Yamaha DTr hackar?

ThorskeN

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
Skramlaha DT125R
Har problem med min Yamaha DT125r -89, den drar iväg fint på 1an och varvar ur men sen när man lägger i högre växlar så börjar den hacka innan den varvar ur?
Förgasaren är bra inställd och så.
Det ja funderar är ypvs en, den som gör att den hackar? Det går 2 vajrar uppåt så jag misstänker detta. har sökt runt och hittar inget som ja förstår, hittade dock en guiude om ypvs en http://www.dtr125.net/ypvsf.htm , är det såhär man tar bort den så den inte stryper eller?

Sen en annan fråga, passar en effektkrök på orginalljudämparen hyffsat bra? man behöver inte fixa till så mycket om den inte passar?

Så strypningarna på en dtr 125 -89 är en långt inne i kröken och ypvs en?

/ThorskeN

Last edited:

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Hur vet du att förgasaren är bra inställd om den hackar? :va
Om den nu är så perfekt kan det bara vara elen som strular så vitt jag vet. Kan ju vara tändstiftet som inte mår som det ska, har du otur är det CDIn som inte vill sig riktigt.

ThorskeN

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
Skramlaha DT125R
Eftersom den går och varvar ut helt på neutral och 1an så vet jag det. Tändstiftet har nog inget med detta att göra, har tagit loss det och de ser fint ut. Kan ju vara cdi boxen men de tror jag inte eftersom jag inte sett någon annan som sagt att den stryper.

Var nyss ute och tog loss kröken och det, sen kollade jag ypvs en den öppnar och stänger sig när ja kollade, måste vara den som stryper va? Är det som länken ovan så man stryper ur den?

/ThorskeN

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Har du kollat om det är skit i förgasaren?

ThorskeN

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
Skramlaha DT125R
jadå sen kan den ju varva ur på 1an men inte övriga växlar då hackar den, den vill lixom inte varva mera, den stryper på nått sätt.

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Får den för mycke soppa? Du kanske ska ställa ner nålen något.

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
ThorskeN skrev:
2275296 Eftersom den går och varvar ut helt på neutral och 1an så vet jag det. Tändstiftet har nog inget med detta att göra, har tagit loss det och de ser fint ut. Kan ju vara cdi boxen men de tror jag inte eftersom jag inte sett någon annan som sagt att den stryper.

Var nyss ute och tog loss kröken och det, sen kollade jag ypvs en den öppnar och stänger sig när ja kollade, måste vara den som stryper va? Är det som länken ovan så man stryper ur den?

/ThorskeN

Känns som om du bara bojkottar allt man säger. Otacksamt. :fatta!
Bara för att den varvar ut på ettan och neutral behöver inte förgasaren vara rätt inställd, min blandning blev lite åt helvete när jag plockade bort luftburken vilket bara visade sig på fyran, femman och sexan vid fullgas. Den gick fint på dom lägre växlarna. När jag satte tillbaks burken gick den bra.
Tändstiftet kan vara sämst även om det "ser" fint ut, allt ser man inte med blotta ögat.
Har aldrig sagt att CDIn stryper, men kretsen i den kanske inte hänger med eftersom den kan vara trasig.

Vilket sorts hackande är det förresten? Är det skarpt(Den slutar tända HELT till och från och det blir skitryckigt) eller lite mjukare, att den bara går sämre till och från?

_bamse_

Grusbusare
Gick med
3 Oct 2005
Hoj
Yamaha dt125R-04
ThorskeN skrev:
2275296 Eftersom den går och varvar ut helt på neutral och 1an så vet jag det. Tändstiftet har nog inget med detta att göra, har tagit loss det och de ser fint ut. Kan ju vara cdi boxen men de tror jag inte eftersom jag inte sett någon annan som sagt att den stryper.

/ThorskeN

Man kan inte vara allt för säker.. jag lämnade in min hojj på service, sa att tändstiftet nog är slut. Sen när jag fick tillbax den så fråga jag om de bytt det? dom bara nej det såg bra ut.

Sen några dagar efter så startar inte hojjen, tar ur och tittar. tror du inte fan tändstiftet var smält och smutsigt.....

Detta var på yamaha center.

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Serice är skit :) Bättre att göra det själv, förstår mig inte riktigt på folk som stirrar sig blint om hojen/bilen/frugan är servad på verkstad.

YPVS´en är ingen strypning. Den öppnar och stänger så att du får bättre effekt genom hela registret. Dock kan YPVS´en vara inställd/urkopplad för att sänka effekten på hojen så den klarar en regbesiktning.

Men din dt har väl fungerat bra innan? Då vore det konstigt om YPVS:en helt plötsligt ställt om sig... och om den nu hade gjort det, så tror jag inte att du hade fått en ryckig hoj, snarare gått sämre på låga varv men normalt på höga.

Kolla tändstiftet som dom andra redan har föreslagit.

Annars soppafiltret? Kan sitta ett inuti tanken oxå, skruva loss bensinkranen o kolla, sitter ett högt filter på min hoj där. Kan ju vara igensatt eller dylikt.

