Låt mig börja i en annan ända.
Du är sugen på att komma igång med bygget, eller hur?
Bra, ambition och driv betyder mycket.
Vad du bör fundera på är hur du skall avsluta bygget. Många kastar sig huvudstupa in ett projekt dom aldrig kommer att ro i land - av en uppsjö med anledningar.
De byggen som avslutas och blir snygga, fungerande hojar man faktiskt vill köra på och umgås med och har ofta tagit lika många år att färdigställa som månader andra har behövt för att köra fast.
Alltså - skaffa dig en övergripande plan. Visualisera dig själv på den färdiga hojen. Försök identifiera trösklarna i projektet som du måste över - och hur det skall göras.
Försök hitta de olika plattformarna i projektet där du kan pusta ut och göra annat för att få ny inspiration.
Gör de arbetsintensiva och trista sakerna först, och garnera kakan med de roliga sist.
Köp inte på dig instrument som kommer på det allra sista, och lägg inte pengar på däck som hinner torka innan du kan rulla ut på vägen.
...sagt i all välmening. Verkligen!
Men, vilka hjul bygget skall stå på är viktigt.
Titta på utgångsmaterialet.
Sukaautomaten var en 80-tals bastard med 2-stegs automat och ett mycket moderat effektuttag.
XS 750 var Yamahas spjutspets in i framtiden under 70-talets andra hälft.
Det är nästan dubbla effekten i maskinen, och ryktet sade att transmissionen var dimensionerad för en kommande, ändå större modell. Som ju blev XS 1100: Dunderklumpen.
Fun fact:
Yamaha var skakis efter att först drivit ett wankelprojekt ända fram till lansering - men inte vågat släppa bomben, och därefter katastrofen med TX 750 som sannerligen kunde dragit omkull hela motorcykeldivisionen.
Faktiskt så skakis att man inte längre litade på sig själva när det gällde den "nya teknologin" kardandrift - utan lämnade bort hela det jobbet till Europa!
Konstruktion, produktion, sammansättning. Yes Box!
En europeisk leverantör satte ihop hela enheten vinkelväxel - kardan - slutväxel, packade i trälådor och flög dem till Japan som en monteringsfärdig enhet.
Jag minns inte längre om det var Österrikiska Steyr Daimler Puch, ZF Friedrichshafen eller något av teknikkonsultbolagen inom Porsche som gjorde jobbet, men hela enheten är Europeisk.
Fun fact eller ej: det jag vill ha sagt är att det är stor skillnad i ålder, teknologi och hur grejerna är dimensionerade mellan hojarna.
Suzukihjulet lär ha en för smal fälgbana för att funka på ditt bygge - men sådant går att byta.
Dessutom är det ett 16' hjul så det vill du inte ha kvar ändå. Dessutom är det ett nav med trumbroms.
Mer att bygga om på hojen fär att få det till att funka.
Ändå värre är det med infästningen. Duktiga metallarbetare kan fräsa bort sådant som inte skall vara där, samt svarva till adapter om det behövs eller ens är möjligt. Ändra splines - det blir mycket jobb.
Jag vågar lova dig att det inte passar rakt upp och ner.
Folk som slutför lyckade byggen har ofta hyllmeter med "kasserade" grejer liggandes, och ofta häpnar man över resultatet när bitar man känner igen från en hoj passar så mycket bättre på en annan maskin.
Med det där sista vill jag ha sagt: Tjöööp!
Har du korn på en hjulsats till en Suzuki GA till ett rimligt pris som du kan köpa på vinst och förlust så gör det.
Kanske hittar du en lösning med dessa hjulen, kanske kan du använda dem till nästa bygge, kanske kan du sälja dem vidare till någon annan eller byta mot något du behöver
Börja skapa dina egna hyllmeter med udda delar så blir varje bygge lättare när du har grejer att plocka bland.