Yamaha XT125R eller Honda Nsr 125

ralle166

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2006
Ort
Huskvarna
Hoj
ingen än
Kan någon säga lite för och nackderar med båda dom? Hur fort dom går (När dom är reggade som 11kW) Vilken som accar best och toppfart osv. Vet inte vilken av dom jag ska köpa. För jag gillar att köra lite offroad och leka men samtidigt att köra fort ^^. Någon som har några bra tips på någon annan 125 så säg de me. Vill typ betala 20.000 - 30.000Kr.
 

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Gävle
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
ralle166 skrev:
2573189 Kan någon säga lite för och nackderar med båda dom? Hur fort dom går (När dom är reggade som 11kW) Vilken som accar best och toppfart osv. Vet inte vilken av dom jag ska köpa. För jag gillar att köra lite offroad och leka men samtidigt att köra fort ^^. Någon som har några bra tips på någon annan 125 så säg de me. Vill typ betala 20.000 - 30.000Kr.


hmm, xt:n är väll fyrtakt? men om du skall köra strypt så gör det väll inte så mycket ändå, jag har aldrig ägd någon av domm, så jag ska inte säga så mycket, men jag skulle nog kollat på en crm istället för xt:n.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
ralle166 skrev:
2573189 Kan någon säga lite för och nackderar med båda dom? Hur fort dom går (När dom är reggade som 11kW) Vilken som accar best och toppfart osv. Vet inte vilken av dom jag ska köpa. För jag gillar att köra lite offroad och leka men samtidigt att köra fort ^^. Någon som har några bra tips på någon annan 125 så säg de me. Vill typ betala 20.000 - 30.000Kr.
xtn går att köra lika mkt offroad med som min solcellsdrivna grässklippare..
 

ericss0n

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Uddevalla/Halmstad
Hoj
Kawasaki ZX-6R
prulle skrev:
2573303 xtn går att köra lika mkt offroad med som min solcellsdrivna grässklippare..
Asså? Vad är det som gör XT'n så dålig då? För övrigt skulle jag hellre köpt en XT125X, Mycket snyggare och det går att köra grusväg osv med den också :)
 

gileraaa

To start press any key, where´s the any?
Gick med
6 Jul 2006
Ort
jönköping
Hoj
har en vild ktm som jag har fått äran att tämja
välja mellan en xt och en nsr det är ju 2 helt olika motorcyklar:va
 

Joockey

Med lem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Ängelholm
Hoj
Honda NSR 125 R -91
Nsr:en är 2-takt. Dvs bättre toppfasrt, bättre acc men krånglar lite mer och dra mycket mer soppa.
Xt:n är 4-takt, sämre toppfart och acc. Däremot mycket hållbarare och bensinsnålare!

Jag skulle ändå kört på en NSR! Inte bara för att jag har en :p. Även för att det nog är mycket roligare att köra 2t. Jag menar många moppar drar 4-taktarna (visserligen ganska trimmade då)
 

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Jag skulle valt XT!

Ball som fan, o som grappy sa. Både grusväg och landsväg är ju plus i kanten!

På med nån slip on på en sån o du får ett grovt 4takts ljud!
Bättre än moppe ljudet på NSR ;)
 
Last edited:

ericss0n

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Uddevalla/Halmstad
Hoj
Kawasaki ZX-6R
Joockey skrev:
2573418 Nsr:en är 2-takt. Dvs bättre toppfasrt, bättre acc men krånglar lite mer och dra mycket mer soppa.
Xt:n är 4-takt, sämre toppfart och acc. Däremot mycket hållbarare och bensinsnålare!

Jag skulle ändå kört på en NSR! Inte bara för att jag har en :p. Även för att det nog är mycket roligare att köra 2t. Jag menar många moppar drar 4-taktarna (visserligen ganska trimmade då)
Att man blir dragen av moppar med 125 4-takt är bara bullshit däremot hänger du inte med en ostrypt 2-takt. XTn skulle jag tänka mig lämpar sig bra till att köra grusväg och lite offroad med tanke på bottendraget osv.
 

gileraaa

To start press any key, where´s the any?
Gick med
6 Jul 2006
Ort
jönköping
Hoj
har en vild ktm som jag har fått äran att tämja
Grappy skrev:
2573442 Att man blir dragen av moppar med 125 4-takt är bara bullshit däremot hänger du inte med en ostrypt 2-takt. XTn skulle jag tänka mig lämpar sig bra till att köra grusväg och lite offroad med tanke på bottendraget osv.
en xt har man inte om man ska köra för nöjets skull!
och jo det räker med ett billig 70 cylle och ett effekt sen är moppen lika snabb som en xt!
tycker du ska köpa nsr och om du vill köra offroad ska det vara dt eller crm!
 

KTM_Driver

Gudfader
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Sollefteå
Hoj
KTM 300 EXC-E - 08 || KTM 125sx - 07
Roligt å köra en MC som låter som att den skulle gå nått och ändå bli dragen av en moppe:tuttar
4t 125or har för lite cc jämnförelse med vikt och prestanda mässigt, det skulle krävas minst 250 4t för att få dom gå lika bra som 125 2t.

Satsa på en 2t istället för en trött 4t.:)
 

dezyn

Vintern är bara ivägen..
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Norrköping
Hoj
-
KTM_Driver skrev:
2573487 Roligt å köra en MC som låter som att den skulle gå nått och ändå bli dragen av en moppe:tuttar
4t 125or har för lite cc jämnförelse med vikt och prestanda mässigt, det skulle krävas minst 250 4t för att få dom gå lika bra som 125 2t.

