Yamaha TZR 125 mindre Project!

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Slite
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
Yamaha TZR 125 mindre Project! UPDATERAD 060920

Hej!
Har tänkt mig att fixa lite på min snart hämtade 125:a,

Nedan är en lista på vad jag vill/kommer att fixa i höst och vinter:

* Miniblinkers runt om (fungerar de svarta eller kromade på addemoto (26-473)??
* Nya speglar (finns det några SNYGGARE/mindre speglar att köpa???)
* Ny sadelklädsel (den gamla är hål i)
* Nya fotpinnar/broms
* Nya handtag (rekommendation?)
* Ev. Digitalisera mätarna
* Ev. lägga till bensinmätare (om jag lyckas hitta info om detta)
* Nya supersport drev och oringkedja [KLART]
* Försöka avlägsna dekalerna! [KLART]
* Försöka polera upp lacken...(solblektnedre kåpa ena sidan) [Då klarlacken spuckit fungerar detta inte, någon ide om hur man kan ta bort klarlack (utan att skada lacken under välkommnas varmt!!)
* Om ovanstående ej fungerar, kanske lacka om den!
* Tona eller köpa ny Vindruta
* Försöka hitta reglage (blinker, tuta osv..) och byta (de gamla är slitna)
* Måla avgaset svart (eller sätta kolfiberfilm (heter det så?) på)
* Lacka bakfälg [KLART]
* Lacka framfälg
* Flytta in bakljuset [KLART]

Andra förslag mottages gärna...

OBS! Tänker INTE trimma denna mer än vad den är (pluggen dragen)

tzr125.jpg

img_2810.JPG

img_2836_laddaupp.JPG

img_2837_laddaupp.JPG


EDIT 2006-08-29: Har nu ändrat en hel del saker! se ovan! Bilder kommer...
EDIT: 2006-08-31: Har nu fixat lite bilder...
EDIT: 2006-09-20: Har tagit av alla kåpor och putsat, samt lackad bakfälgen och satt på nya drev på hojen.
delar_chassi.jpg

nylackat_dack.jpg


Är väl hyffsat nöjd med däcket, för att vara första gången jag någonsin lackar något så blev det bra...:D

EDIT: Nya bilder..

image_003.jpg

image_002.jpg

image_001.jpg
 
Last edited:

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Slite
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
Solid snake skrev:
2373237 http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=49699

Där har du till baklampan iaf.

Edit: slänger upp 2 bilder på min gamle också så kanske du får några idéer eller nåt. :tomten


MKT Snygg Solid_Snake!!
Gillar lacken helskarpt! Var det svårt? eller lämnade du in den?
Ensitscuts är snyggt oxå, men det verkar vara så j*vla dyrt?!
Tack för länken om lampan...
 

Solid snake

Guest
cybertron skrev:
2373256 MKT Snygg Solid_Snake!!
Gillar lacken helskarpt! Var det svårt? eller lämnade du in den?
Ensitscuts är snyggt oxå, men det verkar vara så j*vla dyrt?!
Tack för länken om lampan...
Min lack var så när jag köpte den faktiskt, för 5 år sen snart. :tomten

Cuts går på kanske 1000 spänn, sen får du lämna den till lack själv, kan väl gå loss på 500-1000 spänn om det är vitt arbete som man säger.

Fler bilder, så ser du hur baklampan och det ser ut.

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=44044&d=1080925067

Man kan pula in en reflex mellan skylten och lampan också som jag gjorde.

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=54006&d=1088091585
 
Last edited:

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Slite
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
Solid snake skrev:
2373263 Min lack var så när jag köpte den faktiskt, för 5 år sen snart. :tomten

Cuts går på kanske 1000 spänn, sen får du lämna den till lack själv, kan väl gå loss på 500-1000 spänn om det är vitt arbete som man säger.

Fler bilder, så ser du hur baklampan och det ser ut.

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=44044&d=1080925067

Man kan pula in en reflex mellan skylten och lampan också som jag gjorde.

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=54006&d=1088091585

Tack för de fina bilderna, satt just och funderade på hur man gör med den S*TANS reflexen....men din bild visade ju ett mkt smart sätt..:D

EDIT: Är det någon speciell storlek som gäller på reflexen / speciell färg? Eller kan man använda "vad som "
 
Last edited:

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Slite
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
Nu finns det bilder att beskåda,...har tagit bort dekalerna från hojen ...funderar på att ta bort yamaha dekalen också, men tror att de får vara kvar...

img_2810.JPG



fler bilder finns: http://www.linuxportalen.com
under tzr sidan
 
Last edited:

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Ort
I Verkligheten, Falun
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
Den där dekalen på tanken är väl klarlackad så den kan du inte ta bort.

