Yamaha R7 vs R6 | Head-to-head on track

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Känns ju fortfarande som en sportigt hoj i 600/750/1000 cc klasserna från 90-2000 talet ger otroligt mycket mera för dom pengarna,

Ex gsxr 750 en fantastisk hoj som lär köra 8 or rund R7.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Jag gillar konceptet och tänkte kolla på den i veckan. Även om den kostar en del som ny så borde den vara billig i drift och däck. Totalen kanske inte blir så mycket dyrare än en gammal hoj.
Om det handlar om att ha kul på bandagar så passar den nog bra (även om jag tror RS660 är bättre). denna borde ha vad en RC390 saknar.
Hur många klarar helt allvarligt av att hantera 200+ hästar.

Att den sedan heter R7 kan man ju diskutera.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650
Jag gillar konceptet och tänkte kolla på den i veckan. Även om den kostar en del som ny så borde den vara billig i drift och däck. Totalen kanske inte blir så mycket dyrare än en gammal hoj.
Om det handlar om att ha kul på bandagar så passar den nog bra (även om jag tror RS660 är bättre). denna borde ha vad en RC390 saknar.
Hur många klarar helt allvarligt av att hantera 200+ hästar.

Att den sedan heter R7 kan man ju diskutera.
Håller med i allt du skriver. Men vissa namn är heliga. Om inte annat borde de lärt sig av Suzukis fegisflört med den nya Katanan.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Känns ju fortfarande som en sportigt hoj i 600/750/1000 cc klasserna från 90-2000 talet ger otroligt mycket mera för dom pengarna,

Ex gsxr 750 en fantastisk hoj som lär köra 8 or rund R7.
- Jag har en GSXR -98...o den lär inte köra några 8:eek:r vad jag känt iallafall. Kändes vådligt slö jämfört med den 929RR jag hade samtidigt.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Även dom äldre går fint om man låter motorn varva , var mindre rädd med 750:n på bana än r1:an eller gixxer1000:n som man inte vågade ladda med på samma sätt och jag är helt 100 på att det inte gick saktare för min del
En r7 är nog inte fel på det sättet heller
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
R7 har 74 hk & väger 188 kg tror jag det var.
hört 5 lappar i helförsäkring, vilket är 10k mindre än min R1 2016, med 200+ hk & 199kg

r6 har 120 hk, så r7 kunde iaf haft 98 hk.. för samma pris 101.900:- då hade till o med jag varit intresserad av denna som både gathoj & banhoj..

nu är aprilias 660 mycket mer intressant
 
  • Gilla
Reaktioner: IQ

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Läser man i testet så hittar man

Cutting straight to the lap times and just 4/10th of a second was the gap between the two bikes with the R7 quicker at 1m10.04 vs. the 1m10.08 of the R6

Vet inte vad han menar med 4/10th of a second för vad jag kan se är skillnaden fyra hundradelar men oavsett vilket så verkar det inte som man kan köra åttor runt den hur som helst.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Här förväntar man sig ett test med den riktiga R7 och så får man en sminkad gris istället. Ge fan i heliga namn!
Från den här recensionen så låter det som att namnet är det enda dåliga med den här hojen. Man får en hyfsat kompetent budget-sportis till mycket rimliga pengar som är kul på mindre banor och antagligen även på kurviga vägar. För en amatör som jag själv skulle jag inte bli förvånad om jag körde fortare på nya R7 än på Duccen (förvisso en SS939) jag hade tidigare, runt tex Knutstorp.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror att det är ganska få även här på forumet som skulle köra fortare på bana med en +200hk-supersporthoj än med R7-an ärligt talat.

Och ännu färre skulle köra fortare med en +200hk-supersporthoj än en bra banförare på en R7.

Slutsatsen är nog bara den att det är andra saker som avgör varvtider än effekt på utgående axel. Fast det visste vi nog allihop, och effekt säljer.

