Yamaha txr50 bra?

elias1928

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2021
Hoj
viarelli
Hejsan!
Grabben fyller 15 i sommar och önskar sig moppe, vi har kollat runt lite på blocket och vi har hittat en han tycker är döcool, Yamaha txr 50 2008. Eftersom jag är polis så ska han inte köra trimmat. Vad tycker ni om den? Skulle det se konstigt ut att se en sån åka runt i 50? Vill g'rna ha tips på vad ni som är lite mer kunniga tycker!
Eller har ni några andra tips? Han vill gärna ha något annorlunda, helst en man växlar på, budget på max 24k:)

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det är minarelli som gör dessa och yamaha äger minarelli. Så det är bra grejor. Om du är polis får någon annan trimma till grabben utan din vetskap, grabben skall ju inte lida av ditt val av arbete.

Obs min farbror var polis men min zundapp gjorde 120 km för det o jag lever ännu

Men som sagt det är mycket bra moppe med bra andrahand värde..

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Hoj
En gammal vän.
Min grabb hade en sån mellan 15-årsdagen och mc-körkortet. Cirka 1000 mil körde han med den på ett år. Mycket bra kvalite måste jag säga. Det enda vi bytte var kopplingsvajern och kedja med framdrev.

Sen var det nån plåtbit som var dåligt svetsad och skramlade loss i avgasaröret men då fick den en helt annan motorkaraktär.
Utseendet har också en viktig säkerhetsaspekt som man kanske inte tänker på innan man provkört en.

Kör man scootermoped i stan så kör bilarna som idioter och alla ska tränga sig förbi mopedjävulen.

Kör man TZR50 så lägger sig bilarna snällt bakom. Även om man bara kör i 45km/h.

EDIT

Jag kan ju röra en liten recension om hur den var att köra också.

Den är stor (se bilden) så även en vuxen sitter bekvämt på den. Den är bara någon centimeter mindre än en R1:a. (EDIT: kollade och den är t.o.m. 15 centimeter LÄNGRE än en R1) Den har en rätt osmidig växellåda med långt slag mellan växlarna. Bromsarna är överdimensionerade och väghållningen bra så den är riktigt trevlig att köra på krokiga vägar. Nu är jag inte polis och det hade som sagt ramlat bort nån plåtbit så det sjöng vackert i motorn när man körde på landsvägen. Jag tog en gång en tur Örebro - Västerås ToR bara för att det var trevligt och jag tror nog varvräknaren visade över 10.000 rpm helatiden.

Den silverfärgade på bilden är mopeden och den röda är Honda CBR125:an som pojken körde när han tagit mc-kortet.
IMG_2631.JPG

Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping