Yamaha TZR 125 eller Aprilia rs 125?

Alanthor

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
KÖPES
Tjenare,

Ska köpa lätt mc när jag har sommarjobbat. Jag funderar på en Yamaha TZR 125 eller en Aprilia RS 125.

Det jag ska göra med hojen är--

- Åka till skolan. 1.9 mil är det till skolan.
- Jag ska kunna accelerera med den, alltså acca den på raksträckor rätt så fort.. Vill känna ett drag alltså.
- Den ska kunna gå på tomgång, inte dö..

Den ska gärna vara laglig. Jag har haft en cross på 7HK, och jag tycker det var lite för lite. Just nu har jag en moppe på typ 3HK vilket är förjävligt..

Hur många HK ligger en strypt sådan? Om vi säger att jag är van vid 7HK, kommer en strypt mc sån som jag vill ha, vara rolig?

Ursäkta särskrivning..

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Om du vill köra lagligt, dvs 11kw, så ska du välja Yamahan.

MossMan

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2010
Hoj
RS125 -06
Jag skulle välja RS 125'an av uppenbara själv ( nybliven ägare )

HK strypt: 15 hk
HK ostrypt: 35 hk

TZR'en är jag osäker på men skuller gissa på något mindre....

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
11 kw är gränsen=15 hästar drygt, det är drygt som fan att köra med:) om du vill känna riktig effekt och verkligen ha kul är inte lagligt the way to go.. köp aprilia rsen och stryp av den så får du ca 30 hästar att leka med

tzr:en är 4-takt och duger då drygt bara till 11 kw

Alanthor

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
KÖPES
Vilken är bäst och roligast ostrypt då? TZR eller Aprilian? Är det lugnt att köra på fullgas kanske 1 min? Fast 15HK är ju väldigt mycket egentligen om jag är van vid 7HK.. Hur mycket väger en aprilia och en TZR? Har en cross på 7HK, väger 70 kilo. Ganska kul..

EDIT - Visste inte att en TZR var en 4-t... Vill bara ha 2t för dom låter så grymt :) Kan man få gasres på en Aprilia 125 strypt?

Annars, hur ostryper man en Aprilia?

Last edited:

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Vilken är bäst och roligast ostrypt då? TZR eller Aprilian? Är det lugnt att köra på fullgas kanske 1 min? Fast 15HK är ju väldigt mycket egentligen om jag är van vid 7HK.. Hur mycket väger en aprilia och en TZR? Har en cross på 7HK, väger 70 kilo. Ganska kul..

15 hk är inte alls mycket :)
Jag hade valt tzren om du ska köra 11 kw, mycket häftigare ljud och mycket snyggare ;)
ja du kan ligga på full patte ett tag,
150 kg skulle jag tippa på max
(dry weight)

Alanthor

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
KÖPES
15 hk är inte alls mycket :)
Jag hade valt tzren om du ska köra 11 kw, mycket häftigare ljud och mycket snyggare ;)
ja du kan ligga på full patte ett tag,
150 kg skulle jag tippa på max
(dry weight)

Grejen är att jag vill inte åka fast av aina.. Kollar dom om den är ostrypt annars så tar jag bort strypningen självklart.. Vilket ska jag ta som ostrypt då? Fast det blir nog en TZR ifall det inte finns nya annonser på blocket.. Valet är mellan TZR eller aprilia RS iaf.. Jag vill ha schysst ljud och schysst acc.

EDIT - TZR'en är ju knappast en 4 taktare ju..

Make Model

Yamaha TZR 125
Year

1987
Engine

Liquid cooled, single cylinder, two stroke, , read valve,

Last edited:

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Grejen är att jag vill inte åka fast av aina.. Kollar dom om den är ostrypt annars så tar jag bort strypningen självklart.. Vilket ska jag ta som ostrypt då? Fast det blir nog en TZR ifall det inte finns nya annonser på blocket.. Valet är mellan TZR eller aprilia RS iaf.. Jag vill ha schysst ljud och schysst acc.

EDIT - TZR'en är ju knappast en 4 taktare ju..

