Yamaha R1 -2000 Streetfighterbygge. Behöver tips!

R.T.F.Q.T

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2012
Hoj
2000, Yamaha R1
Som rubriken lyder så behöver jag hjälp (gärna från folk som byggt på just dessa hojar) med vad för vajrar/kablar jag kommer få problem med!

Ny kopplingsvajer har jag fixat den kommer nästa vecka.

Chokevajern räcker inte i originalutförande.
Dock har jag en liten idé om att fästa choken på ett helt annat ställe så jag slipper tänka på den.
(Ni som fäst choken på alternativt bra ställe för gärna tipsa mig)

Bygget skall inte bli något extremt utan tvärtom ska originalgrejerna kunna monteras på igen utan några större ingrepp! :tummenupp

Har monterat den nya styrkronan idag samt styre och raisers. Bromsslangar får jag 2 nya imorgon.

Det som ger mig huvudbry är gasvajern! Har läst i några andra trådar att man kan dra om denna så att den eventuellt kan räcka! Någon som gjort det får hemskt gärna berätta lite mer utförligt hur den skall dras om?

Gashäng och dylikt accepteras inte på mitt bygge ska tilläggas! :mad:

När det gäller bilder så finns det lite bilder på Rettan i mitt garage som den ser/såg ut innan doktor RTFQT började operera.

Under tiden bilder samt efter bilder kommer även det så småningom!

Tack på förhand!

R.T.F.Q.T

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2012
Hoj
2000, Yamaha R1
Så...
Ytterligare några timmar i garaget har spenderats och chokevajern är monterad!
Till min lycka gick det att trixa runt den lite grann så att den nu sitter i reglaget där den sitter original. :tummenupp

Ikväll tänkte jag försöka kika om jag kan "rerouta" gasvajrarna och även byta bromsslangarna. :huvet

Slänger upp några bilder när jag är färdig på dagen så jag kanske kan få lite ris och ros.

Har redan fått kritik för valet av styre(färgen) men då jag tycker att den matchar gaffelbenen så försöker jag
att inte ta åt mig ;-) :tummenupp

R.T.F.Q.T

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2012
Hoj
2000, Yamaha R1
Så här kommer lite bilder från dagsverket.

Allt mekaniskt på plats vad gäller vajrar, styre, krona, bromsslangar etc etc. Det som saknas nu är kopplingsvajer som jag inte kommer undan som måste vara längre.

Kommer förhoppningsvis i slutet av veckan så det kan bli en kort provtur.

I helgen ska framlampa monteras. Det blev en UFO twin endurokåpa! Gillar den looken.

Jag ska även passa på att tillägga att jag laborerade med gasvajern en bra stund och lyckades montera den så att det inte blev nåt gashäng! :yoparty

Den blev "bara" (knappt märkbart) tröttare på returen vid fullt styrutslag åt höger. Det är så lite att jag kan acceptera det. Fick dock sätta dit ett litet buntband så att vajern "tightades upp" mot undersidan av styrkronan/gaffelbenet.

Sen sitter det numera även på ett (i mina ögon) snyggare slipon från Hardrock motorsports. Riot heter det.
Tror det kommer göra sig riktigt fint när allt är på plats.

Uppdaterar med lite fler bilder i slutet av veckan.

2012-08-07-050.jpg2012-08-07-051.jpg2012-08-07-052.jpg2012-08-07-053.jpg2012-08-07-054.jpg2012-08-07-055.jpg2012-08-07-056.jpg2012-08-07-057.jpg

R.T.F.Q.T

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2012
Hoj
2000, Yamaha R1
Sådär efter nästan 2 veckors väntan på grejer så har jag lyckats plocka ihop hela cykeln idag.
Får min nya kopplingsvajer imorgon så imorgon blir första provturen.
Sen kommer jag även ta lite bättre bilder när jag rullat ut den ur garaget.

Dessa får duga sålänge. (PS! Ska hänga upp kabelstammen lite snyggare imorgon och även försöka "trä" över nån form av rör eller damask så att inte alla kontakter syns på sidan)

2012-08-26-067.jpg2012-08-26-068.jpg2012-08-26-069.jpg

huhle

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Hoj
Ducati 848 -08
tar inte det avgasröret i om du lägger ner åt höger ser ut att sticka ut mycket och sitter under fotpinnen som annars brukar vara det som ta i först..

R.T.F.Q.T

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2012
Hoj
2000, Yamaha R1
Hej!

Nej det gör det inte. Bilden är det lite svårt att se på men pipan går "uppåt" och ut ganska mycket så den klarar sig.
Bilden är lite missvisande från den vinkeln.

Visserligen så kör jag inte så mycket skrap med gathojar men ibland blir man ju lite vild bakom styret! :tummenupp

Provkörning efter jobbet idag så nu är jag bra sugen på att rulla några mil.

mupp_virus

Medlem
Gick med
25 Aug 2008
Hoj
ducati 996s . yamaha r1 streetfighter
Vad är oddsen för att jag hittar byggtråden på min mc? Jag köpte den av en bilhandlare i Lidköping i höstas och den ser lika dan och lika fin ut nu som den gör på dina bilder.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum