Yamaha FZR-tråden

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Lurat lite på å riva maskin nu innan våren kommer-igen. Poängen e att vid snabbjobbet jag gjorde i somras så såg jag att kolvbultarna inte såg så kul ut. Mätte kolvarna för ovalitet i hålen å kunde väl inte direkt märka ngt där så min tanke e nu en omgång nya kolvbultar samt vevstaks skruv.
Ngn som gjort det jobbet innan eller har kunskap om hur illa bultarna kan se ut innan det e riktigt dåligt?
E det värt att hona ur å klappa i en omgång friska ringar i samma veva?
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Någon som vet om man kan montera genesis cylinder och topp på en FZ750 motor, då med genesis vevar mm
Jag har en FZ750 motor med dåliga cylindrar och topp samt en massa genesis delar.
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
För den som e intresserad...
Hitta en firma i Holland som levererar orginaldelar som inte blir lika dyrt som Yamaha center.
Kolvbultar å knaster samt vevstaksskruv kommer till en knapp tusenlapp,vilket väl känns resonabelt iaf.

Återstår att lyfta ur maskin å plocka isär eländet. Snabbt nog gjort iofs å tanken e ju att ha detta jobbet gjort innan våren e här.

Slog ju isär maskin i somras pga ett vevlagerras å bytte då vev samt stakar,men i brist på reservdelar(det var ju bråttom :D ) så vart där bitar som aktivt förbisågs.
Tar lite bilder under resans gång å lägger upp. Kan alltid vara nån till nytta.

Det som definitivt står på programmet e iaf kolvbultar,vevstaksskruv samt kamkedja.
Sen kontrollerar vi allt annat efter Yamaha manualen. :)
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
För den som e intresserad...
Hitta en firma i Holland som levererar orginaldelar som inte blir lika dyrt som Yamaha center.
Kolvbultar å knaster samt vevstaksskruv kommer till en knapp tusenlapp,vilket väl känns resonabelt iaf.

Återstår att lyfta ur maskin å plocka isär eländet. Snabbt nog gjort iofs å tanken e ju att ha detta jobbet gjort innan våren e här.

Slog ju isär maskin i somras pga ett vevlagerras å bytte då vev samt stakar,men i brist på reservdelar(det var ju bråttom :D ) så vart där bitar som aktivt förbisågs.
Tar lite bilder under resans gång å lägger upp. Kan alltid vara nån till nytta.

Det som definitivt står på programmet e iaf kolvbultar,vevstaksskruv samt kamkedja.
Sen kontrollerar vi allt annat efter Yamaha manualen. :)


Skriv innan du beställer, skall snart dela min lite och kolla lite, så kanske lite kopplingsgrejs och ventil schimms t.ex.


någon som har koll på ventilspel på FZR 1000 -91 motorn ?
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Gärna det. Shims satser till annat har jag iofs tagit från CLS tidigare utan att bli ruinerad.
Sist jag justerade min,i somras,var det bara ngr enstaka som var utanför spec så jag tog dem via en polare på Yamaha.

Inte en aning om spelet på en -91a 1000 du men det e väl bara att söka online antar jag?
Kolla annars FZRonline.com

http://fzronline.com/forum/index.php

Mukke matnyttigt att läsa där.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Gärna det. Shims satser till annat har jag iofs tagit från CLS tidigare utan att bli ruinerad.
Sist jag justerade min,i somras,var det bara ngr enstaka som var utanför spec så jag tog dem via en polare på Yamaha.

Inte en aning om spelet på en -91a 1000 du men det e väl bara att söka online antar jag?
Kolla annars FZRonline.com

http://fzronline.com/forum/index.php

Mukke matnyttigt att läsa där.

hittar allt utom just mätvärdena....

INGEN som sitter på en verkstadshandbok i papper eller PDF ???
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Skriv innan du beställer, skall snart dela min lite och kolla lite, så kanske lite kopplingsgrejs och ventil schimms t.ex.


någon som har koll på ventilspel på FZR 1000 -91 motorn ?

Det är 0.11-0.20 in och 0,21-0,30 ut på 87 i alla fall, skulle tippa på att det är samma på 91.
 

3LE

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Söderort
Hoj
Yamaha FZR1000
Håller med om ventilspelet, det gäller även för FZR1000 91-95 och bifogar lite bilder. Skälv fick jag pris på 1700 för ventiljustering. Så jag lämmnar iväg den :banana
 

Bifogat

  • 20110211249.jpg
    20110211249.jpg
    230.4 KB · Visningar: 99
  • 20110211250.jpg
    20110211250.jpg
    226.4 KB · Visningar: 91

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Håller med om ventilspelet, det gäller även för FZR1000 91-95 och bifogar lite bilder.

fick bekräftat värdena av en yamahaverkstad när jag var å beställde lite grejor idag :tummenupp

Kontrollerade mina ventilspel nu ikväll
Avgasventilerna ser utmärkt ut ! Ligger mellan 0.25 och 0.30

Insug däremot är jag lite mer orolig över.....
Vad jag kom fram till så ligger dem på tighta 0.05 ca
känns alltså som om någon har schimsat upp insugslyftarna tidigare, men gjort det för tight !!

nu är ju frågan, skall jag riva toppen och se hur mkt jag kan "schimsa ner" dem på insugssidan, eller skall jag låta det vara ?

