En illa dold hemlighet inom branschen, men fortfarande förbannat trĂ„kigt nĂ€r det blir verklighetâŠ
Mmm, visst Ă€r det sĂ€kert kul att ha en flaggskeppsmodell, men sĂ€ljer den inte sĂ„âŠ
Jag tror inte att tillverkarna har nÄgot större förtroende för FIM's genuint okunniga politiker. Det rÀcker med att titta pÄ FIM's första utkast till det framtida brÀnslereglementet i MotoGP sÄ förstÄr man att de knappast började sin karriÀr med fyraÄrigt tekniskt gymnasium...
Det Àr ju illa, riktigt illa, om det Àr sÄ. Jag inbillade mig personligen att FIM satt med rÀtt tÀta kontakter med tillverkarna innan de kom ut med sÄ strategiskt viktiga dokument som framtida brÀnslereglementen..??
FIM Àr generellt rÀtt egenkÀra i sina egna tankar. Industrin jobbar vÀl mer inom FEMA (EU) och IMMA (UN ECE). Jag har haft lite att göra med FIM inom bilindustrin och de Àr bÄde stöddiga och mindre mottagliga för feedback.
IMMA Àr ju tillverkarnas egen organisation, ungefÀr som McRF fungerar hÀr i gamla Svedala. FEMA ser jag mer som motorcyklisternas egen organisation, typ SMC hÀr i Sverige eller NMCU i Norge.
Jag trodde det var FIA som spelade pĂ„ racingarenan nĂ€r det gĂ€ller fyra hjul, Ă€r FIM verkligen aktiv Ă€ven dĂ€r? Jag uppfattar annars FIM och FIA som âsysterorganisationerâ dĂ€r FIM hanterar MC och FIA bilarna men kan ju vara helt fel uteâŠ?
Finns bara ett omrĂ„de som man SKA skylla pĂ„ för Sporthojsdöden och det Ă€r FörsĂ€kringsbolagen som prisat bort hela det segmentet, i alla fall i Sverige, och för det förtjĂ€nar dom en utslagen framtand eller tvĂ„. Avgaskraven verkar ju BMW, Yamaha, Honda klara för Supersporthojar sĂ„ det klarar sĂ€kert Yamaha ocksĂ„ men sĂ€ljer man knappt nĂ„got Ă€r det ju ingen idĂ©. Ăr vĂ€l en tidsfrĂ„ga innan dom andra följer efter.
Mmm, tyvÀrr var det nog vi som körde SH pÄ den tiden som sjÀlva visade upp och Àskade ersÀttning för sÄ mÄnga "utslagna framtÀnder" att vi till slut dödade affÀren.
I alla fall funkade det dÄligt nÀr SH utgjorde 5-10% av hojbestÄndet men mer Àn 50% av de som var inblandade i dödsolyckor nÀr det begav sig och millenniet var ungt. Jag fick i alla fall nÄgon gÄng ta del av ett försÀkringsbolags kostnader för skador och invaliditet i olika segment och minns att siffrorna för SH var skrÀmmande usla. Vi talade mÄnga miljoner minus - lÄngt fler Àn hela intÀktssidan (kombinationen av ung förare, invaliditet och livrÀnta blir i lÀngden finansiellt förödande).
SĂ„ visst Ă€r det synd att det blev sĂ„ illa att premierna i praktiken helt dödade SH pĂ„ allmĂ€n vĂ€g. Som hojförare kan vi dock inte svĂ€ra oss helt fria, som kollektiv Ă€r vi inte helt oskyldiga till den utvecklingenâŠ