Yamaha DT50 -90:a, skall den vara så trött???

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Jag har precis köpt mig en Yamaha DT50 mx från 1990, då jag inte har något körkort just nu, får tillbaks det i augusti.

Jag trodde att jag köpte en orginal moppe, men det verkar som pluggen är dragen i insugsplattan, kan någon med säkerhet säga att pluggen sitter där?

Det sitter nu en effektkrök på, en insugningsplatta som är 19,5mm, framdrev 12(orginal?) och bak 50 drev. Moppen gör lite drygt 40 km/h och är inte alls stark, jätte trött.

Vad kan det vara som e knas med moppen, eller går den så här dåligt, trots modifieringarna?

Tacksam för svar, var ju 11 år sedan jag åkte moppe sist.

2takt

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2007
Hoj
tzr250-87
Ja dom är grymt trötta strypta.......orkar knappt en backe ens

edit: dom är alltid trötta:näsblod :huvet

speedmonster

bonn råtta
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
honda nsr125r -89
ta och titta över kolv och cylinder så inte det är det som spökar.. sletna kolvringar / cylinder brukar ju göra så att den tappar kompet och går tröttare :rolleyes: annars med den setupen så borde den ju göra runt 55 tycker jag?

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
DT:n är grymt slöa men dom ger sig inte i första taget! Men kolla kolv,cylle, ringar för det låter ju lite skumt att den inte ens orkar över 40... :va polarns gör 60 helt ostrypt och trimrör.. fast han har motorcykelfögasare också som är grymt förstort för 50cc :näsblod typ 28mm...

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Dem är inte så starka org men mina gick runt 45-50 på mätarn strypta men drevade, så i backarna blev det 2-3 ans växell. Har hört att insugspluggen inte göra så mycket, den drar bara mer bensin.

Om du vill trimma så är tradera en fin sida att hitta billiga grejor och junkor på:)

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Mitt gamle härk gjorde 55 med org. drevning och borttagen plugg (med fräsig jamarcol krök). Sen ökade hastigheten till otroliga 65km/h med Autisa 65cc, 20 förgasare och drevning.

LOL på den

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Men alltså vad jag kommer ihåg satt pluggen i insugningsröret, inte i cylindern. Kan någon 15-åring confirma detta ?

Stalk

MEH
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
Snart Ktm 125
Det skall finnas en plugg i röret, cylindern är inte max portad, insugs strypning och det bör sitta ett lågkomp toplock på.

Och en växel är borttagen. :tungan

Last edited:

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Okej.. då kanske den ska gå så jävla dåligt då. Med mig, drygt 83kg med kläder och grejjer på gör den typ 40. I moppeåldern gjorde min DT 55 med samma bestyckning.

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
Med tanke på att orginal insuget är 12.5mm så är nog det du har liite större

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Sitter 20mm insug på den nu... men gnistan var gul i svag färg så vi byter stift på den idag (provade med ett crosstift och det blev blått) Dock fel gänger så vi kunde inte prova.

jimmie_91

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2007
Hoj
dt125r -svart och röd
min gjorde 60 med bara effektsystem och drevning men då är jag lite lättare men den gjorde 50+ med passagerare på i back så din borde göra över 40 .

glömde säga att min gjorde 40 lätt orginal ..

hur har du tänkt att ha den trimmad som aset eller bara lagom ?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
:va Kör trimmad moppe för att körkortet saknas? Hur tänker du nu? Varför plockar du inte bara bort nummerplåten på din MC?
Då bryter du ju bara mot 2 lagar!

Hur många lagbrott blir det på en trimmad moppe? Orkar inte en försöka räkna...

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
mopeden är inte trimmad, den är orginal......

gnistan är kass, har testat med nya stift, men ingen skillnad, har bytt tändspole, ingen skillnad

kan man på något sätt ställa tändningen på den??? jag kan inte flytta på tändplattan bakom svänghjulet

någon som har ett grymt förslag?????

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
:va Kör trimmad moppe för att körkortet saknas? Hur tänker du nu? Varför plockar du inte bara bort nummerplåten på din MC?
Då bryter du ju bara mot 2 lagar!

Hur många lagbrott blir det på en trimmad moppe? Orkar inte en försöka räkna...

Man åker troligen fast för oregistrerad motorcykel och att man saknar behörighet för fordonet. Om vi snackar om att mopeden går i 40-50 är det ingen större fara då gränsen går väl precis vid 52 om jag inte minns helt fel så det borde bli en tillsägelse och eventuellt något bötesbelopp (kommer inte ihåg vad man får böter på) :tummenupp

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Vadå gränsen går vid 52 ? Blir du klockad över 30 så går den ju fortare än den ska enligt lag. Gör den 50 knyck lär du åka dit så det smäller...

Men men... håll er till tråden, vad kan vara fel på hojjen eftersom den går så jääävla illa trots att pluggen är borta, kröken är bytt.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Vadå gränsen går vid 52 ? Blir du klockad över 30 så går den ju fortare än den ska enligt lag. Gör den 50 knyck lär du åka dit så det smäller...

Men men... håll er till tråden, vad kan vara fel på hojjen eftersom den går så jääävla illa trots att pluggen är borta, kröken är bytt.

Hittar inte platsen för vart man hittar lagarna men det ska finnas en hastighet som accepteras för mopeder, en gräns över 30km/h iallafall som gör att man inte kan få uppskjutet lämplighetsintyg och besiktning av mopeden om mopeden går lite fortare än 30km/h.

Förövrigt eftersom detta är 125-forumet och inte ett mopedforum får du troligtvis acceptera att diskussionerna kan röra sig från mopedmekanik till mopedlagar.

Last edited:
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...