Yamaha DT125R

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Hallå! Alla brukar säga att Yamaha DT125R brukar vara riktiga slitvagnar och att dom burkar hålla för mycket tuckt osv och kolvbyte var 2000mil,
Men tycker inte dom gör det alls!

Först skar min vid 1600mil ungefär.
Gamla kolven såg ut såhär
http://img707.imageshack.us/img707/482/dscf0731s.jpg



Och idag har den gått 2210mil och nu när jag var ute och körde lite idag så mitt i allt rasslade det till, Stängde av den dirrekt och sen sku jag starta igen och kicken är helt jävla stum! = den har antagligen skurit igen:huvet:mad:

Någon som har nån teori om varför den gör så? Båda gångerna har den gått hur bra som helst före den har skurit... Olja, Kylarvätska har den också alltid haft + alltid körd med 98 oktans bränsle!
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Sett över bestyckning och kollat till oljepumpen?

Edit: Du funderade aldrig på att kolla upp orsaken till första haveriet innan du körde vidare? :confused:
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Den gå troligen för snålt.

Den går inte för snålt har 240 i munstycke och lägger jag större går den inte bra!
Länkade en bild på gammla kolven!
Ser ut som typ en kolvring hakat fast i en port eller något sånt!

Sett över bestyckning och kollat till oljepumpen?

Edit: Du funderade aldrig på att kolla upp orsaken till första haveriet innan du körde vidare? :confused:

Jag har oljepumpen på det läget som den ger mest med olja på så det kan det inte vara och så lägger jag i lite olja i bensinen lite nu och då!
Men skulle väl kunna vara att en kolvring hakat fast i någon port bara men vet ej.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Den går inte för snålt har 240 i munstycke och lägger jag större går den inte bra!
Länkade en bild på gammla kolven!
Ser ut som typ en kolvring hakat fast i en port eller något sånt!



Jag har oljepumpen på det läget som den ger mest med olja på så det kan det inte vara och så lägger jag i lite olja i bensinen lite nu och då!
Men skulle väl kunna vara att en kolvring hakat fast i någon port bara men vet ej.

Vad har tändstiftet för färg?
Står nålen rätt (inte bara huvudmunstycke som spelar roll)
Motorbromsar du mycket?
Hur såg cylindern ut efter första och vad gjordes åt den då?

Sedan är det inte en så jättebra idé att slänga i soppa i bensinen då o då.
Har du i extra mycket olja blir det mindre bensin till motorn och då går den därmed snålare
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Vad har tändstiftet för färg?
Står nålen rätt (inte bara huvudmunstycke som spelar roll)
Motorbromsar du mycket?
Hur såg cylindern ut efter första och vad gjordes åt den då?

Sedan är det inte en så jättebra idé att slänga i soppa i bensinen då o då.
Har du i extra mycket olja blir det mindre bensin till motorn och då går den därmed snålare

Ska plocka upp allt imorgon så får jag se vad som hänt + tändstiftets färg.

Nålen är högst uppe = så att den får så mycket bensin som möjligt.
Och så mycket olja att den får förlite olja tror jag knappast den har fått!

Det som gjordes efter första gången var ny kolv + att cylindern blev uppborrad och så blåste vi ur motorn lite dock så plockade jag alldrig upp den men kanske blir denna gång beroande på hur det ser ut.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
får man fråga varför du bottat allt vad soppa och olja heter? åt helvete för mkt ger ingen positiv effekt.


du vet att kallare klimat kräver fetare bestyckning? har du satt för ena kylet? får du aldrig upp rätt temp i motorn går den kass och slits mer.

blanda olja i soppan första tanken, stoppa ner slangen där oljan från separatsmörjningen går in i förgasaren i en påse eller flaska och kör en sväng för att se att det kommer olja som det ska. annars kan du förmodligen döma ut pumpen.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Den går inte för snålt har 240 i munstycke och lägger jag större går den inte bra!
Länkade en bild på gammla kolven!
Ser ut som typ en kolvring hakat fast i en port eller något sånt!

Såg bilden nu.
Ja det ser ju ut som om den slår i något.
Har den rörlig avgasport?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Bilden är från avgassidan va?

Bara jag som tycker att kolvringarna ser rostiga ut? :va
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Såg bilden nu.
Ja det ser ju ut som om den slår i något.
Har den rörlig avgasport?

