Yamaha XJ6-Tråden

xide

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha XJ6N 09
Då var jag en ägare utav en yamaha xjn 09a, och även ny på forumet :)
tänkte kolla med er om ni kan ge några bra sidor där det finns stylin/diverse delar till hojjen, hade tänkte börja justera reggplåts hållaren och blinkers.
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Hej hej, ytterligare en ny medlem och nybliven ägare till en sprojlans XJ6, hoppas den är lika lättmanövrerad och lättkörd som alla säger. Tar också gärna emot tips på saker att köpa för att snygga till den lite. :)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Godagens xj6ägare! Efter att trajjan blev stulen har jag kikat lite på nya xj6, som jag var o provkörde idag, gillade den men störde mig något enormt på vibrationerna i fotpinnarna i 100-120 km/h på högsta växeln, framförallt eftersom jag tänkt använda den lite som touringmaskin! Är detta något som går över när man kört in den lite eller hänger det med i all framtid? Orka kasta 80000 på en hoj man kommer lacka på efter en timme...:huvet
 

keila

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha, Xj6 Diversion F -10
Godagens xj6ägare! Efter att trajjan blev stulen har jag kikat lite på nya xj6, som jag var o provkörde idag, gillade den men störde mig något enormt på vibrationerna i fotpinnarna i 100-120 km/h på högsta växeln, framförallt eftersom jag tänkt använda den lite som touringmaskin! Är detta något som går över när man kört in den lite eller hänger det med i all framtid? Orka kasta 80000 på en hoj man kommer lacka på efter en timme...:huvet

Folk pratar om dessa vibrationer, har aldrig känt av dem.. Å andra sidan kör jag sällan så sakta som 120km/h :rolleyes:
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Folk pratar om dessa vibrationer, har aldrig känt av dem.. Å andra sidan kör jag sällan så sakta som 120km/h :rolleyes:

Jag har heller aldrig känt dem.

Vilken årsmodell kör ni? Det jag kände var högfrekventa småvibrationer, kändes lite som om fötterna "somnade". Ska man kryssa runt i Europa i en dryg månad så blir det nog lite drygt att hålla MotoGP-tempo ständigt o jämt, hade jag velat ligga i 2-300 hade jag köpt R1.
Köpte ni nya eller beg?
 

keila

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha, Xj6 Diversion F -10
Vilken årsmodell kör ni? Det jag kände var högfrekventa småvibrationer, kändes lite som om fötterna "somnade". Ska man kryssa runt i Europa i en dryg månad så blir det nog lite drygt att hålla MotoGP-tempo ständigt o jämt, hade jag velat ligga i 2-300 hade jag köpt R1.
Köpte ni nya eller beg?

xj6f -10, köpte nytt. Har inte varit ute på nån så lång resa som du planerar men åker lätt 30mil/dagen utan att få känslan av att fötterna "somnar".
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
xj6f -10, köpte nytt. Har inte varit ute på nån så lång resa som du planerar men åker lätt 30mil/dagen utan att få känslan av att fötterna "somnar".

Ok! Får väl provköra en annan o se om det bara var ett måndagsexemplar. Eller vet du om det kan vara någon av ändringarna de gjorde till 2011-12 diversionmodellen?
 

Mr. Fraghappy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
Ingen för tillfället
Jag har en F version -10 och jag känner av vibrationerna ibland, exakt vilken hastighet glömmer jag alltid bort (troligtvis runt 110-120) men det är endast på motorväg det stör mig eftersom jag då håller en någorlunda jämn hastighet
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag har en F version -10 och jag känner av vibrationerna ibland, exakt vilken hastighet glömmer jag alltid bort (troligtvis runt 110-120) men det är endast på motorväg det stör mig eftersom jag då håller en någorlunda jämn hastighet

Har de blivit mindre med tiden? Handlaren hävdade att de borde försvinna efter inkörning, jag kände mig lätt tveksam... Hur långt har den gått? Borde ju gå att dreva bort men jag vet inte om jag vill göra den tröttare... :/
 

Mr. Fraghappy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
Ingen för tillfället
Har de blivit mindre med tiden? Handlaren hävdade att de borde försvinna efter inkörning, jag kände mig lätt tveksam... Hur långt har den gått? Borde ju gå att dreva bort men jag vet inte om jag vill göra den tröttare... :/


Min har gått runt 1 000 mil, ska försöka komma ihåg nästa gång jag är ute att testa vilka varv som den vibrerar vid.
 

