hundrationollan
Ny medlem
- Gick med
- 26 Jun 2022
- Hoj
- 2000, Yamaha XVS 1100 Dragstar
Hej!
Inhandlade mig en Dragstar 1100. Tyckte ljudet var lite väl knapert - min gamla V70 låter mer..
Så; Jag köpte mig ett par slip-ons. Det sa folk att "det är bara att slänga på - inga konstigheter!"
Men; Den går så knackigt nu..
Jag listar lite vad som jag märkt är lite skevt:
* Det går inte kallstarta med choke - jag måste ge lite gas. Och ingen choke. Är motorn varm så startar den utan problem. Lägger jag i lite choke (så att tomgången bara egentligen blir högre) så dör cykeln, istället. Får cykeln helt plötsligt mer bensin när jag bytte ljuddämpare?
* Avgassmällar vid avslag av gas. Det är väl inte hela världen, egentligen - men det kanske inte "ska" vara så..?
* När motorn är väldigt varm - typ stadskörning - så har jag en väldigt hög tomgång! Så pass att jag inte vågar stå på tomgång för ljudet. Jag "slirar" på kopplingen istället så att motorn ska lugna ner sig och vara tystare.
* Motorn är "svag" på höga växlar. En kompis till mig kör även han en Dragstar och kan cruisa i staden i ~50km/h i 5ans växel.
Jag själv måste nog ligga i >80km/h för att 5ans växel ska låta normal för motorn.
Det jag tänkt mig själv: Strypa avgasrören något. Köpa "mufflers/insatser" för att dels kanske få motorn att gå lite bättre men också få något lugnare ljud än nu. Låter det vettigt?
Att stycka om förgasaren har jag med läst mig till att det kan lösa problem. Det ville lokala verkstaden ha ~4000kr för. Rimlig peng? Kan det lösa mina problem? Vad händer vid besiktning när orginal-piporna åker på?
Långt inlägg! Men oerhört tacksam för svar.
Tack.
Inhandlade mig en Dragstar 1100. Tyckte ljudet var lite väl knapert - min gamla V70 låter mer..
Så; Jag köpte mig ett par slip-ons. Det sa folk att "det är bara att slänga på - inga konstigheter!"
Men; Den går så knackigt nu..
Jag listar lite vad som jag märkt är lite skevt:
* Det går inte kallstarta med choke - jag måste ge lite gas. Och ingen choke. Är motorn varm så startar den utan problem. Lägger jag i lite choke (så att tomgången bara egentligen blir högre) så dör cykeln, istället. Får cykeln helt plötsligt mer bensin när jag bytte ljuddämpare?
* Avgassmällar vid avslag av gas. Det är väl inte hela världen, egentligen - men det kanske inte "ska" vara så..?
* När motorn är väldigt varm - typ stadskörning - så har jag en väldigt hög tomgång! Så pass att jag inte vågar stå på tomgång för ljudet. Jag "slirar" på kopplingen istället så att motorn ska lugna ner sig och vara tystare.
* Motorn är "svag" på höga växlar. En kompis till mig kör även han en Dragstar och kan cruisa i staden i ~50km/h i 5ans växel.
Jag själv måste nog ligga i >80km/h för att 5ans växel ska låta normal för motorn.
Det jag tänkt mig själv: Strypa avgasrören något. Köpa "mufflers/insatser" för att dels kanske få motorn att gå lite bättre men också få något lugnare ljud än nu. Låter det vettigt?
Att stycka om förgasaren har jag med läst mig till att det kan lösa problem. Det ville lokala verkstaden ha ~4000kr för. Rimlig peng? Kan det lösa mina problem? Vad händer vid besiktning när orginal-piporna åker på?
Långt inlägg! Men oerhört tacksam för svar.
Tack.