Yamaha R1 vs R6

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Heej alla på sporthoj !
Nu är det dags uppgradera sig till mellanklass :D

Nu är det så att jag vet inte vilken jag skall välja.
Yamaha R1 eller R6, pengarna är inga direkta problem!

Oavsätt vilken jag tar så kommer jag regga in den på 25kw, fast köra ostrypt på gatan så klar !

R1:an har väll lite bättre top och acc, men är det verkligen så stor skillnad?
En annan faktor är och ifall den är mkt mer klumpig eller tyngre än R6:an.

Lite hjälpa av er här hade varit snällt :)

Nämn gärna lite andra för och nackdelar med båda hojarna!

Tack på förhand !!

Ciao
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Har inte bolagen tagit bort möjligheten att regga in sporthojjar som 25kw? :va
Just för att det fejkas så mycket...
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Mr Wheelie skrev:
2485546 Heej alla på sporthoj !
Nu är det dags uppgradera sig till mellanklass :D

Nu är det så att jag vet inte vilken jag skall välja.
Yamaha R1 eller R6, pengarna är inga direkta problem!

Oavsätt vilken jag tar så kommer jag regga in den på 25kw, fast köra ostrypt på gatan så klar !

R1:an har väll lite bättre top och acc, men är det verkligen så stor skillnad?
En annan faktor är och ifall den är mkt mer klumpig eller tyngre än R6:an.

Lite hjälpa av er här hade varit snällt :)

Nämn gärna lite andra för och nackdelar med båda hojarna!

Tack på förhand !!

Ciao

Försäkringen är dyrare på r1 + de är lite svår att typa ner till 25kw...men det går säkert även om det e idiotiskt.
 

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Lam-Kaka skrev:
2485567 Försäkringen är dyrare på r1 + de är lite svår att typa ner till 25kw...men det går säkert även om det e idiotiskt.

Fast ifall man bara får köra med 25kw så måste man ju de, på pappret alltså :tungan

Fast ifall ni nu bortser från dom där 25kw och bara kolla på själva hojarna, kom med lite för och nackdelar nu !
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Mr Wheelie skrev:
2485556 Från 98 till 02
Ok, som du säkert vet kan det gå åt helvete att köra på en felreggad hoj, men det är ju upp till dig att lära dig den hårda vägen.

R1:an är betydligt mer tungrodd men samtidigt är det ett sjuhelvetes tryck i den om man jämför med R6:an. Så enkelt är det, körställningen är mer extrem på R1:an dessutom vilket inte talar till nån fördel för nybörjare om du anser dig vara en sådan.
 

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Lam-Kaka skrev:
2485567 Försäkringen är dyrare på r1 + de är lite svår att typa ner till 25kw...men det går säkert även om det e idiotiskt.

Inte vad jag vet
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
R1:an går väl lika bra att strypa som R6:an. Möjligtvis att dess register blir ännu lite mer kajko. Sen vet jag inte hur det ligger till med helfordonsgodkända och det det...
 

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
HanneZ skrev:
2485577 Ok, som du säkert vet kan det gå åt helvete att köra på en felreggad hoj, men det är ju upp till dig att lära dig den hårda vägen.

R1:an är betydligt mer tungrodd men samtidigt är det ett sjuhelvetes tryck i den om man jämför med R6:an. Så enkelt är det, körställningen är mer extrem på R1:an dessutom vilket inte talar till nån fördel för nybörjare om du anser dig vara en sådan.

Jag har IF som försäkringsbolag och ringde dit idag för att gemför försäkringen.
Tog 2 st regnummer från blocket, en från R1:an och en från R6:an.

Det skillde typ 2000kr per år, så visst det är rätt stor skillnad...

Ngn snäll person här som kan säga vad hans/hennes försäkring kostar om året för en R1 och R6:a
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
HanneZ skrev:
2485584 R1:an går väl lika bra att strypa som R6:an. Möjligtvis att dess register blir ännu lite mer kajko. Sen vet jag inte hur det ligger till med helfordonsgodkända och det det...

Själva strypningen är nog inga problem, hört på omvägar om några som har gjort det, men man får ändå betala samma försäkringspremie som om den vore ostrypt...
 

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
HanneZ skrev:
2485584 R1:an går väl lika bra att strypa som R6:an. Möjligtvis att dess register blir ännu lite mer kajko. Sen vet jag inte hur det ligger till med helfordonsgodkända och det det...

men ! Den skall bara va reggad som 25kw, fast på gatan skall det vara full power..Ser bort från dom där 25kw !

imaster skrev:
2485588 Själva strypningen är nog inga problem, hört på omvägar om några som har gjort det, men man får ändå betala samma försäkringspremie som om den vore ostrypt...

Ehh, säker på de!? Det kan ju inte stämma :va
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Mr Wheelie skrev:
2485593 men ! Den skall bara va reggad som 25kw, fast på gatan skall det vara full power..Ser bort från dom där 25kw !

Du måste fortfarande fixa godkända strypningar som ska besiktigas... :tummenupp

Mr Wheelie skrev:
2485593Ehh, säker på de!? Det kan ju inte stämma :va

IF gör så i alla fall, försäkrar endast på originaleffekt just för att så många gör som du och plockar ur strypningarna. Risken är ju dock att man riskerar att inte få ut ett skit på försäkringen om de kommer på att strypningarna var ur vid olyckan...
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Mr Wheelie skrev:
2485587 Jag har IF som försäkringsbolag och ringde dit idag för att gemför försäkringen.
Tog 2 st regnummer från blocket, en från R1:an och en från R6:an.