Varför ska du ha en reflex? Iofs så måste du ha en på besiktningen men det räcker typ med at du sätter fast den med ett tuggummi nånstans så går den igenom, iallfall vad jag har hört.

Vad menar du med supersport drev?? Vad jag har sett så finns det inte så mycket att välja på.

Hur ska du lyckas med en bränslemätare utan att kapa upp tanken??

Tänkte du sätta på andra fotpinnar än original, vet du var man hittar såna som passar isåfall??

Om du ska tona rutan kan du lika görna måla med vanlig svart färg från insidan. Det är ju ändå nästan fysiskt omöjligt att titta genom den utan att vara en liten vig kines. Dessutom ser det ganska snyggt ut med kolsvart glas.

Här har du lite bilder på min pärla i somras, tyvärr står den lite nerplockad nu efter en vurpa förra veckan och ska servas lite.
 

Bifogat

  • Putsad-(Jun--06)-004.jpg
    Putsad-(Jun--06)-004.jpg
    88.1 KB · Visningar: 132
  • Putsad-(Jun--06)-003.jpg
    Putsad-(Jun--06)-003.jpg
    81 KB · Visningar: 143
  • Putsad-(Jun--06)-007.jpg
    Putsad-(Jun--06)-007.jpg
    85 KB · Visningar: 104

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Slite
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
storcken89 skrev:
2411702 Den där dekalen på tanken är väl klarlackad så den kan du inte ta bort.

Varför ska du ha en reflex? Iofs så måste du ha en på besiktningen men det räcker typ med at du sätter fast den med ett tuggummi nånstans så går den igenom, iallfall vad jag har hört.

Vad menar du med supersport drev?? Vad jag har sett så finns det inte så mycket att välja på.

Hur ska du lyckas med en bränslemätare utan att kapa upp tanken??

Tänkte du sätta på andra fotpinnar än original, vet du var man hittar såna som passar isåfall??

Om du ska tona rutan kan du lika görna måla med vanlig svart färg från insidan. Det är ju ändå nästan fysiskt omöjligt att titta genom den utan att vara en liten vig kines. Dessutom ser det ganska snyggt ut med kolsvart glas.

Här har du lite bilder på min pärla i somras, tyvärr står den lite nerplockad nu efter en vurpa förra veckan och ska servas lite.


Nej, dekalerna på ovansidan är fake, vilket innebär att det går at ta bort precis som det jag redan tagit bort, detta eftersom hojen varit omlackad nångång för länge sedan...

ang. reflexen så har jag planer på att bygga om skylthållaren då de som gjort det innan mig har gjort den sned !!!er

supersport drev är vad addemotos drev kallas, dem är tydligen (enligt dem), bättre än originaldrev sett ur hållbarhet och precision när den fräste ur dem.


bränslemätaren, tja, vet inte riktigt hur det skall fungera ännu, men i teorin borde det vara ganska lätt, men i praktiken är det inte det...i alla fall inte på konventionellt vis, jag är dock rätt duktig på programmering (av kretsar) och har planer på att bygga en egen, ny variant av bensinmätare...de vanliga mäter ju med hjälp utav en pinne som typ rör sig eller dylikt...jag funderar på lite andra varianter..återkommer med detta

ang. fotpinnarna så verkar det vara standard mer eller mindre, dem och fästena ser ut som min förra yamaha hoj (xs400 -80) har inte kikat så mkt på detta ännu, men den ena fotpinnen är sned så den måste bytas

ang. toningen så har du rätt, men var hittar man bra färg ska även testa att tona med toningsfilm..hmm toningssprey finns ju också toningsfärg!!?

Din hoj ser bra ut tycker jag, dock gillar jag inte röd/vit modellen :D synd att du vurpade, gick det bra med dig?? och hojen??

edit: Snyggt baklyse!! Hur har du gjort det? och går det igenom besiktningen?
 
Last edited:

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Ort
I Verkligheten, Falun
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
Ang skylthållaren, min skylthållare är hemmabygg och den består bara av en vikt plåt som skruvas fast där bögläppen ska sitta tror jag. Det var förra ägaren som gjorde det på min. När jag ska besiktiga limmar jag nog bara fast reflexen med smältlim eller nåt, så kan jag rycka bort den efteråt. Det är ju så jävla fult med den där irriterande reflexen.