Maddahard

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2012
Ort
Västerhaninge
Hoj
Yamaha MT-09 2017
Då var man stolt ny ägare till en Yamaha XJ6-N -13 :)580144_10151721680241718_1608956885_n.jpg

När vi snackar vibrationer så kan jag också känna av endel i ca 110-120, men inte bestämt i fötterna utan känner mer av i styret. Dock så sitter inte orginalavgassystem på. Den jag provkörde vibrerade mycket mindre så om ni kör med annat än orginalsystem kan jag tänka mig att de nya ljudfrekvenserna kan få saker och ting att vibrera lite extra. har avverkat ca 70 mil. så ska in på 100mila nästa vecka:)
 
Last edited:

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Är det någon som vet om det går att hitta en skönare sadel till XJ6?
 

Mr. Fraghappy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
Ingen för tillfället
Är det någon som vet om det går att hitta en skönare sadel till XJ6?

Ja det finns gelsadel att köpa, dock vet jag inte var eftersom min satt på när jag köpte den


och angående vibrationerna så har jag ungefär samma som ovanstående, runt 110-120 och det beror även på hur man placerar foten på fotpinnen, personligen tycker jag märker det som mest på motorvägen när jag kör på en hyffsat konstant hastighet
 

xide

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha XJ6N 09
Hej alla, har nu länge funderat att kanske dreva om min xj6, till någon kugg mer på framdrevet för att få en liten högre topp hastighet.
någon som har drevat om och blivit lyckat?
 

Frippo

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2013
Ort
Åkersberga
Hoj
Suzuki Marauder VZ800 -99
Tja! Sitter och väntar på att mitt helsystem från Termignoni ska anlända från England. Har kollat runt på olika forum och sidor om vad det är som gäller när man byter system. Är power commander, bänka, större luftfiler nödvändigt? är något av dom ett måste? någon som har några tankar?
 

Frippo

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2013
Ort
Åkersberga
Hoj
Suzuki Marauder VZ800 -99
Har fått mitt system. Fick avbeställde från England då det var så lång väntetid och bestämde mig för att köpa via Ebay istället. Hittade ett för ca 5500, totalt blev det 6000 med frakt. Systemet var från en återförsäljare i Italien. Beställde en tisdagsmorgon och systemet kom på fredagen samma vecka, hem till dörren!! Upp och skruva på direkt. Det tog mig ca 45 min att göra själv. Kan säga ljudet du får är LÄTT värt 6000 kronor! Kan starkt rekommendera till den som är trött på att köra symaskin :)
 

Maddahard

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2012
Ort
Västerhaninge
Hoj
Yamaha MT-09 2017
Har fått mitt system. Fick avbeställde från England då det var så lång väntetid och bestämde mig för att köpa via Ebay istället. Hittade ett för ca 5500, totalt blev det 6000 med frakt. Systemet var från en återförsäljare i Italien. Beställde en tisdagsmorgon och systemet kom på fredagen samma vecka, hem till dörren!! Upp och skruva på direkt. Det tog mig ca 45 min att göra själv. Kan säga ljudet du får är LÄTT värt 6000 kronor! Kan starkt rekommendera till den som är trött på att köra symaskin :)

Också sugen på system, vilket märke blev de? Vilken säljare på ebay?

Har sett endel gpr system på ebay va de ett sånt lr?
 

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Godagens xj6ägare! Efter att trajjan blev stulen har jag kikat lite på nya xj6, som jag var o provkörde idag, gillade den men störde mig något enormt på vibrationerna i fotpinnarna i 100-120 km/h på högsta växeln, framförallt eftersom jag tänkt använda den lite som touringmaskin! Är detta något som går över när man kört in den lite eller hänger det med i all framtid? Orka kasta 80000 på en hoj man kommer lacka på efter en timme...:huvet

Jag har inte tänkt på detta förut som jag har skrivit, men idag kände jag faktiskt lite vibrationer när jag körde 110-120 km/h.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top