Tyckte mig se lite tendens till nergångenhet i ena insugskammen kom jag på nu, men glömde fotta...
Kan kanske kompletterad med ett foto.....

Att kammarna går ner sig vid för hårt stälda ventiler är ju inte helt osannolikt.... :huvet

vad sägs ??

Skälv fick jag pris på 1700 för ventiljustering. Så jag lämmnar iväg den :banana

om det är för justering så är det ett skitbra pris då det inkluderar:
Demontering för att komma åt under ventilkåpan
kontrollmätning av 10 ventilspel
demontering av överfall, , kammar , lyftare, kamkedjedrev ?
lägga i rätt schimms
återmontering
ny kontrollmätning
återmontering av resten, ventilkåpa och allt som krävdes för att komma åt.

Detta skulle jag nog uppskatta till en dags jobb, förutsatt att verkstan har rätt schimms hemma...
annars skall dessa beställas och levereras med....

annars är det väl ett ganska schysst "kompispris" för en kontroll, om du t.ex. lämnar hojen med demonterade kåpor eller liknande.
 
Last edited:

FZR:en

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha FZR1000 -87
Maskin som ståt ett tag!!

Hej alla...
Hittade in på forumet för första gången ikväll har läst en hel del matnyttigt redan.
Har idag blivit ägare till en FZR1000 -87 7400mil på mätaren.
Köpte denna maskin billigt av en kompis som haft den stående, inte rörd sen 2005. Funkade tydligen fint när han ställde den.
Har ståt kallt och lite fuktigt, lite ytrost finns på vissa delar och lär säkert hitta en del oxid på elsystemet när jag börjar gräva.
Ny till min fråga, vad tycker ni att jag ska göra maskinellt med hojen?
Oljebyte direkt eller starta upp den först och sen byta?
Byta bromsvätska, kylvätska?
Är inte så bevandrad med dessa maskiner så tar gärna lite förslag..
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Bortsett från de rent elementära bitarna som vätskor osv så se över hur gamla däcken e på den.
Därefter,om du har kunskap,rekommenderar iaf jag att du gör precis det ovan.
Nämligen kollar ventilspel-som e en typisk FZR åkomma.

Högst sannolikt behöver sig förgasarna en översyn med. Mer regel än undantag med en gammal hoj.
Mkt matnyttigt finns att läsa i Haynesmanualen. Skaffa en om du ingen har.
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
fick bekräftat värdena av en yamahaverkstad när jag var å beställde lite grejor idag :tummenupp

Kontrollerade mina ventilspel nu ikväll
Avgasventilerna ser utmärkt ut ! Ligger mellan 0.25 och 0.30

Insug däremot är jag lite mer orolig över.....
Vad jag kom fram till så ligger dem på tighta 0.05 ca
känns alltså som om någon har schimsat upp insugslyftarna tidigare, men gjort det för tight !!

nu är ju frågan, skall jag riva toppen och se hur mkt jag kan "schimsa ner" dem på insugssidan, eller skall jag låta det vara ?

Tyckte mig se lite tendens till nergångenhet i ena insugskammen kom jag på nu, men glömde fotta...
Kan kanske kompletterad med ett foto.....

Att kammarna går ner sig vid för hårt stälda ventiler är ju inte helt osannolikt.... :huvet

vad sägs ??



om det är för justering så är det ett skitbra pris då det inkluderar:
Demontering för att komma åt under ventilkåpan
kontrollmätning av 10 ventilspel
demontering av överfall, , kammar , lyftare, kamkedjedrev ?
lägga i rätt schimms
återmontering
ny kontrollmätning
återmontering av resten, ventilkåpa och allt som krävdes för att komma åt.

Detta skulle jag nog uppskatta till en dags jobb, förutsatt att verkstan har rätt schimms hemma...
annars skall dessa beställas och levereras med....

annars är det väl ett ganska schysst "kompispris" för en kontroll, om du t.ex. lämnar hojen med demonterade kåpor eller liknande.

Det är kanterna på ventilerna som tydligen böjs neråt och ventilen smiter upp lite det är därför ventilspelet minskar. Jag har aldrig varit med om att spelet är för stort när jag kollat. jag har svårt att tro att någon skulle schimsa ventilerna för att få ett mindre spel.
med rätt verktyg går det att slipa ner schimsen så du får rätt spel!

