Yamaha R1 -99 förgasare

Klonk

Medlem
Gick med
2 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 1999
Hej! Om man demonterat förgasarna, tömt dom på bensin och sen återmonterar dom. Behöver man fylla dom med bensin då till rätt nivå?

Lämnade in förgasarna för rengöring, när ja återmonterade allt gick den riktgt illa.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag har haft på min 98:a förgasarna separerade och i molekyler för rengöring...
Var bara att trycka på starten så gick den igång efter ett tag. Synkade dom sen...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Säker på att du fått dit förgasarbryggan ordentligt och att du inte klämt ett insugsgummi eller något? Kan ju vara att den tar tjuvluft någonstans...

Så länge bränslepumpen funkar som den ska så bör förgasarna fyllas av sig självt när du startar, du ska inte behöva förfylla dem. Behövs det så har du nog andra bekymmer.
 

Klonk

Medlem
Gick med
2 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 1999
Säker på att du fått dit förgasarbryggan ordentligt och att du inte klämt ett insugsgummi eller något? Kan ju vara att den tar tjuvluft någonstans...

Så länge bränslepumpen funkar som den ska så bör förgasarna fyllas av sig självt när du startar, du ska inte behöva förfylla dem. Behövs det så har du nog andra bekymmer.
ja var väldigt noga, men kollade igenom den igår, såg bra ut, kunde dock dra lite på en slangklämma. Ett tändstift var dock väldigt sotigt, så satt dit nya. Ohm mätt tändspolar och kablar. Har bytt bränslefilter och blåst rent luftfiltret. Ska göra rent bränsle tanken igen o fylla på ny bensin.
 

Klonk

Medlem
Gick med
2 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 1999
Hur vet du att de gjorde något öht med dem - annat än att ta betalt?
Det vet ja inte! Ja ville ju ha den isär o rengjord. När ja hämtade den frågade jag om packningarna bytts, men det behövdes inte sa han. Och ngn synkning skulle inte behövas då den inte varit fullt isär. Var lite seg i huvet den dagen så orkade inte reda ut fullt vad de hade gjort men kostade 2200:-:tuttar
 

Klonk

Medlem
Gick med
2 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 1999
Vad mer konkret innebär "går riktigt illa"?
Den går inte på tomgång, går knappt köra. Låter som den typ går på tre cylindrar. Innan jag hade av förgararna kunde den gå orent i bland, o i bland ( dock sällan) hur bra som helst. När den gick kasst var det främst på låga varv, hackade
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vem har sett över förgasarna åt dig? Någon halvbekant med runt-hörnet garanti eller någon som faktiskt vet vad dom pysslar med typ Christer Kernell aka. Bra i Gasen?

En halvseriös rengöring av fyra förgasare tar ett par timmar. Några borstar av olika slag, förgasarrengöring och lite tryckluft så är de flesta förgasare som nya förutsatt att inga delar är trasiga eller utnötta.
 

Klonk

Medlem
Gick med
2 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 1999
Yamaha center (zäta motor) i Gbg så det är ju seriöst ställe. Satte ihop allt nu och provstartade. Den går jämt, men låter mörkare o dovare, måste ge gas för att den inte ska dö. Är det förgasar inställning som måste göras?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Justerat tomgångsskruven? Verkar svara bra på gas i övrigt och gå ner i varv som den ska.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Den låter normal i motorgången. Dessa har väl en elektrisk TPS-ventil som sitter i mitten av bryggan. Du har inte glömt att koppla in den? Annars skulle jag gissa att man skruvat på luftskruvarna till lågfarten eller tomgångsskruven.
 

Klonk

Medlem
Gick med
2 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 1999
Den låter normal i motorgången. Dessa har väl en elektrisk TPS-ventil som sitter i mitten av bryggan. Du har inte glömt att koppla in den? Annars skulle jag gissa att man skruvat på luftskruvarna till lågfarten eller tomgångsskruven.
Vet inte. Finns en kontakt på sidan av förgasarpaketet bara som är inkopplad. Ok! tack. Får kolla upp detta. Vad är lågfarten för ngt?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
ska kolla på detta. Vart sitter den?:gnissla

Den ska sitta mellan förgasare #3 och #4. En gummerad vajer med en ratt i ändan, när du vrider på den höjer du / sänker du tomgången.

Ställ den så du har en tomgång på typ 1100-1200 varv per minut när motorn är varm. Om du inte kan justera så att den har en jämn tomgång när den är varm så är troligen något munstycke igensatt alternativt att något av dom justerbara munstyckena är skruvat i botten / fullt ut (inget / för mycket bränsle / luft).

Testa tomgången först och återkom.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top