Ja den har rörlig avgasport det var ett märke i avgasporten men tyckte inte den sku kunna slagit i där för den hade bra frigång från den efter den blev borrad också...

Bilden är från avgassidan va?

Bara jag som tycker att kolvringarna ser rostiga ut? :va

Jo det är från avgassidan!

Och kolvringarna är rostiga för att jag tog bilen på kolven IDAG och det där hände i kanske september och jag har haft kolven ute liggandes en kväll efter att jag tog bort den efter raset. Sen när jag skulle visa den åt någon så blev den glömd där sen!
 
Last edited:

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Ja den har rörlig avgasport det var ett märke i avgasporten men tyckte inte den sku kunna slagit i där för den hade bra frågång från den efter den blev borrad också...

Dubbelkolla avgasporten.
Rundades kanterna på portarna lite efter borrningen?
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Plockade upp allt imorse och såg vad som riktigt hänt, Bilderna förklarar kanske en del.

igzy91.jpg


2rxhevp.jpg


ekgn7l.jpg



Inte den bästa kvaliteten på bilderna för tog kort med mobilen.

Men vad jag tycker så har kolven eller en kolvring slagit i avgasventilen och sen har det gått slut! Men fattar inte varför den har gjort så :va

Stiftet var gyllenbrunt så bestyckningen är det inget fel på :tummenupp
 
Last edited:

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Plockade upp allt imorse och såg vad som riktigt hänt, Bilderna förklarar kanske en del.

Men vad jag tycker så har kolven eller en kolvring slagit i avgasventilen och sen har det gått slut! Men fattar inte varför den har gjort så :va

Stiftet var gyllenbrunt så bestyckningen är det inget fel på :tummenupp

Ungefär samma sak hände med min crm förra sommaren, jag tippar på att den fått för lite smörj.
Det hände mig exakt likadant fast brutalare (vinkelslip för att få ut avgasportarna) när jag hade stält ner oljepumpen och sätter en idiot på den som sönder varva den 2 mil
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Ungefär samma sak hände med min crm förra sommaren, jag tippar på att den fått för lite smörj.
Det hände mig exakt likadant fast brutalare (vinkelslip för att få ut avgasportarna) när jag hade stält ner oljepumpen och sätter en idiot på den som sönder varva den 2 mil

Den borde väl gått varm före det rasade också isåfall och oljepumpen är inte snålt inställd och lägger ju lite olja i tanken då och då också...
 

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
Men lyssna på vad folket säger i stället.
Bara för att oljepumpen är rätt inställd behöver det inte betyda att den fungerar. Hörde om en DT som skar flera gånger tror jag innan de kom på att oljepumpen inte funkade över huvud taget.

du vet att kallare klimat kräver fetare bestyckning? har du satt för ena kylet? får du aldrig upp rätt temp i motorn går den kass och slits mer.

blanda olja i soppan första tanken, stoppa ner slangen där oljan från separatsmörjningen går in i förgasaren i en påse eller flaska och kör en sväng för att se att det kommer olja som det ska. annars kan du förmodligen döma ut pumpen.


Vad har tändstiftet för färg?
Står nålen rätt (inte bara huvudmunstycke som spelar roll)
Motorbromsar du mycket?
Hur såg cylindern ut efter första och vad gjordes åt den då?

Sedan är det inte en så jättebra idé att slänga i soppa i bensinen då o då.
Har du i extra mycket olja blir det mindre bensin till motorn och då går den därmed snålare

Där har du ju ändå en del anledningar som du inte ens reflekterat över. Mitt tips är att du börjar med dem. :tummenupp
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Men lyssna på vad folket säger i stället.
Bara för att oljepumpen är rätt inställd behöver det inte betyda att den fungerar. Hörde om en DT som skar flera gånger tror jag innan de kom på att oljepumpen inte funkade över huvud taget.






Där har du ju ändå en del anledningar som du inte ens reflekterat över. Mitt tips är att du börjar med dem. :tummenupp

Att oljepumpen inte alls skulle fungera så är fel iallafall för det minskar olja hela tiden visst skulle den kunna stannat upp före det skar men skulle inte tro det.

Och den är ju rätt bestyckad när stiftet ser bra ut, Sen så var det nog inget fel med första borrningen heller då såg cylindern bra ut.

Motorbromsar gör jag inte dirrekt något mycket heller visst lägger man i lite lägre växel ibland när man bromsar men inte så att den börjar varva något mycket då heller.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top