Yamaha Tzr -89 käkar tändstift

Marcozzt

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2011
Hoj
Suzuki GSX750ES -83
Har kört hojen totalt runt 60 mil denna säsong, på denna tid har 2 stift ''dött''. Med lite puts verkar det fungera igen.
Före vintern fungerade den bra. Det enda vi har ändrat är ta bort en gummi-grej från luftburken som ska dämpa ljudet samt höjt nålen 1 steg då den gick lite ojämnt vid påfrestning och lite gas.

Stiftet blir ju svart så kan tänka mig lite för mycket olja. Har ju ändå hällt i en liten extra skvätt i tanken. Men samtidigt har alla mina 2-takts moppar gått fint med allt från 3% till kanske 10-20% en gång?

Några tips?:tummenupp

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Går för fett/får för mycket olja.

Tvekar på att du har kört en motor med "10-20%" oljeinblandning.

yammie

Nipple sucker
Gick med
16 Dec 2004
Hoj
RD350/Buell
gör ren förgasaren.. och de räcker inte med att blåsa rent.. ta ur nålmunstycket å kolla så att hålen är öppna å inte igen kloggade.. Det minsta skit avlagring i munstycket huvud eller nålmunstycket gör att dom går helt kasst..

ta bort huvud munstycket och brickan som sätter nåmunstycket i fast läge.. ta ett dorn som passar exakt och knacka ur det mot trottelhållet försiktigt.. sätt till baka nålen på rätt ställe enligt manualen och gå upp på munstycket istället om de behövs..
har svarat i en annan tråd här där de finns ett Haynes manual att ladda ner..

För övrigt håller jag med stabila ormen...

Marcozzt

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2011
Hoj
Suzuki GSX750ES -83
Går för fett/får för mycket olja.

Tvekar på att du har kört en motor med "10-20%" oljeinblandning.
Funderar på att ändra tillbaks och se om det går. Blir dock tråkigare ljud då :huvet
Hällde i nästan 2 dl olja i en ciao (av misstag såklart). Den tanken är på 3 liter och den var inte full heller :)
gör ren förgasaren.. och de räcker inte med att blåsa rent.. ta ur nålmunstycket å kolla så att hålen är öppna å inte igen kloggade.. Det minsta skit avlagring i munstycket huvud eller nålmunstycket gör att dom går helt kasst..

ta bort huvud munstycket och brickan som sätter nåmunstycket i fast läge.. ta ett dorn som passar exakt och knacka ur det mot trottelhållet försiktigt.. sätt till baka nålen på rätt ställe enligt manualen och gå upp på munstycket istället om de behövs..
har svarat i en annan tråd här där de finns ett Haynes manual att ladda ner..

För övrigt håller jag med stabila ormen...

Det där gjorde vi under vintern, och den går som fan med nytt/rensat stift. Så tror inte felet ligger där.

Fjalle

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Hoj
Husqvarna sm 125 -07 (såld)
Hade samma fel med min 125a, men det var för att jag fegkörde i stan för mycket så att stiftet sotade igen hela tiden, hade ganska tjock blandning samtidigt vill jag minnas. Men det är iofs kanske inte så på ligghojar, den jag har är ju en "cross" eller hur jag ska kalla det, och dom blir grininga om man fegkör för mkt.

Marcozzt

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2011
Hoj
Suzuki GSX750ES -83
Hade samma fel med min 125a, men det var för att jag fegkörde i stan för mycket så att stiftet sotade igen hela tiden, hade ganska tjock blandning samtidigt vill jag minnas. Men det är iofs kanske inte så på ligghojar, den jag har är ju en "cross" eller hur jag ska kalla det, och dom blir grininga om man fegkör för mkt.
Kan ju stämma lite det också, brukar ligga på runt 2,5-3,5k rpm när jag kan och jag går inte ofta över 5-6k. Blir ju lite så när man kör i staden samt betalar soppan själv med fjuttigt studiebidrag som inkomst :(

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ett klassiskt problem som beror på för fet blandning. Nålen styr bensinmängden på typ 1/4-3/4 gas. Dvs det är på nålen man kör när man kör i stan. Ställ ner nålen ett eller två snäpp och testa igen. Jag sätter mina kort på att det löser problemet.

lbs76

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2012
Hoj
1989; Yamaha TZR 125, 1999; Yamaha XJ 600 S
Jag har dålig koll på vad ditt fel kan bero på, men måste fråga hur den går i övrigt. Jag har nämligen en själv.

Hur fort går den och hur många växlar varvar den ur? Drevning?
Strypt eller ostrypt? Annat trim?

Jag undrar bara efter ärliga km/h!

mvh

Marcozzt

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2011
Hoj
Suzuki GSX750ES -83
Ett klassiskt problem som beror på för fet blandning. Nålen styr bensinmängden på typ 1/4-3/4 gas. Dvs det är på nålen man kör när man kör i stan. Ställ ner nålen ett eller två snäpp och testa igen. Jag sätter mina kort på att det löser problemet.
Provkörde efter jag ställt om nålen, körde mellanvarv och mellangas, drog in koppling och stängde av snabbt. Då visade stiftet chokladbrunt :va Men tror att du har rätt, jag får ställa tillbaks nålen och se hur det går då.

Jag har dålig koll på vad ditt fel kan bero på, men måste fråga hur den går i övrigt. Jag har nämligen en själv.

Hur fort går den och hur många växlar varvar den ur? Drevning?
Strypt eller ostrypt? Annat trim?

Jag undrar bara efter ärliga km/h!

mvh
Jag kör original drevning och strypt. varvar väl ut på allt utom 6an. :)
Kört i runt 140 som mest, men sist jag körde motorväg efter dragit i fräscht stift så gick den i 130 på runt halvgas och utan att gömma sig under vindrutan. Så snabbare bör den gå.

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
Provkörde efter jag ställt om nålen, körde mellanvarv och mellangas, drog in koppling och stängde av snabbt. Då visade stiftet chokladbrunt :va Men tror att du har rätt, jag får ställa tillbaks nålen och se hur det går då.

När du kollar stift ska du varva ur den på alla växlar och sen slå av den :)

Marcozzt

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2011
Hoj
Suzuki GSX750ES -83
När du kollar stift ska du varva ur den på alla växlar och sen slå av den :)
För att kolla nålens inställning borde väl mellangas vara lämpligt? Annars träder ju munstycket i. Varva ut alla växlar är ju inte så lätt, antingen får man mecka längs motorvägen eller köra som en idiot på 70 väg...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...