Yamaha r6 2004 (Nya lagar 2013)

baowii

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2013
Hoj
2004, Yamaha R6
Hej,

Jag köpte en Yamaha R6 2004 för ungefär en månad sedan. Kollade med några polare och dem sa att de var okej att strypa ner till 25/35 kw, sedan fick jag veta att det är ny lag på strypning (det får inte vara mindre en halva ursprungseffekten).

Ska jag chansa varje gång jag kör? Besikta den till 35KW och sedan hoppas på att polisen inte märker, eller vet sin grej? Vad skulle ni gjort, lite besviken på mig själv :huvet

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Dom har garanterat koll. En sprillans ny och väldigt omtalad lag som numer är samma i hela EU.

För att inte tala om straffet när du blir tagen.

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Hur kan man vara osäker på lagen, fråga "polarna" som säger att det är ok för att sedan köpa en hoj? Kunde du inte bara kolla upp det på nätet för att vara bombsäker?

Sry OT men ibland undrar jag hur folk fungerar, en hoj kostar ju liksom en slant... :huvet

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Hur kan man vara osäker på lagen, fråga "polarna" som säger att det är ok för att sedan köpa en hoj? Kunde du inte bara kolla upp det på nätet för att vara bombsäker?

Sry OT men ibland undrar jag hur folk fungerar, en hoj kostar ju liksom en slant... :huvet

Om vi nu skall tro det bästa om trådskaparen så kan det ju vara så att han sitter på ett "A Begränsad"-kort. Då är det ju okej att strypa ner vilken motorcykel som helst till 25 kW. Om han däremot har (eller skall ta) ett A2-kort så håller jag helt med. Kolla upp reglerna i förväg. Lite inte på "några polare". De har ju inte direkt smugit in lagen, den utannonserades i god tid.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Kommer till att sälja min pärla. :-( Tack för alla svar.View attachment 387902

Okej, då antar jag att du skall ta A2 nu. Finns det någon möjlighet för dig att ha R6:an avställd och undanställd på garageförsäkring i två år? Då har du en färdig A-hoj som du kan köra när du har kört upp för A med ditt A2. Den är ju riktigt fin...

Grekooz

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2013
Hoj
gsxr k6
Dom har garanterat koll. En sprillans ny och väldigt omtalad lag som numer är samma i hela EU.

För att inte tala om straffet när du blir tagen.

Samma lag i hela EU? Var har du hört det?
Angående straffen, dagsböter är vad man riskerar att få.

Upp till dig hur du vill göra, men jag tror inte det finns 35kw strypning till din r6 tyvärr.

baowii

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2013
Hoj
2004, Yamaha R6
Finns en strypning på 35KW till R6an genom MCKOMPANIET men det blir ju fortfarande olovlig körning, vill inte vara orolig varje gång jag är ute och kör :gråta

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM