan ljuddämpare? Bara den delen längst bak... Jag kollade nyss och min (årsm.98) var avdelad under kåpan, ihopsatt med en gummislang. Är det idé att köpa en ljuddämpare från en 250cc:are och meka dit? Hur skulle det bli?! :näsblod :tomten

Och om man köper ett effektsystem från Gianelli, vad kostar det? Har surfat runt men inte hittat något pris...

/Mvh Johan[/QUOT

Svar:Jo de går att sätta dit en annan ljuddämpare....de e de ja ska göra...måste bara hitta nån...har hittat på utländska sidor men inte i sverige....www.goetz-motorsport.de...hitta bra grejer till DT men de går nog inte att beställa till sverige...har mailat dom o frågat om just detta att beställa till Sverige men ja får aldrig nåt svar...ja vill me åt ljudet...kanske lite effekt oxå...min vibrerar så mkt vid 90 km/h vilket ja inte tycker e bekvämt...toppar väl 120-130 km/h...va toppar din??...har u msn?...där skulle vi kunna snacka mkt lättare än här...hade/Tobbe

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...