Yamaha TDM 850

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hallå på er Sporthojare!

Jag har lite funderingar kring Yamaha TDM 850.
Är det en tänkbar första hoj?
Hur ligger det till med försäkringar på den hojen?

Jag är lite inne på långturer men samtidigt lekturer, endel pendling också.
Inget stuntande för min del men kurviga vägar gillar jag starkt.

http://www.blocket.se/vi/6919018.htm?ca=13_s

Är det bra pris på hojen ovan t.ex.?

Sen undrar jag hur långt man ska tolerera att dom gått, i 40-50000kr klassen?
Jag vet att man inte ska stirra sig blind på miltal men som den ovan, 5000mil, är inte det lite väl mycket?

Effektsystem mm borde ju kunna gå att få tag i om man vill ha lite råare ljud?

Jag gillar den starkt för då kan jag åka lite hursomhellst, skutsa, billig försäkring (?) och antagligen tillräckligt med kraft för mig. Renodlad sporthoj får det bli senare i karriären.

Mvh Svanen

Edit: Hittade lite info och den genomgick tydligen den största förändringen 96, och nästa lite mindre förändring 99. En 99a borde jag har råd med för dom verkar ligga kring 50000kr. Frågan är om den är värd det?

Last edited:
Men den ska ju strypas, eller åtminstone "strypas" först väl, för du har väl bara A1 just nu och ska ta "halvtunga" A ? Eller ?

Jodå, klart man har haft en TDM. Visserligen en mörkblå 94:a men i alla fall. Hojen i annonsen är en 96:a som har en bättre motor med en annan vevaxel och som enligt de flesta låter mycket bättre. (mer som en v-twin vilket väl oxå var det huvudsakliga syftet med förändringen)

Bra hoj som efter ett tag upplevs som lite undermotoriserad, motorn har ett kort register som tappar andan över 8000rpm. Chassiet är smidigt och passar på kurviga asfaltsvägar typ Norge-semester. Själva konceptet med offroadstuk på ren landsvägshoj föddes i princip med TDM. Jag känner inte till några typfel.

Om du har råd så rekommenderar jag varmt 900 modellen med insprutning och aluminiumram, en i alla avseenden mycket bättre motorcykel, lättare, mycket starkare och snyggare tycker jag i alla fall, tror den kom -02.

Det finns gott om tillbehör i tyskland, men för att få ut mer effekt krävs större ingrepp än bara avgassystem.

Svanen skrev:
Är det ingen som har någon erfarenhet av TDMen?
Jodå, visst är det.

Jag sålde min -98 för 43 tusen i somras, då hade den gått ganska precis 3000 mil. Annonsen du hittat är ju rätt snygg, men den är åxå omlackad. Sådär ser ingen TDM ut original. Inte för att det gör nåt...

5000 mil är ingen större fara motormässigt, däremot är 850:n känslig i förgasarna. Är inget gjort på den annonserade är risken stor att du kan få riva dessa och byta emulsionsrör och nålar. Ingen stor operation iofs.

När det gäller årsmodeller hände faktiskt en del -99 även om utseendet inte ändrades. Hojen fick bl.a. nya förgasare för att åtgärda problemet med slitage, den fick digitala instrument och bränslemätare samt lite annan utväxlingen (lägre). Det märks åxå på priset, de är lite dyrare. Men jag tyckte inte det var nåt fel på min -98 heller :)

Slipon finns i några olika varianter, det finns även ett helsystem från Akra. Men då talar vi 10 tusen pengar som gör hojen 8 kg lättare och ca 5 hkr starkare.

Den går i fkl 5 och det går bra att försäkra den i alla bolag. Jag betalade 3200 för min hel/hel och 30+

Den funkar rätt bra som bushoj om man vill, går förhållandevis bra på bana och är förmodligen en idealisk pendlarhoj. Många jämför den med grushojar typ Africa Twin vilket egentligen är helt fel. Det är en landsvägshoj och den har bra mycket mer drag i motorn än nån gammal grus-Honda :hihi

Prismässigt tycker jag att årsmodeller före 95 (mk1) bör ligga mellan 20-30 tusen, 96-98 (mk2a) max 45 tusen och 99-01 (mk2b) nånstans mellan 45-50. Men det är min uppfattning och behöver inte ha med verkligheten att göra :rolleyes:

Fist Woman skrev:
Om du har råd så rekommenderar jag varmt 900 modellen med insprutning och aluminiumram, en i alla avseenden mycket bättre motorcykel, lättare, mycket starkare och snyggare tycker jag i alla fall, tror den kom -02.

Det finns gott om tillbehör i tyskland, men för att få ut mer effekt krävs större ingrepp än bara avgassystem.
En sanning med modifikation. Sist jag kollade gick min 850 jämnt med polarens 900... :hihi

Men visst är den nyare & lättare...

Fist Woman skrev:

Har faktiskt sneglat lite på den också en då måste jag gå upp 10000kr (60000kr) för att ha råd med en -02.
Jag får se hur det ser ut på 900 fronten framåt sommaren, annars får det bli en 850 nyare än 96, hellst nyare än 99.

