Yamaha TZR 125F -87

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Hej!
Ja ghar funderingar på att köpa en Yamaha TZR 125F -87:a för 4000kr och den är i mkt fint skick och allt sånt MEN YPVS:et är sönder på den säjjer han.
Han säjjer att han inte vet riktigt vad som är fel men att den bara är intsälld på 8000rpm.
Men om jag förstått det rätt så ska YPVS ställa in sej efter varvtalet man är uppe i men det gör den inte, så är det YPVS-motorn som är kaputt då? Jag har hittat en begagnad YPVS motor för 600kr och om jag köper hojen och den motorn, är det krångligt att installera den då? jag kan inte så väldigt mkt om motorcyklar och vet inte om jag skulle klara det själv! :huvet :(

Tacksam för svar... :Bugar

LiME

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Lyssna när du vrider på tändningen, en liten motor ska surra i 3 sekunder. Om det inte hörs, är det motorn. Och nej, det är inte svårt att byta den, den sitter under tanken. 4000 kr är ett kap om det bara är motorn som är trasig :tummenupp

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
cRoC skrev:
Lyssna när du vrider på tändningen, en liten motor ska surra i 3 sekunder. Om det inte hörs, är det motorn. Och nej, det är inte svårt att byta den, den sitter under tanken. 4000 kr är ett kap om det bara är motorn som är trasig :tummenupp

Okej så då ska jag alltså lyssna efter en liten elmotor vid tanken när jag vrider på tänningen? ska nämligen upp och kolla på den på söndag!
Tack för tipset! :)

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
hehe, så man ska alltså höra det ganska så tydligt när motorn börjar surra? och om det inte hörs någonting alls så är den kaputt..? Men vad kan vara fel ifall motorn på den funkar och han ändå påstår den e trasig? han håller stenhårt på att det är YPVS:et som e sönder...

//LiME :yoparty

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6 -08
RED_LiME skrev:
hehe, så man ska alltså höra det ganska så tydligt när motorn börjar surra? och om det inte hörs någonting alls så är den kaputt..? Men vad kan vara fel ifall motorn på den funkar och han ändå påstår den e trasig? han håller stenhårt på att det är YPVS:et som e sönder...

//LiME :yoparty

Det kan ofta vara så att vajjern e av oxå. Då låter det inget, så har du tur så e det det :)

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Poffer skrev:
Det kan ofta vara så att vajjern e av oxå. Då låter det inget, så har du tur så e det det :)

Men om jag köper hojen och sen vill testa om motorn är hel på YPVS:et, hur kan man göra då? man kan kanske ta av tanken och slå på tändningen o se om den rör sej eller det syns inte utseendemässigt på motorn om den rör sej?

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6 -08
RED_LiME skrev:
Men om jag köper hojen och sen vill testa om motorn är hel på YPVS:et, hur kan man göra då? man kan kanske ta av tanken och slå på tändningen o se om den rör sej eller det syns inte utseendemässigt på motorn om den rör sej?

Jag vet inte hur det sitter på TZR. Men i vilket fall som helst så måste du ju lossa på kåpan den sitter innanför o kolla vad det är som är fel. Är det inget maskinellt så är det ju tyvärr det elektriska :(

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
RED_LiME skrev:

jag har själv lite erfarenhet av det där med TZRs YPVS min är trasig som det är nu. behöver ha en ny jag med, felet från början på min var att en liten potetiometer som känner var kuggen står gick sånder... detta resulterade i att YPVSen inte stannade efter ca:3sek, utan forsatte att surra å vrida åt olika håll det resulterade i att kugghjulen som sitter i dosan blev slitna. inte mkt å göra åt då.. men det går att köra utan, man förlorar endel effekt bara...

Sammanfattning. är det så att Motorn på hojjen startar å går. men den är väldigt trött så är det ingen större fara. troligtvis YPVSen.. har du tur så är det bara glapp i nån sladd. i värsta fall så är YPVsen helt kass då kostar det dig 600:- för en ny. 4600:- för en TZR, det är JÄVLIGT billigt.
Men startar inte motorn så ska du nog tänka dig för då kan d va nåt annat som är fel. som tex tändsystemet, kolla om den ger fin gnista å så. känner du nån som är lite mer hemma på 2taktare kan det vara bra att ha med honom när du ska kolla på hojen, lita aldrig på nån som vill sälja dig något som inte fungerar. ta ALLTID själv reda på vad som är fel.

fna val långt d blev, aja.. hoppas det hjälper dig..

fresten så är det Sinning Weel du har hittat den för 600:- va???

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Fluxir skrev:
jag har själv lite erfarenhet av det där med TZRs YPVS min är trasig som det är nu. behöver ha en ny jag med, felet från början på min var att en liten potetiometer som känner var kuggen står gick sånder... detta resulterade i att YPVSen inte stannade efter ca:3sek, utan forsatte att surra å vrida åt olika håll det resulterade i att kugghjulen som sitter i dosan blev slitna. inte mkt å göra åt då.. men det går att köra utan, man förlorar endel effekt bara...

Sammanfattning. är det så att Motorn på hojjen startar å går. men den är väldigt trött så är det ingen större fara. troligtvis YPVSen.. har du tur så är det bara glapp i nån sladd. i värsta fall så är YPVsen helt kass då kostar det dig 600:- för en ny. 4600:- för en TZR, det är JÄVLIGT billigt.
Men startar inte motorn så ska du nog tänka dig för då kan d va nåt annat som är fel. som tex tändsystemet, kolla om den ger fin gnista å så. känner du nån som är lite mer hemma på 2taktare kan det vara bra att ha med honom när du ska kolla på hojen, lita aldrig på nån som vill sälja dig något som inte fungerar. ta ALLTID själv reda på vad som är fel.

fna val långt d blev, aja.. hoppas det hjälper dig..

fresten så är det Sinning Weel du har hittat den för 600:- va???

Tackar för detta korta*host* sammanfattningen... hehe :rolleyes:
Nej, jag hittade en begagnad från en demontering men den är i bra skick och sådant. :)
Men han säjjer att YPVS motorn inte rör porten, så alltså borde det vara motorn som är kass på den. Han sa ju att han har den inställd på 8000rpm eller nåt sånt och at ti övrigt funkar den utmärkt. så om han har ställt in den på 8000 så borde ju den funka i övrigt bara det att den inte reglerar nånting.
Vad borde jag tänka på att kolla när jag kollar på hojjen på Söndag då, när det gäller YPVS:en?

Tackar alla som svarat :)

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Men so msagt så är hojjen i bra skick och hojens motor funkar bra men det är bara YPVS:et som e trasigt!

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
på min rd så var ypvs inte inställd ordentligt...så då gick den som om den vore strypt...kunde inte varva in på det röda...men när vi tog bort hela ypvs så gick den bra på höga varv...sen rpova vi o skruva lite på wirerarna...o ställde in o då gick den fint =)
annars kan du juh köpa ny 180cc cylinder utan ypvs...om det nu finns till tzr

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
För om det är YPVS:et som är pajj så är det ju bara att byta den för 600kr?! easy as that?

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Den har ju stått i garage sen -99 och varit helt orörd tills för 2 veckor sen när han körde den igen, då startade den på femte kicken. Nu när den stått stilla så länge, är det något speciellt jag bör gå igenom och kolla, eventuellt byta?
tänkte jag ska plocka ner den i smådelar och fixa till allting, men som sagt så är jag inte så hemma på hojar ÄN :tungan
Jag har hittat en verkstadshandbok... är det nåt att ha? kostar 400 spänn

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...