Yamaha FZR-tråden

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Lyfte tanken idag och möttes av detta(jag plockade ena filtret)...

Någon som har en orginal luftburk till salu?

Antar att någon bytt tändspolar med..

Kommer ett riktigt långt skott här.

Det är inte så att det är dynaspolar? Ser att de är gula men inte så mycket mer detaljer. Om du har dynatändning kan det kanske vara som en av de kunniga herrarna i GSX-Katanatråden beskrev. Har rippat det stycket ur hans inlägg. Kan ju vara värt att kolla om samma princip gäller för ditt system isf. Överkurs men om du precis skaffat den kan det ju vara en hel del mixtrat, vilket det ser ut att vara:

"Här kan ett tips vara på plats till Dyna2000-användare.
Dynan sänker tändningen ~35 grader från den inställda maxtändningen när den blir strömsatt dvs tändningen sätts på. Om motorn tänder till och stannar kommer den bara att sänka 20 grader dvs till ordinarie lågtändning. Kör man högkompat eller storkubik kommer startmotorn inte att orka runt riktigt vid omstarten med rejäla baksmällar som följd. Så vid misslyckad start, slå alltid av/på tändningen för att få 35-graders sänkningen."

Dessutom är fullt kräm i batteriet ett måste enligt min erfarenhet, räcker inte att det bara snurrar och snurrar hyfsat. Fullt kräm skall det vara!
 
Last edited:

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Kommer ett riktigt långt skott här.

Det är inte så att det är dynaspolar? Ser att de är gula men inte så mycket mer detaljer. Om du har dynatändning kan det kanske vara som en av de kunniga herrarna i GSX-Katanatråden beskrev. Har rippat det stycket ur hans inlägg. Kan ju vara värt att kolla om samma princip gäller för ditt system isf. Överkurs men om du precis skaffat den kan det ju vara en hel del mixtrat, vilket det ser ut att vara:

"Här kan ett tips vara på plats till Dyna2000-användare.
Dynan sänker tändningen ~35 grader från den inställda maxtändningen när den blir strömsatt dvs tändningen sätts på. Om motorn tänder till och stannar kommer den bara att sänka 20 grader dvs till ordinarie lågtändning. Kör man högkompat eller storkubik kommer startmotorn inte att orka runt riktigt vid omstarten med rejäla baksmällar som följd. Så vid misslyckad start, slå alltid av/på tändningen för att få 35-graders sänkningen."

Dessutom är fullt kräm i batteriet ett måste enligt min erfarenhet, räcker inte att det bara snurrar och snurrar hyfsat. Fullt kräm skall det vara!

Det där är inte omöjligt, när du säger det så är det nog så att den tänt till på första försöket varje gång, sedan slog jag av tändningen och väntade lite innan nästa försök.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det där är inte omöjligt, när du säger det så är det nog så att den tänt till på första försöket varje gång, sedan slog jag av tändningen och väntade lite innan nästa försök.

Du har väl soppapump på den där också? Många starter så surar det ju rätt rejält. Man behöver den där "skjutsen" från ett friskt batteri. Har du sedan en kombination av dessa andra orsaker; Ett kanske inte helt optimalt kallstartsarrangemang med öppna filter, lite speciell tändning och sura stift på det så kan det ju bli jobbigt. Soppapumpen leverar ju på kommando, varje gång och sen bränns det inte upp för att sedan få en shot till. Kan bli lite mycket av det goda. Nu lämnar jag över till experterna i tråden, jag vet de finns.:tummenupp
 
Last edited:
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Någon som vet om det skiljer mer än bromsskivan på bakfälgen till en Thunderace och tidiga EXUP'er. är det samma hub?
 

Nallen

Medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Luleå
Hoj
FZR1000 -89
Hallå alla, blev igår stolt ägare till en FZR1000 -89 :yoparty. Har rullat 7800 mil och har lite skavanker så som färgsläpp på kåporna och lite repor på tanken (som härrör från dragkedjor på kläder) men motorn verkar gå hur fint som helst och den verkar vara välskött och välvårdad rent maskinellt. Dessutom ser båda däcken nästan nya ut óch drivpaketet är troligtvis helt nytt. :tummenupp

Men finns lite saker man behöver:

* En bromsskiva fram (höger om det är någon skillnad på dom?) ena skivan är nämligen lite skev så det vibrerar lite när man bromsar och har besiktning om en vecka. Gissar på att man inte tar sig igenom?

* En enkelcuts, även om den är i risigt skick eftersom jag ändå tänkt leka lackerare till vinter.
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Tändspolar m.m

Cyl #4 har börjat få hyss för sig och går till och från inte under 2000 rpm. När detta inträffar så hoppar varvräknaren framotebax. Över 2000 går dock allt som det ska.
Funderar på om det är den ena tändspolen och/eller tändkabel + hatt som behöver bytas.

