Yamaha FZ8N eller Kawasaki Z800

Bobbo-mc

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2013
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki SV1000n -04
Vill skaffa mig en trevlig streethoj, har testat Z800 och gillar den. Men gillar också FZ8n.
Har ni tips på vilken som man borde välja? Med tanke på olika faktorer?
-Service kostnad
-bekväm att köra
- lekfull
- kvalité

Jag kan tillägga att jag kört hoj men mer på "amatör" nivå men vill nu ta ut svängarna mer
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Rent körmässigt skiljer det inte mycket mellan dom.
Yamahan har ett par år på nacken men den går bättre än man tror:)
Jag lyckades inte lämna min bror långt bakom mig trots att jag satt på den testvinnande Triumph Street Triple 2013! Vi körde roll on på 2:an från 60-180km/h
Själv så skulle jag ha valt Yamahan då den har 5 års garanti vilket är en stor trygghet om man ska ha kvar hojen i några år.
 

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
FZ8N 11a
Tjena. Jag kör själv FZ8N. Har inte kört så många mil men jag är helnöjd. Ingen värstinghoj direkt, men det går att köra fort med denna också. Effekten mellan de båda är ju snarlik. 5 års garanti är ju alltid önskvärt. Personligen tycker jag att Yamahan är snyggare. Har du svårt att bestämma dig, så tar du bara fram en enkrona. Krona=Yamaha. Klave=Kawasaki.:tummenupp
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Tja! som sagt var. Rätt likvärdiga hojar. Gå in till respektive handlare och lägg korten på bordet, bäst deal vinner.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag har provat FZ6 och Z750 och jag tyckte INTE att det var "rätt likvärdiga hojar".

Yamahan var man tvungen att antingen växla ner eller sitta och vänta på att varvtalen blev höga innan hästkrafterna kickade in, medan Kawasakin hade ganska jämt, vridstarkt intryck över hela registret, inget behov att växla ner eller vänta på att skrevraketen skulle kicka till.

Även lite mer framåtlutande körställning på Kawan a.k.a. lite mer aggressiv körställning - på gott och ont, dock långt ifrån den uttröttande eller pressen på kroppen som sporthojar kan utsätta en för, så sett är båda riktigt bekväma och sköna hojar/har bra, upprak, körställning.

Jag slår ett slag för Z800.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Kawan har fler hästar men väger en hel del mer. Har dock bara kört yamahan men hade inget direkt att klaga på där. Skönare sittställning än Z750 hade den iaf enligt mig.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag har provat FZ6 och Z750 och jag tyckte INTE att det var "rätt likvärdiga hojar".

Yamahan var man tvungen att antingen växla ner eller sitta och vänta på att varvtalen blev höga innan hästkrafterna kickade in, medan Kawasakin hade ganska jämt, vridstarkt intryck över hela registret, inget behov att växla ner eller vänta på att skrevraketen skulle kicka till.

Även lite mer framåtlutande körställning på Kawan a.k.a. lite mer aggressiv körställning - på gott och ont, dock långt ifrån den uttröttande eller pressen på kroppen som sporthojar kan utsätta en för, så sett är båda riktigt bekväma och sköna hojar/har bra, upprak, körställning.

Jag slår ett slag för Z800.
Nu var det FZ8:an det gällde.
 

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
FZ8N 11a
Seså....ut och handla nu......Vet inte om du funderar på en ny el begagnad ? Du kan kanske hitta en ny 11a el 12a till ett billigare pris. Tror du blir nöjd vilken du än väljer, men välj snarast.....:tummenupp
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Men det är ju ingen som har frågat om en FZ-6 eller Z-750 i denna tråd?:va

Jisses... det är inte som att jag skrev en novell om Honda Goldwing 1500 från 1988 vs. Suzuki Hayabusa och därmed saknar relevans...

Jag påpekade klart och tydligt att jag provat bådas föregångare/lillasyster och gav ett uttalande om att det finns helt klart saker och ting som skiljer mellan dessa (och därför bör det inte vara svårt att välja en utifrån vad man själv önskar, det är inte bara emblemet på tanken som skiljer).


Men ska vi vara så petiga och griniga så kan jag undra varför du anser att det är "rent körmässigt skiljer det inte mycket mellan dom" när du inte kört någon av dem, alt. enbart provat den ena? (och har du provat båda så anser jag att din bedömning är dålig).


Själv har jag suttit hemma med feber, halsont, snorig, delvis huvudvärk och stickningar i hela kroppen sedan i måndags... men min stora fråga är... är du också sjuk eller varför är du så gnällig och tjuvig? :va
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Nej jag mår alldeles utmärkt, Jag tyckte bara att det var konstigt att du pratade om 2 helt andra cyklar än vad TS frågade om. Han frågade ju om FZ8 och Z800 och du skrev om FZ6 och Z-750. Jag förstår inte hur det ska hjälpa honom att välja då det inte alls är samma cyklar:confused:
Jag har ägt en FZ8 och provkört en Z800. Det skiljer inte mycket i prestanda och körställning, Kawwan har lite skarpare benvinkel medans "jag" satt lite bättre på Yamman, ska tillägga att jag är 189 cm om det är lite till hjälp för TS.
Och som någon skrev tidigare så är ju Yamman några tusenlappar billigare plus att den har 5 års garanti.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Vill bara tillägga det att beroende på var du köper den så får du även 5 års garanti på Kawan.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Nej jag mår alldeles utmärkt.

Ja men dåså, jag drog iväg mitt inlägg för jag tyckte det saknades info från någon som testat båda helt enkelt.
Nu kanske FZ8 och Z800 är så lika varandra, men underligt med tanke på hur väldigt olika FZ6 och Z750 kändes, och jag är inte ensam om den åsikten, verkligen två helt olika motorkaraktärer.

Nu ska jag gå och snyta mig igen :näsblod
 
Nyheter
Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top