Det skillde typ 2000kr per år, så visst det är rätt stor skillnad...

Ngn snäll person här som kan säga vad hans/hennes försäkring kostar om året för en R1 och R6:a
Att fråga om försäkring är ingen idé typ. Ring och fråga istället för den kan va väldigt olika. Jag pröjsar typ 800 för halv/månad för min R1. Fast till nästa år lär det väl gå upp om di dära politikerna får bestämma, och det kanske är rätt?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag som e kort och lätt (163cm/53kg) upplever R6an som rejält lättare att hantera när man står still. När man har fart så är det ju bara upp till hur mycket man vrider i styret, det går tyngre att vrida i styret på R1an men är man stark i armarna tycker jag inte det spelar någon roll, för gatkörning då.

R1an är lättare att göra bort sig på då den ökar takten sjukt mycke fortare vid "normal körning" än vad R6an gör. R6an är snabb när man väl ger den lite varv, men då är man oftast lite mer medveten om att man riskerar liv och lemm. R1an är rolig men jag tycker att R6 är roligare, mest för att den har lite mer karaktär.

Skulle jag köra gathoj skulle jag köra VFR800. Den svänger, den har botten, den har topp, den låter bäst av alla och dessutom är det komfort.
 

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
imaster skrev:
2485597 Du måste fortfarande fixa godkända strypningar som ska besiktigas... :tummenupp

Jaja, det vet jag ! Först måste den in till en godkänd verkstad och sen till besiktning!

Olof Eriksson skrev:
2485601 Jag som e kort och lätt (163cm/53kg) upplever R6an som rejält lättare att hantera när man står still. När man har fart så är det ju bara upp till hur mycket man vrider i styret, det går tyngre att vrida i styret på R1an men är man stark i armarna tycker jag inte det spelar någon roll, för gatkörning då.

R1an är lättare att göra bort sig på då den ökar takten sjukt mycke fortare vid "normal körning" än vad R6an gör. R6an är snabb när man väl ger den lite varv, men då är man oftast lite mer medveten om att man riskerar liv och lemm. R1an är rolig men jag tycker att R6 är roligare, mest för att den har lite mer karaktär.

Skulle jag köra gathoj skulle jag köra VFR800. Den svänger, den har botten, den har topp, den låter bäst av alla och dessutom är det komfort.

Okk !! Jag gillar höga varv så det passar mig bra :p
Men en sak, är R6:an drift säker?
Jag har ju en Aprilia Rs 125:a just nu, går skit bra gemfört med andra 125:eek:r men har grymt dåligt driftsäkerhet..Den skar för några veckor sen men fick ihop den i Torsdags. På den måste man ju hålla på att byta kolv var 1000mil och sånt shit. Pallar inte hålla på med sånt. Fast det är ju en 2-taktare iof.
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Mr Wheelie skrev:
2485603 Jaja, det vet jag ! Först måste den in till en godkänd verkstad och sen till besiktning!



Okk !! Jag gillar höga varv så det passar mig bra :p
Men en sak, är R6:an drift säker?
Jag har ju en Aprilia Rs 125:a just nu, går skit bra gemfört med andra 125:eek:r men har grymt dåligt driftsäkerhet..Den skar för några veckor sen men fick ihop den i Torsdags. På den måste man ju hålla på att byta kolv var 1000mil och sånt shit. Pallar inte hålla på med sånt. Fast det är ju en 2-taktare iof.
Titta på racebanorna på R6or som körs utan trim. Blåplåg på 15000 varv varv på varv på varv och de håller fortfarande ihop med oljebyten då å då...

Med andra ord, de håller :)
 

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Olof Eriksson skrev:
2485612 Titta på racebanorna på R6or som körs utan trim. Blåplåg på 15000 varv varv på varv på varv och de håller fortfarande ihop med oljebyten då å då...

Med andra ord, de håller :)


Haha !! Okk gött :tummenupp

R6 is the shit :D
 

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
Alltid lika märkliga diskutioner när folk försöker påvisa att just den hoj dom själva kör är den absolut bästa av dom alla.

R1 är något tyngre men har ver vrid och kraft.
R6 är lättare och blir då lite lättare och snabbare att köra på en del banor.
Ofta är det marginellt och helt betydelselöst när du inte ligger och pressar max varje dag rakt fram eller på bana mot den andra hojen
När du väl har köpt och kört den ett tag så lär du dig hur den funkar och kan utnyttja den därefter.

Både R1 och R6 har mer kraft än du någonsin kommer att behöva och kan utnyttja i kurvorna:)
Kan du utnyttja kraften i hojarna till fullo är det bara att anmäla sig till nästa race:D
 
Last edited:

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
stefur skrev:
2485635
Både R1 och R6 har mer kraft än du någonsin kommer att behöva och kan utnyttja i kurvorna:)
Kan du utnyttja kraften i hojarna till fullo är det bara att anmäla sig till nästa race:D

Instämmer!

Köp du en R6a, själv hade jag gärna börjat med något mindre :rolleyes: Men det rullar på fint nu. 2000 kr / år i skillnad för en R6a eller R1 upplever inte jag som så stor del av kostnaden, nån som instämmer ? :tummenupp

Angående försäkringen så äre bara att ringa och tjata, ring tre gånger till samma, och nej det går inte att försäkra på 25 kw i dagsläget längre. Detta isf om de klantar sig.. men då står du där när olyckan är framme istället.
* Minderårig + * missvisande försäkring - vad kul det blir :tummenupp

Lycka till!
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top