Lycka till!
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Nja,att ventiler sträcker sig över tid i maskiner som varvar e inget konstigt. Handlar mkt om materialen i ventil å säte.
Man brukar tex kolla spindel dia ganska noga å slitaget över 1/100 i samband med renovering e det nog lugnt sagt dags för bingen.

Ta tex cossie mercorna. Där valde mercedes avsiktligt att använda mkt mjuka mtrl i ventilerna varför precis denna typen av slitage snarare e regel än undantag. E inte ovanligt att se spindel dia förändringar mellan 5/100 delar å 1/10.
Finns många anledningar till varför man valt att göra så i sin tur,men hur som helst ligger förklaringen oftast där.

Summa summarum,kolla gärna spelen på en FZR oftare än många andra maskiner.
Som mkt riktigt påpekas e det i sin tur inga större konstigheter att slipa till "special" shims om man har tillgång till en planslip med magnetbord.
Var bara medveten om att inte gå för långt utanför Yamahas mini mått (minsta tjocklek) eftersom det finns risk för att shimset spricker bland annat.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Nja,att ventiler sträcker sig över tid i maskiner som varvar e inget konstigt. Handlar mkt om materialen i ventil å säte.
Man brukar tex kolla spindel dia ganska noga å slitaget över 1/100 i samband med renovering e det nog lugnt sagt dags för bingen.

Ta tex cossie mercorna. Där valde mercedes avsiktligt att använda mkt mjuka mtrl i ventilerna varför precis denna typen av slitage snarare e regel än undantag. E inte ovanligt att se spindel dia förändringar mellan 5/100 delar å 1/10.
Finns många anledningar till varför man valt att göra så i sin tur,men hur som helst ligger förklaringen oftast där.

Summa summarum,kolla gärna spelen på en FZR oftare än många andra maskiner.
Som mkt riktigt påpekas e det i sin tur inga större konstigheter att slipa till "special" shims om man har tillgång till en planslip med magnetbord.
Var bara medveten om att inte gå för långt utanför Yamahas mini mått (minsta tjocklek) eftersom det finns risk för att shimset spricker bland annat.

hur högt är orginal schimset i motorn, och diameter ?
MAX hade ett ganska bra utbud nämligen.....

så man kanske hade kunnat ersätta befintliga orginalschims med nya "jättetjocka"
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Någon som har en motor ??

Ganska säker på att ha lokaliserat anledningen till min huggande koppling i höstas.....

bilderna talar för sig själva tror jag, första bilden är har jag bara tömt ut oljan och öppnat locket.....:död

Där får man för att man köper en hoj som har nyrenoverad koppling.....:va

känns som att det är billigare att byta motor än att skaffa nya delar och sätta ihop.....

hittat motor från 89 som heter 3LE i motornummer / beteckning, skall väl vara samma/rätt då va :confused:
 

Bifogat

  • 20110226385.jpg
    20110226385.jpg
    239.3 KB · Visningar: 96
  • 20110226383.jpg
    20110226383.jpg
    241.7 KB · Visningar: 101
  • 20110226382.jpg
    20110226382.jpg
    237.1 KB · Visningar: 96
  • 20110226380.jpg
    20110226380.jpg
    222.4 KB · Visningar: 111
  • 20110226378.jpg
    20110226378.jpg
    234 KB · Visningar: 97
  • 20110226377.jpg
    20110226377.jpg
    232.5 KB · Visningar: 92
  • 20110226376.jpg
    20110226376.jpg
    219.7 KB · Visningar: 110
  • 20110226375.jpg
    20110226375.jpg
    227.4 KB · Visningar: 124
Last edited:

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
ganska feta märken i korgarna med förutom det andra uppenbara..... :huvet:huvet:huvet:huvet
 

Bifogat

  • 20110226388.jpg
    20110226388.jpg
    225.2 KB · Visningar: 83
  • 20110226389.jpg
    20110226389.jpg
    224.8 KB · Visningar: 71

3LE

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Söderort
Hoj
Yamaha FZR1000
Hej, det ser inte kul ut.

Om du skall byta motor, så skulle du kunna sattsa på en Thunder Race motor. Det skall passa enligt tidigare uppgift, däremot måste övre motorfästet moddas på nått sätt. När jag jagade motor så var det samma pris på en gammal FZR1000 som för en Thunder Race.

Nått att tänka på är ju just kopplingen, som vart bättre 93-94.
Då skrammlar dom mindre. Förutsätter att Thunder Racens koppling är av samma typ som den senare FZR1000 93-94 och uppåt.

3LE är just FZR1000 "J A" :)

Det fanns en motor på Flenninge, det var en 96 som gått 5056Mil, som han ville ha 7000:-. En del pengar, men gissar att man får någon form av garanti. Snacka med Jonas i sådant fall.

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/yamaha/yamaha_yzf100r_96.htm
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top