Yamaha R6 2002 Kylarvätska

spyx

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
ktm 690 08
Hej!

Jag har nyligen införskaffat en R6 från 02, Har tittat lite i instruktionsboken samt försökt googla mig fram men hittar inget svar riktigt. Ska det vara någon vätska i expansionskärlet eller ska detta vara tomt? Finns en mätare där det står empty / full.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Skall vara mellan min och max i expansionskärlet du nämner. Nivån kontrolleras när den är kall. På kylaren har du ett lock på ovansidan. Där skall det vara helt fyllt. När du fyller på kylvätska skall det vara samma typ som befintlig kylvätska. Ta den det står i manualen att det skall vara i din mc.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Skall vara mellan min och max i expansionskärlet du nämner. Nivån kontrolleras när den är kall. På kylaren har du ett lock på ovansidan. Där skall det vara helt fyllt. När du fyller på kylvätska skall det vara samma typ som befintlig kylvätska. Ta den det står i manualen att det skall vara i din mc.
Fast, om man inte vet vad som är i från början, han som böt senast kan ju ha hällt i vad som helst, så skulle åtminstone jag tömma systemet och spola rent innan jag häller i något nytt. I synnerhet om det är någon som inte har förstått att det ska vara kylarvätska i expansionskärlet också.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Expansionskärlet ska med kall motor vara ungefär halvfullt.
Och slangen från motorn ska sluta ca 1 cm från botten i expansionskärlet om slangen kommer in uppifrån.
För då kan motorn suga vätska från expansionskärlet när motorn svalnar.
Men dra inte med skit från botten på expansionskärlet.
Jag hade i ditt ställe fyllt expansionskärlet till hälften med batterivatten (för att undvika kalkavlagringar från kranvatten.)
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tillsatser/Batterivatten-2000017087/
Sedan när du känner för det kan du lossa någon kylarslang långt ner , tappa ur befintlig kylarvätska ur motor och kylare och expansionskärl och fylla på ny.
Tex.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...ation/Kylare/Glykol-fardigblandad-2000038523/
Varför inte fylla på färdigblandat direkt i expansionskärlet ?
För vi vet inte vilken glykol som är i motorn och det påstås man inte ska blanda olika sorter glykol.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...