Men jag tror att R7-an också kommer att sälja ärligt talat. Och runt hörnet väntar nog R9 också...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag tror att det är ganska få även här på forumet som skulle köra fortare på bana med en +200hk-supersporthoj än med R7-an ärligt talat.

Och ännu färre skulle köra fortare med en +200hk-supersporthoj än en bra banförare på en R7.

Slutsatsen är nog bara den att det är andra saker som avgör varvtider än effekt på utgående axel. Fast det visste vi nog allihop, och effekt säljer.

Men jag tror att R7-an också kommer att sälja ärligt talat. Och runt hörnet väntar nog R9 också...
Förutsättningarna är oavsett förmåga bättre på en 200hk supersport.

Fler hästar och lägre vikt är alltid roligare. Jag tror inte R7 kommer sälja jättebra till de som vill köra bana. Till de som vill ha en ”sporthoj” för gata med ok försäkring är den nog mer intressant.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Förutsättningarna är oavsett förmåga bättre på en 200hk supersport.

Fler hästar och lägre vikt är alltid roligare. Jag tror inte R7 kommer sälja jättebra till de som vill köra bana. Till de som vill ha en ”sporthoj” för gata med ok försäkring är den nog mer intressant.
Jag tror tvärtom faktiskt. Det är ytterst få som kör riktigt fort med en +200 hk hoj när man faktiskt tar tid. Och när man gör det så är det bara med hjälp av systemen som hojen är kvar på banan...

Finns absolut förutsättningar för om inte entyp så lättare och billigare klass där förarens skills är mer avgörande än om du har fjolårets eller årets elektroniska gadgets (som inte heller är avgörande såklart).

Vill man köra bana (på en budget) och köra för att utvecklas tekniskt så talar mycket för en "svagare" och lättare hoj. På bana såväl som överallt annars.

Kör inte bana själv men skulle definitivt välja en dylik hoj framför en supervärsting om jag skulle göra det.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Förutsättningarna är oavsett förmåga bättre på en 200hk supersport.

Fler hästar och lägre vikt är alltid roligare. Jag tror inte R7 kommer sälja jättebra till de som vill köra bana. Till de som vill ha en ”sporthoj” för gata med ok försäkring är den nog mer intressant.
R7 är lite klen så R9 är mer lockande när den kommer .
Fler hästar och lägre vikt är roligt självklart är det så men som Brooklyn skrev så är det tack vare elektroniken annars har många försvunnit i periferin när dom vridit på rullen, har highsideat en tidig gixxer före elektroniken och det gjorde ont :brynad elektroniken är här för att stanna på gott och ont
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
R7 är lite klen så R9 är mer lockande när den kommer .
Fler hästar och lägre vikt är roligt självklart är det så men som Brooklyn skrev så är det tack vare elektroniken annars har många försvunnit i periferin när dom vridit på rullen, har highsideat en tidig gixxer före elektroniken och det gjorde ont :brynad elektroniken är här för att stanna på gott och ont
Håller med om att R9 känns mer intressant. I vart fall för att fylla det gapet som R7 gör anspråk på.

Jag har tyvärr bara haft ABS på mina hojar så jag har inte fått njuta av alla nya hjälpmedel. Ser nästan bara fördelar med elektroniken om den används på rätt sätt. Kör man hela tiden så elektroniken får styra upp dig så gör man något fel. Om man ser ett ingrepp från antispinn som ett misslyckande så tänker man rätt.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Någonting som nya R7 gör rätt är åtminstone utseendet. Jag tycker den är mycket snyggare än Aprilian. Gillar verkligen hur smal och nätt den ser ut.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
R7 är lite klen så R9 är mer lockande när den kommer .
Fler hästar och lägre vikt är roligt självklart är det så men som Brooklyn skrev så är det tack vare elektroniken annars har många försvunnit i periferin när dom vridit på rullen, har highsideat en tidig gixxer före elektroniken och det gjorde ont :brynad elektroniken är här för att stanna på gott och ont
Är det bekräftat nånstans att det är en R9 på gång?
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top