Make Model

Yamaha TZR 125
Year

1987
Engine

Liquid cooled, single cylinder, two stroke, , read valve,
hur skulle jag kunna veta du mena den gamla modelen?

såfall kör hårt på tzren då,
om du har tur så är oftast flesta poliser inkompitabla till att köra motorcykel och vet inte något..

Alanthor

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
KÖPES
hur skulle jag kunna veta du mena den gamla modelen?

såfall kör hårt på tzren då,
om du har tur så är oftast flesta poliser inkompitabla till att köra motorcykel och vet inte något..

Okej, det blir nog en gammal TZR.. Fast det beror ju helt på.. Jag ska köpa en sådan efter sommarjobbet. Är väl några månader, hehe. Men hur tar man bort strypningen på en TZR?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Okej, det blir nog en gammal TZR.. Fast det beror ju helt på.. Jag ska köpa en sådan efter sommarjobbet. Är väl några månader, hehe. Men hur tar man bort strypningen på en TZR?
Köper du en gammal hoj är den borta i 99% av fallen.

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Andreas, nu har du mixat ihop det lite. TZR är den äldre tvåtaktaren. Deras nya hoj heter YZF R125 och den är 4t ;)

Tror att TZR har knappt 30 hk medan Aprilian har ca 34 om du köper en som är 06 eller äldre. De nyare har 30 hk.

Alanthor

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
KÖPES
Andreas, nu har du mixat ihop det lite. TZR är den äldre tvåtaktaren. Deras nya hoj heter YZF R125 och den är 4t ;)

Tror att TZR har knappt 30 hk medan Aprilian har ca 34 om du köper en som är 06 eller äldre. De nyare har 30 hk.

Okej! YZF'en har jag definitivt inte råd med.. Max 15.000 kronor.

Antingen blir det en Aprilia eller en TZR. Om det inte finns någon annan sort som ser ut som en sporthoj.

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc

Antingen blir det en Aprilia eller en TZR. Om det inte finns någon annan sort som ser ut som en sporthoj.

Och om du tror att någon av dom har Gasres Ostrypta eller strypta kan jag säga NEJ! Ingen av dom har gasres fast dom är ostrypta och över 30hks, Och en tzr har knappast 30 hk som någon skrev är väl till 99% samma motor som en Yamaha DT125R osv och dom ligger på en 22-25hk ostrypta

Alanthor

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
KÖPES
Och om du tror att någon av dom har Gasres Ostrypta eller strypta kan jag säga NEJ! Ingen av dom har gasres fast dom är ostrypta och över 30hks, Och en tzr har knappast 30 hk som någon skrev är väl till 99% samma motor som en Yamaha DT125R osv och dom ligger på en 22-25hk ostrypta

Ofan.. Allt beror på hur mycket pengar jag får efter sommarjobbet. Men ska ta en titt på Mito.

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10

Cagiva Mito (rekommenderas, brembobromsar, styrdämpare mm)
Aprilia RS 125
Yamaha TZR
Honda NSR
Suzuki RGF 125 (finaste japanaren enligt mig)

Där har du några att titta på.

Trodde att TZR hade 28 hk därav skrev jag knappt 30 hk.

Alanthor

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
KÖPES
Cagiva Mito (rekommenderas, brembobromsar, styrdämpare mm)
Aprilia RS 125
Yamaha TZR
Honda NSR
Suzuki RGF 125 (finaste japanaren enligt mig)

Där har du några att titta på.

Trodde att TZR hade 28 hk därav skrev jag knappt 30 hk.

Hittar ingen Cagiva eller Honda NSR eller Suzuki på blocket.. Blir nog en RS 125 eller en TZR.. Vilken är roligast ostrypt?

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Aprilia RS 125 ( Brembobromsar Fram + Bak, trevlig väghålning över 180km/h helt org utan minsta tendens på styrflader, fulltankade känns dom lite halv tunga när man står stilla o vid rulla för hand, men vid körning känns den lätt, väger drygt 130Kg, stor tank rymmer minst 14Liter.

Drar vid blandad körning 0.6-0.7

Minus:
Är att det känns obekvämt att köra långt på grund av den hårda sitsen, men monterar man så man sitter mjukare skulle man kunna lätt spendera mil efter :D

Saknas kick, skulle strömen ta slut måste man rulla igång den.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati