Yamaha FZ8-N

• Thread starter Thread starter as1
  • Start date Start date

as1

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2013
Hoj
Suzuki GSX 750 F
Hej på er!

Jag har blivit lite kär i denna hoj och skulle väldigt gärna vilja ha lite tips och råd.
Det är nämligen som så att det står ett fint exemplar i min lokala mc-affär. Jag är införstådd i att det är en relativt ny hoj och att de flesta inte har så mycket erfarenhet av den.
Vad jag egentligen är ute efter är om detta är en bra affär. Jag hade väl egentligen inte tänkt att köpa en sprillans hoj direkt men efter provkörning känner jag bara att jag måste ha den! :)

Länk till annonsen:

http://www.blocket.se/ostergotland/Yamaha_FZ8_N_46794075.htm?ca=14&w=3

Är det ett bra pris? Öhlins-bakdämparn lockar ju lite måste jag erkänna då org.stötdämparen inte ska va kalasbra för förare över 90 kilo (dit jag räknas).

För att sammanfatta det hela:
Jag har mer eller mindre bestämt mig för att köpa denna och vill att ni säger att jag borde göra det :banana

Tack på förhand!

Följdfråga:
Ska man köpa beggat? FZ8:orna verkar ju ligga rätt högt i andrahansvärde än så länge... Men det är klart, några tusingar sparar man ju. Frågan är bara om det är värt det.

Följdfråga:
Ska man köpa beggat? FZ8:orna verkar ju ligga rätt högt i andrahansvärde än så länge... Men det är klart, några tusingar sparar man ju. Frågan är bara om det är värt det.

Det klart att du skall köpa lättare begagnat. Inte bara att du sparar minst 15k på priset du får i regel en massa prylar med som annars kostar flis.
Det kan väl 4-500mil på mätaren vara värt?

Det klart att du skall köpa lättare begagnat. Inte bara att du sparar minst 15k på priset du får i regel en massa prylar med som annars kostar flis.
Det kan väl 4-500mil på mätaren vara värt?

Lite så jag kände också men vill ju gärna ha de där öhlinsdämparna och då är tyvärr utbudet inte lika stort. Men vi får se. Har glott runt lite och jag får ju faktiskt exakt samma hoj, fast årsm. -11 nästan 10k billigare. Då är det också från en mc-handlare och 0 mil på mätaren. Blir dock lite bensinkostnader då jag måste åka till Jönköping. Men resan hem blir ju desto roligare :yoparty

Vill inte pissa på din parad, men tänkte både tipsa och "varna" om en upplevelse jag och en polare fick hos Mascot MC i Nässjö i helgen, då vi var där för att egentligen enbart provköra FZ8.

Först tog vi varsin hoj, FZ8 och XJ6 (bara för att ha varsin) och drog en runda på 10-15 minuter, bytte hoj och körde tillbaka. Helnöjda och imponerade av FZ8'an. Sen av en slump noterade jag att det stod en (begagnad) Kawasaki Z750 och frågade om det var okej att provköra den... Numera är Z800 det enda tänkbara köpet när jag väl kommer byta hoj (till mellanklass nakenhoj).

FZ8'an kräver "att man är väldigt aktiv" på försäljarsnack, i min värld var det "tråkig" väntetid när man vred om gasen till dess att hojen verkligen tog fart först vid 8000-10.000 varv (men visserligen, då jävlar flög man fram hehe) medan Z750 hade ett mycket jämnare vridmoment i alla läget, oavsett växel eller varvtal. Lika pigg och brutal vid 3000 varv som 9000 varv. (Och dessutom är Z800 helt ny och en uppdatering på alla fronter)

http://www.youtube.com/watch?v=PQvJNbqzT1o
Z800 vs. FZ8 vs. GSR750 vs. Speed Triple vs. Brutale 675

Mjo, du har ju rätt i det du säger. Jag ska göra en lite mer omfattande provkörning i eftermiddag. I helgen var jag där lite väl nära stängning så hann inte köra så långt. Tillräckligt långt för att uppleva att hojen kom till liv i det övre registret dock. Jävlar vad den flög iväg då :hihi

Z800:an ser ju jevligt mycket farligare ut alltså! Kruxet är väl bara att hitta en man kan provköra inte allt för långt bort... Det jag nästan gillade mest med FZ8:an var väl att jag satt så förbannat bra i den. Är 190cm och som sagt 90+ kg så kan inte riktigt välja o vraka. Har även sneglat på Speed Triple och GSR 750 men har samma problem där. Dock finns det en Speed Triple i Linköping jag ska försöka åka o klämma på.