Apro på ovanstående så undrar jag om nån har testat dom här:
http://cgi.ebay.co.uk/Yamaha-FZR1000-1987-95-ignition-Coil-713752-x1-/140405486986
 

Krillezz

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Ort
sundsvall
Hoj
-95, RF900R
Powerslide FZR 600 -94

Efter en "liten" powerslide med smärre akrobatik inblandat har jag nu bestämt mig för att bygga en streetfighter utav min yamaha FZR 600 -94.

Vill få ut min hoj på vägen igen så snart som möjligt, så tänkte inte bry mig om att byta den fula bakdelen innan vintern. Vill gärna komma undan billigt!

Det jag behöver är då:
Fatbar
Gaffelkrona
Hastighetsmätare
Varvtalsmätare
Framlyse
Vänster fotpinne med fäste!
Massa goda råd och erfarenheter :)

Tänkte kolla här om ni har något bra tips på vad jag ska köpa eller tillochmed har något bra liggande hemma på hyllan som ni vill bli av med!

Mvh Kristoffer
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Cyl #4 har börjat få hyss för sig och går till och från inte under 2000 rpm. När detta inträffar så hoppar varvräknaren framotebax. Över 2000 går dock allt som det ska.
Funderar på om det är den ena tändspolen och/eller tändkabel + hatt som behöver bytas.

Apro på ovanstående så undrar jag om nån har testat dom här:
http://cgi.ebay.co.uk/Yamaha-FZR1000-1987-95-ignition-Coil-713752-x1-/140405486986

Ta och mät upp tändhatten. De Ska ligga runt 10 kiloohm!
 

elbjorn

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
LINKÖPING
Hoj
1991, Yamaha FZR1000
Hallå !
Verkar finnas en del kunskap om den gamle trotjänaren FZR här..
Besiktigade min FZR 1000 1991 härom veckan och fick avslag på dåligt halvljus. Ser ut att vara någon form av projektorlampa som ser dyr ut. Någon som vet vad som behöver bytas eller rentav har till salu?
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Hallå !
Verkar finnas en del kunskap om den gamle trotjänaren FZR här..
Besiktigade min FZR 1000 1991 härom veckan och fick avslag på dåligt halvljus. Ser ut att vara någon form av projektorlampa som ser dyr ut. Någon som vet vad som behöver bytas eller rentav har till salu?

fick du för svagt ljus eller för dålig ljusbild ??

svagt bild kan vara halvbränd lampa, eller kass kablage.
kass ljusbild, då är det ju reflektorn.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Cyl #4 har börjat få hyss för sig och går till och från inte under 2000 rpm. När detta inträffar så hoppar varvräknaren framotebax. Över 2000 går dock allt som det ska.
Funderar på om det är den ena tändspolen och/eller tändkabel + hatt som behöver bytas.

Apro på ovanstående så undrar jag om nån har testat dom här:
http://cgi.ebay.co.uk/Yamaha-FZR1000-1987-95-ignition-Coil-713752-x1-/140405486986

X i taket men det verkar ha varit ett bränsle problem ändå, jag slängde i en dl 2t-olja i tanken och sen var 4an med i matchen igen redan från tomgång.
 

johan-johan

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
Ducati 848 Streetfighter
FZR 1000 eller 600?

Tja!
Kört hoj några år...började på en RD 125 sen RD 500 (köptes -89 o körde 3500 mil) sen RF 600 sen RD 500 (ytterliggare några 1000 mil) sen RGV 250 Nu är båda 2T sålda och tänker åka fyrtakt igen. Enkel fråga, bäst åka för under 20 papp, fzr 1000 eller 600? Åker på vägen (reggat) och bana. Vilken årsmodell verkar va bästa köpet, de senare med USD-gaffel (fzr 1000)? 1000 känns lite stor för banåkning, bättre med 600?
Vad tycker expertisen?
 

Bifogat

  • RD.jpg
    RD.jpg
    248.8 KB · Visningar: 67
  • RGV 250-1 (Small).JPG
    RGV 250-1 (Small).JPG
    47.7 KB · Visningar: 85

micke7306

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
-96 Yamaha XJ 600N
FZR 1000 -93 bakkåpa

Har läst tråden men inte kommit fram till OM man kan byta bakkåpan till en nyare! läste nåt om en R1 -02 skulle passa rakt av! stämmer det? andra förslag?
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ingen som råkar ha ett par FZR skivor liggandes i gömmorna?
Håller på att genomföra ett gaffelbyte på min FZ750, men saknar skivorna till fälgen.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Det var inte blodigt.
Får hålla ögonen öppna där.
 

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Jag har problem med min nu efter byte från öppna filter till orginal luftbox, den vill inte gå bra alls på halv gas och uppåt. Antar att den får för mycket soppa. Det sitter 136 huvudmunstycke i nu. Någon som vet vad det är som standard? Det är en fzr1000-87.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top