Jaha, dom dreven har jag aldrig sett förut. Men jag tror jag håller mig till dreven på touringbutiken ändå, det är nog bara lite propagande som dom skrivit på addemoto. Jag ska ändå beställa en massa annat på TB.

Toningsfärg får du säkert tag på OK eller nåt, men som sagt så är det sprejat med vanlig svart färg från insidan på mitt. Och det ser heöt ok ut, slipper man se baksidan av instrumenten.

Tack så mycket, ja den är i väldigt fint skick. De flesta som ser den fattar inte att den är 15 år gammal. Men den har ju inte gått mer än 2500mil heller så:tummenupp
Det gick bra med mig, och faktiskt med hojen å. Var typ bara handtaget som blev snett, växelpinnen kaputt, stödbrytaren försvann, lite repor på undersidan av fotpinnarna och lite lite minimalt skrapade kåpor, men inte så att man tänker på det.

Vad är det med baklyset?? Att det är målat eller inflyttat? Det har inte jag heller gjort.
Det målade tror jag han bara maskerade med ett glas och spruta på med vit färg, men lämnade omålat under för skyltbelysningen.
Inflyttningen gjorde han genom att vika till två plåtremsor som går upp till fästet till den där lilla plastbiten bakom skjutshandtaget. Det enda är väl att det vibrerar på tomgång.
 

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Slite
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
Har nu uppdaterat första inlägget med nya bilder. Är nu klar med baklyset, det blev rätt bra faktiskt :D
 

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Slite
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
Lundgren skrev:
2424041 Hmm jag kan inte se bilderna:va

kolla högst upp i tråden bilderna ligger där, eller i alla fall ser jag dem :D
 

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Slite
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
cybertron skrev:
2424490 kolla högst upp i tråden bilderna ligger där, eller i alla fall ser jag dem :D

Nya bilder i det första inlägget. Jag har nu bytt dreven och putsat upp alla kåpor/avgasrör.

Passade även på att lacka fälgen i fräsh silverfärg...blev väl hyffsat för att vara första gången jag lackar något :D
Blev inte sämre än innan i alla fall ...

Nästkommande project blir att sätta tillbaka hjulet, kedja och få allting rakt. Samt att plocka bort framdäcket och sätta dit nya packboxar i framgafflarna samt lacka fälgen.
Sedan skall även avgaset lackas också :D
 
Last edited:

larsson91

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2006
Ort
skellefteå
Hoj
ostrypt yamaha tzr 125
hejsan din hoj blir säkert super i slutet :tummenupp
jag är en kanske blivande tzr ägare nån som vet vad den toppar orginal/ostrypt ?
bränsle förbrukning?
försäkring ?
 

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Slite
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
larsson91 skrev:
2495158 hejsan din hoj blir säkert super i slutet :tummenupp
jag är en kanske blivande tzr ägare nån som vet vad den toppar orginal/ostrypt ?
bränsle förbrukning?
försäkring ?

tack :D

Min toppar ~145 km/h (ostrypt, original drev)
bränsle: ca. 0.49 Liter/mil (vid blandad körning på landsväg och hårt i stan :D )
Försäkring: jag: 950:-/ hel/hel 23år gotland.
nästa år för 87:an: 1300:- hel/hel för alla! (bilsport/mc classic)
 

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Slite
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
brandes skrev:
2502009 byt fram lampa och bakdel kanske. då blir den jädrigt snygg

Jo, det skulle nog kunna bli snygt, just nu ska framgafflarna få fräsha p-boxar och ny olja
sedan i vår skall den säljas till förmån av en 200cc offroad kines :D
och tillsammans med denna 200cc kommer troligen en 600 gsxr komma till tror jag :D för att ha något att åka fort med :D
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
cybertron skrev:
2502236 Jo, det skulle nog kunna bli snygt, just nu ska framgafflarna få fräsha p-boxar och ny olja
sedan i vår skall den säljas till förmån av en 200cc offroad kines :D
och tillsammans med denna 200cc kommer troligen en 600 gsxr komma till tror jag :D för att ha något att åka fort med :D


Gött. Fixa till framgafflarna så de ser fräscha ut när du ändå håller på så kommer den bli riktigt snygg.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top