Aja, vi får se efter dagens tur. Kanske blir en kort förälskelse!

Inne på samma spår som TS. Tänkte nog vänta till nästa säsong och se om det dyker upp lite fler begagnade fz8or då. Någon som vet om det finns någonstanns i västmanland, eller inärheten där man kan provköra? Skulle även vilja testa en z800. Även hornet 900 känns som ett alternativ.

Kööp! =)
Är riktigt nöjd med mig!

Här har du en Fz tråd du kan läsa lite i.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?159849-Yamaha-FZ-tr%E5den

Är ju en ny hoj, förbannat bra, skulle kunna tänka mig en sådan själv:D Köp vettja, tror inte du ångrat dig OM du bestämt dig:)

Jag har aldrig ångrat ett hojköp och varit nöjd! Däremot har jag bytt hojar då jag hittat något annat jag vill ha mer:)

Såg det såg lite konstigt ut, men mitt inlägg riktat till ts givet ;)

det är bara till att handla :) nytt är alltid nytt, då har man garantier mm :)

Jag kör en fz1n sen någon månad tillbacka, och är hel nöjd med den, man sitter gött det är bra tryck i maskinen och desutom är det en yamaha som jag håller ganska varmt om hjärtat :)

Körde fz6n innan dess och lika så var jag väldigt nöjd med den så jag tror att fz8 är en kanon hoj :)

lycka till!! :yoparty

Tjejen är skitnöjd med sin Fz8'a, köpte sin 11'a förra året (ny) för tror det var 74500:- med Öhlinsare, hon upplevde GSR750 som tråkig och karaktärslös, Z750 som tung (men den ser jävligt bra ut oxå).
Personligen så anser jag att dom är riktigt snygga och går helt Ok. Men som sagt ut och provkör smaken är ju alltid olika.
IMAG0240_1_1.sized.jpg

Uppdatering för de som bryr sig:

Provkörning gick bra. Väldigt trevlig hoj! Jag satt riktigt fint och hade bara liiite träsmak i röva efter ca timmes körning (vilket är ett bra betyg från min bakdel!). Den kändes lätt och smidig och samarbetade bra i kurvorna. Det enda jag egentligen kan klaga på är väl bottenvridet. Man måste verkligen varva för att känna av draget. Under 7k varvtal känns den tam och jag är rädd för att jag kommer att tröttna efter ett tag.

Men överlag känns det dock som en kanonhoj och om jag skulle gå på vad jag har läst om de andra modellerna i tester osv så skulle jag väl tippa på att FZ8:an vinner för min del.

Däremot har jag fått lite kalla fötter på just exemplaret i butiken. Har hittat en del -11:or med öhlins för runt 76 tusen.

Finns även en del privatare med riktigt fin utrustning för några tusingar mindre.

Vill passa på att tacka alla som bidragit med input i tråden. Det känns alltid lite bättre :banana

Det blir en helt annan hoj med en kugg mindre ifram, det enda som är jobbigt är att ligga i högre hastigheter då man känner att det skulle varit en växel till att peta i, men nu efter ett tag börjar jag vänja mig. 5000 rpm vid 105 km/t.

Tjena. Då ska jag tillbaka in i japsträsket igen efter ca ett års Harleyåkande. Ska hämta en ny Fz8n imorgon. Jävla skillnad på bromsar när man inte är van. Alla vet att Harleys hejdare suger. Här räcker det med ett finger för att stilla den. Och visst för man varva de flesta rad4or, men dom e ju byggda för det. Va kul o prova H.D, men inte min grej.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back