Satsa på en 2t istället för en trött 4t.:)

Men sen får man ju räkna med att han som kör moppe har en ganska mycket högre bensinförbrukning.. Och ljudet ser man ju mera som ett plus..

Men det handlar ju mycket om vad man ska ha hojjen till.. En 4t är ju perfekt om du vill kunna åka mycket och samtidigt inte behöva betala allt för mycket, medans 2t är det bästa om du ska ha ha bra acceleration och toppfart, alltså, ha lite roligare för de flesta :tungan. Sen så kanske man inte känner för att läga ut massor pengar på lätt mc, och då är ju 4t ett bra val om man ändå vill åka.. Men visst, en CRM är ju ett ganska bra val om man vill komma ganska billigt undan (tänker kolv kostnader), det du kanske får betala mer för är ju bensinen.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Förstår inte folk som inte kan ha kul på en 4t med. Visst kan man ha kul på en sådan med. Det är ju inte grejen med att åka jättefort och bli av med 4000 för 400 mils körning som är kul direkt :gnissla Tycker inte jag iaf.

Ha en 4t fungerar skitfint det med, bara att leta upp första bästa kurviga väg och jag garanterar att man har lika roligt för det ;)

Men visst, effekten är inte att skryta med så den fungerar ju inte så speciellt bra som lekhoj (läs köra bakhjul mm) och visst saknar den lite effekt när det blir lite motvind och uppförsbackar men att säga att en 4t är värdelös som kul maskin tycker jag är att ljuga kopiöst, snarare folk som inte uppskattar glädjen att köra utan är fast i sin omogenhet att köra så fort som möjligt ;)

:duckarföralla2tägare

Visst är det kul att vara omogen ibland ;)

Man kan ju egentligen skriva hur mycket som helst om vilket som är bra och vilket som är dåligt. Visst jag kör hellre en 2t men det är just ostrypt också. Skulle aldrig någonsin falla mig in att köra en 2t strypt. Då hade jag mycket hellre köpt en 4t. Men nu kör jag ju inte strypt och främsta anledningen är att ha det där extra accet och kraften för att busa lite. Som några vet som vart med och åkt med mig (tänker på körningen i skövde) att min hoj toppar inte mer än max 125 vid varvstopp på 6:an. Ekonomiskt. NEJ! Men underlättar många gånger vid omkörningar mm.
Orkar inte skriva ett mera ingående inlägg så jag hoppas ni förstår vad jag menar :hihi
 
Last edited:

dezyn

Vintern är bara ivägen..
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Norrköping
Hoj
-
Lundgren skrev:
2573529 Förstår inte folk som inte kan ha kul på en 4t med. Visst kan man ha kul på en sådan med. Det är ju inte grejen med att åka jättefort och bli av med 4000 för 400 mils körning som är kul direkt :gnissla Tycker inte jag iaf.

Ungefär det jag försökte säga innan (även fast det kanske inte framgick). Man har som sagt lite klenare effekt, och det påverkar accet och toppfarten.. Men det behöver ju inte vara det man gillar i en hoj igentligen.. Att bara åka är ju en skön känsla tex, och när det gäller stadskörning så lär det väll vara rätt okej med en 4t ändå. Och just det här med att det inte kostar så mycket per mil, det är värt guld för mig i alla fall. Däremot om man bara skulle vilja ha en lekhoj, som jag inte ska köra massor mil på, då skulle nog en 2t passa bäst när det gäller 125or, för man åker ändå inte så många mil då. Själv föredrar jag en hoj som man kan åka dit man vill på utan att behöva bry sig allt för mycket om vad det kostar än att ha en hoj som har den där extra effekten, men sen kanske man när man är inne på året man fyller 17 (jag är ju inte ens inne på året jag fyller 16) så kanske man kan "byta upp sig" till en 2t.

Det här med att det inte går att köra på bakhjulet med en 4t, det har padde motbevisat :yoparty

/Adam
 

Solid snake

Guest
4-takt är bra, ni kommer antagligen inte köra 2-takt resten av livet (bortsett från Bärgren då) så jag tycker nästan att du kan köpa en WSM, de är rätt snygga, går ganska bra också, Padde lyckades köra ganska långt på bakhjulet med en sån.

Och vad har en WSM i effekt? 10kw?

Lika bra att ni lär er hur en 4-taktare fungerar för ni vill säkert kunna serva era egna motorcyklar sen och kunna laga dem om de går sönder, och stånka är ett bra sätt att lära sig hur en 4-taktare fungerar.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Solid snake skrev:
2573612 4-takt är bra, ni kommer antagligen inte köra 2-takt resten av livet (bortsett från Bärgren då) så jag tycker nästan att du kan köpa en WSM, de är rätt snygga, går ganska bra också, Padde lyckades köra ganska långt på bakhjulet med en sån.

Och vad har en WSM i effekt? 10kw?

Lika bra att ni lär er hur en 4-taktare fungerar för ni vill säkert kunna serva era egna motorcyklar sen och kunna laga dem om de går sönder, och stånka är ett bra sätt att lära sig hur en 4-taktare fungerar.
Det är också en stor fördel.

Självklart går det att dra på bakhjul, men det är mycket lättare på en 2t;)
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top