Lycka till :)

/Robin

ThorskeN

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
Skramlaha DT125R
Ska ta isär förgasaren idag och kolla lite, tändstiftet ska ja dra och köpa ett nytt.
Den har alltid hackat, sen jag köpte den för några veckor sedan, förra ägaren sa att det var något gjort med ypvs en.
Ska kolla bensinfiltrer med.

När den hackar är det som upp emot ca 7 rpm så slutar den tända, var så på min moppe jag hade förut den slutade tända vid ett visst varvtal för att den skulle vara laglig, ypvs en verkar fungera som den ska tror jag, ska ta och kolla lite mera.

Snackade med en kompis som också har en dtr den hackar också vid ca 7rpm, så de kanske är nån strypning.

/ThorskeN

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
Jag säger såhär..

kolla tändstiftet.. köp nytt å byt i vilket fall.. sota ut avgassystemet å ställ in ypvs:en om du inte gjort det än.. det finns en jätte bra guild på den där sidan du visade...

sen så sitter pluggen precis i mynningen på kröken.. inte i "mitten" som på 04:erna,,
det finns inget soppafilter i tanken...
så nu vet du det mästa.. pm:a om det är nått mer.. :tungan

en grej till.. om den tappar all effekt efter 7k rpm så är det nog el-strypning... fast eftersom det har funkat förut så kan det ju inte va det.. hmm.. Jaja lycka till…
:tummenupp

Last edited:

Svenssson

FTS
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
Såld
Mr EmCom skrev:
2277139 det finns en jätte bra guild på den där sidan du visade...
Den guiden är ju helt värdelös. Dom visar bara hur ypvs:en är uppbygd, inte hur den ska stå. Jag försökte ställa in min ypvs med hjälp av den sidan, och tja, den hjälpte ju inte direkt :huvet Plocka isär och sätta ihop kan väl vilket fån som helst :3freak

>Hanning<

Mr Hanning
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Yamaha R1 -99
Trashcan skrev:
2276230 Känns som om du bara bojkottar allt man säger. Otacksamt. :fatta!
Bara för att den varvar ut på ettan och neutral behöver inte förgasaren vara rätt inställd, min blandning blev lite åt helvete när jag plockade bort luftburken vilket bara visade sig på fyran, femman och sexan vid fullgas. Den gick fint på dom lägre växlarna. När jag satte tillbaks burken gick den bra.
Tändstiftet kan vara sämst även om det "ser" fint ut, allt ser man inte med blotta ögat.
Har aldrig sagt att CDIn stryper, men kretsen i den kanske inte hänger med eftersom den kan vara trasig.

Vilket sorts hackande är det förresten? Är det skarpt(Den slutar tända HELT till och från och det blir skitryckigt) eller lite mjukare, att den bara går sämre till och från?

precis lyssna på grabbarna,kolla förgasaren byt tändstifft och sen aa kanske cdi boxen som fuckar sig hade ungefär samma problem på min honda de va cdin som hade gett upp

ThorskeN

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
Skramlaha DT125R
Ska dra och köpa nytt tändstift nu, förgasaren var ren och verkar vara rätt inställd, ska kolla lite mera på inställningarna senare, vad kostar en cdi om de är den som gett upp?

Plugg verkar jag inte ha någon i myningen på kröken iaf, eller avgasporten, men mitt rör är öppnat och svetsat i mitten på den också, som att någon har varit där inne och kollat av dom tidigare ägarna.

Annars ska ja få tag på någon som kan mera om mc en jag och be den kolla på den.

/ThorskeN

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
ThorskeN skrev:
2278655 Ska dra och köpa nytt tändstift nu, förgasaren var ren och verkar vara rätt inställd, ska kolla lite mera på inställningarna senare, vad kostar en cdi om de är den som gett upp?

Plugg verkar jag inte ha någon i myningen på kröken iaf, eller avgasporten, men mitt rör är öppnat och svetsat i mitten på den också, som att någon har varit där inne och kollat av dom tidigare ägarna.

Annars ska ja få tag på någon som kan mera om mc en jag och be den kolla på den.

/ThorskeN
en cdi box går väll på typ 2900 tror ja.. svenson köpe en till sin.. fråga han..

det kan kanske vara luftfiltret som har kletat igen...

Svenssson

FTS
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
Såld
ThorskeN skrev:
2278655 vad kostar en cdi om de är den som gett upp?
/ThorskeN
3000:-, som hittat :tomten :rolleyes:
Den köpte jag dock från tyskland, men en svensk borde ligga på ungifär samma pris tycker jag.

Edit: Går en hojen ens att starta om cdi:n gått :va

ThorskeN

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
Skramlaha DT125R
Bytte tändstift idag och gissa vad... den gick hur bra som helst, varvade ur på alla växlar så jag är nöjd.. Nu har jag bara lite mera saker att fixa på den och körkortet innan man får köra den också:)

Tack för hjälpen,

/ThorskeN

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll