Yamaha Fz1-n 07 ökar i oljemängd

Gryyt

Gryyt
Gick med
18 Feb 2009
Ort
Filipstad
Hoj
Blackbird 1100xx
Köpte en Yamaha fz1-n för ca en vecka sen den var då nyservad enligt ägaren. vid köp kollades oljenivån och den var som den skulle. Märkte i fredags att det verkade vara för mycket olja i motorn så tappade ur oljan och hade då 3.4L olja i den ska vara 2.9L utan filter. Hällde i 2.9L ny olja i den och kört ca 10-15mil har ökat 2dl när jag tappade ur den idag o mätte upp. Kollat oljan o den ser inte ut att vara vattenskadad. Fått fylla på ca 1dl glykol i tryck kärlet från low till hig. frågan jag har vad kan det vara? kan det vara vatten i oljan? borde det inte synas på oljan om det är massa vatten i den? tacksam för tips.
 

sportbike

snart så..
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Stirra dig inte blind på vilken mängd det "ska" vara, fyll fullt till max, varmkör stäng av och vänta fem minuter innan du kollar och justerar nivån.
Hur gör du när du kollar nivån?

- Har den centralstöd?
- Står den på depå-stöd?
- Står den på hjulen och du håller den rakt?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om du har otur är kolvringarna och ev cylindrarna slut så den skickar ner bensin förbi ringarna så oljan späs ut,,lukta efter bensin i oljan!
Men de gäller att du kollat oljan vid full motortemp vid alla kontroller de kan skilja en hel del ber på hur varm oljan är.
Jag brukar ha som regel att kolla oljenivå efter att man kört sin dagstur ,,kolla efter 1-3 min efter avstängd motor.
 

Gryyt

Gryyt
Gick med
18 Feb 2009
Ort
Filipstad
Hoj
Blackbird 1100xx
Jag har haft den stående upprätt. men som sagt det har ökat 2dl vid ca 10-15 mils körning.

Nej den luktar ingen bensin har t.om testat eldat på oljan jag tog ut första gången då det var 3.4L istället för 2.9L Den ryker inget alls heller inga missljud. trippmätaren visar ca 2300mil. Stirrar mig absolut inte blind på glaset utan tappat ur och mätt och Sett skillnaden
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top