Yamaha R1 -03

andersronn

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Söderhamn
Hoj
Yamaha R1 -03
Jag är påväg att köpa min 1:a hoj, och valet blev en Yamaha R1-03. Allt verkar ok med hojjen av vad det han säger. Dock blev jag lite orolig för en sak han skrev i ett mail senare under kvällen.

"Snacka med polaren nyss, han sa att jag skulle påminna dig om att det hugger när man lägger i ettans växel, HÖLL på att glömma !
MEN din polare som kört likadan hojj bör veta att kawa och yamaha hugger till när man lägger i ettan växel..OM inte ta och gör dig till medlem på www.sporthoj.com och smygläs lite så du inte tro att det är nåt fel på hojjen.

Nu hugger det inte så mycket, utan bara lite när man peta i 1:an...."


Är det ett vanligt problem på R1?

Tacksam för alla svar. Föresten en väldigt trevlig sida.

MVh
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Beror väl på vad han menar med "hugger". Det rycker ju alltid till lite när man står stilla och petar i 1:an. Men det ska ju inte "rycka" till i hela hojen då kanske du borde se över kopplingen. oftast ett lammel byte så är saken biff.


///Micke
 

andersronn

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Söderhamn
Hoj
Yamaha R1 -03
Beror väl på vad han menar med "hugger". Det rycker ju alltid till lite när man står stilla och petar i 1:an. Men det ska ju inte "rycka" till i hela hojen då kanske du borde se över kopplingen. oftast ett lammel byte så är saken biff.


///Micke

Okej, eftersom det är cirka 70mil mellan oss så blir man ju lite orolig. Vi ska mötas på halva vägen var så det blir en bra bit för oss båda. Skulle bli lagomt besviken om lådan strular då...
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Okej, eftersom det är cirka 70mil mellan oss så blir man ju lite orolig. Vi ska mötas på halva vägen var så det blir en bra bit för oss båda. Skulle bli lagomt besviken om lådan strular då...


ÖÖÖÖ va :va :näsblod Det är inte mig du ska köpa någon R1:a av.. haha


///Micke
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Haha, jo nu åker du på att sälja den! Så går det när man fesöker jelpa til!

Hehe då får han en Gixxer 1000 k6:a istället men det är ju bara bättre :tummenupp

Försökte iofs själv bara skoja lite. Skulle inte heller vara nöjd med att åka 35mil sedan märka att lådan är kass. Kolla det noga för dreven är inte billiga tror de kostar 1200kr st...


///Micke
 
Last edited:

kenth ericsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
kvidinge
Hoj
-06 hayabusa
ang.. 1 :ans hugg..

Hej på dig, har oxå införskaffat mig en r1-03 efter ett gäng kawa hojar. Jag upplever oxå att 1:ans växel hugger i men faktiskt överlag, så brukar alla(mer eller mindre)hojar dunka till när man lägger i växeln. Jag personligen låter hojen stå på tomgång ett tag så att den blir varm o sänker tomgångs varvtalet, då går växeln lite mjukare i. hör du några andra sjukdommar så maila gärna mig dom.Alltid intressant o se vad man kan förebygga. lev väl.
/Kenth.
 

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Hej på dig, har oxå införskaffat mig en r1-03 efter ett gäng kawa hojar. Jag upplever oxå att 1:ans växel hugger i men faktiskt överlag, så brukar alla(mer eller mindre)hojar dunka till när man lägger i växeln. Jag personligen låter hojen stå på tomgång ett tag så att den blir varm o sänker tomgångs varvtalet, då går växeln lite mjukare i. hör du några andra sjukdommar så maila gärna mig dom.Alltid intressant o se vad man kan förebygga. lev väl.
/Kenth.

Eller så starta hojen med Ettans växel i :tummenupp bara att släppa kopplingen å åka :)
 

Hopplös

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Kramfors
Hoj
Yamaha R1-03
Upplever samma fenomen på min R1-03 och de är inget ovanligt på dessa modeller.
Själv så startar jag alltid med kopplingen indragen och med ettans växel i så slipper man detta då man petar i ettan från neutralen med motorn igång.

Ett par sekunder för långsam där :rofl
 
Last edited:

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Ort
Vaxjo
Hoj
Mt07-15
Hade samma på gamla r6an när den stod stilla och man la i ettan. Kolla vad han menar bara mer exakt, han drar ju en typisk "JA just det, glömde säga att den inte är svenskreggad men det löser du lätt"
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
fullt normalt att det "hugger till" något, det ska ju inte smälla i lådan men hugger det gör det, bara att vara distinkt vid iläggning av 1,an!

andra kända fel är att insprutningen är lite av/på, dock inget som jag märkte av på min, en gasspjällssynkning tar bort detta något!
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top