Och den ska strypas, på papperet.

Har nu matat mig full av kunskap angående årsmodeller, uppgraderingar och diverse skräp.
Det enda jag inte riktigt fått något svar på är om kraften räcker?
Hur står den sig mot andra hojar modell sporthojar?
T.ex. en gammel CBR600 eller Kawwa600?

Svanen skrev:
Det enda jag inte riktigt fått något svar på är om kraften räcker? Hur står den sig mot andra hojar modell sporthojar?
T.ex. en gammel CBR600 eller Kawwa600?
Det beror naturligtvis till stor del på chauffören, men jag skulle säga att den står sig bra. De har visserligen lite mer toppeffekt, men TDM:en har mycket bättre register med mer vrid och faktiskt: bättre grepp tack vara tändföljden!

Den ser inte ut för det men den är en kanonhoj på riktigt krokiga vägar där vridet och utväxlingen gör att man kan köra skägget av många tokgasande sporthojar så länge det inte är för långa rakor. Men som sagt, det sitter mycket i chauffören och det är ingen plastraket...

Drevningen på min -98 gjorde att den toppade runt 210 uppmätt fart och då varvade den in på rött på högsta växeln. Med lite öppnare burkar och filter varvar motorn glatt upp till 9000 rpm genom de lägre växlarna nämligen :D

Svanen skrev:
Jag får se hur det ser ut på 900 fronten framåt sommaren, annars får det bli en 850 nyare än 96, hellst nyare än 99.
Vore jag du skulle jag hellre gå på en lite äldre och billigare och köpa kul tillbehör istället, typ 99 istf 01 eller 98 isft 99.

Min f.d: http://www.r2d2.se/coppermine/thumbnails.php?album=16

Svanen skrev:
Hallå på er Sporthojare!

Jag vet att man inte ska stirra sig blind på miltal men som den ovan, 5000mil, är inte det lite väl mycket?

Jag gillar den starkt för då kan jag åka lite hursomhellst, skutsa, billig försäkring (?) och antagligen tillräckligt med kraft för mig. Renodlad sporthoj får det bli senare i karriären.

Mvh Svanen

Edit: Hittade lite info och den genomgick tydligen den största förändringen 96, och nästa lite mindre förändring 99. En 99a borde jag har råd med för dom verkar ligga kring 50000kr. Frågan är om den är värd det?

Tjena... Brorsan har en TDM850 han tycker det är en kalas hoj...
Ett plus i kanten är ljudet från tvinnen om man har slipon eller helrör...
På kurviga vägar fungerar hojen perfekt även om man ligger på rejält...
Heltklart en bra hoj i sin klass...

Jag hakade upp mig på transmissionen som hade ett stort "glapp" vid gaspådrag/släpp och tvärtom.
Motorn är stark över hela registret men saknar klipp på topp jämfört med sportmaskinerna.
Bekväm körställning och effektiv toppkåpa.

lorkan skrev:
Men den ska ju strypas, eller åtminstone "strypas" först väl, för du har väl bara A1 just nu och ska ta "halvtunga" A ? Eller ?

Får man verkligen ha mer än 750cc om man ska strypa den till 25kw??? :va

Svanen skrev:
Hallå på er Sporthojare!

Mvh Svanen

Jag tror att TDM är en utmärkt hoj, och inte bara för "nybörjare".. Om man ser till hur de flesta använder sin hoj, så är det konstigt att inte fler kör dessa hybrid-hojar??

gixxxerracing skrev:
Får man verkligen ha mer än 750cc om man ska strypa den till 25kw??? :va

Man får vell ha en R1 sålänge det finns papper på att den ligger på 25kw.
Sen ska ju vikt/kraft förhållandena stämma också, men det bör ju inte vara något problem på en 200kg hoj.

Det kommer bli 25kw strypning på en TDM i 40-50kkr klassen iallafall.
Möjligtvis ett helsystem till den också. Beror på hur mycket cash jag kan jobba ihop i sommar.
Det är nu spikat :arsele

Sen om det blir en 850 eller 900 det får jag se då, beror ju på vad jag hittar.

Det verkar vara hojen för mig :Bugar
Jag är iof jävligt effektkåt men jag får hålla mig till extremt kurviga vägar.
Effekten lär jag lessna på vilket fall, 150hk som 80hk.

Jävligt fin hoj Jåke, det är exakt den modellen som är snyggast, utan en sekunds tvekan.

Hej! Jag har en tdm sen ett år tillbaka . Och den har varit kanon. Har varit ute på lite längre turer också, bla bohuslän med omnejd. Jag har packväskor som var full packade och tanten bak på helt suverän!!! Men nu är väskorna av och ett två till ett , tagit bort bak skärmen och flyttat upp nr skyllten.

Mvh Björn

Ja! Låt oss tdm'are tjattra lite här.
Jag har en '93 och gillar den skarpt.
Har just satt på Metzeler Roadtec Z6 däck, både fram o bak och är SUPERNÖJD(kostade 20% av värdet på hojen:)). Dom suger sig verkligen fast i asfalten!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick