Yamaha YZ 125 kolven har gett sig?

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Tjenare allisammans!


Igår så hände något tråkigt, jo förlorade allt komp, men hur motorn förlorade kompet? det vettefasiken, för litet munstycke är det inte och för mycke luft får den inte....men det är ju för hög värme?

har aldrig varit med om något liknande, vet ej hur det har kunnat orsakats men det kanske ni veT?


Detta var resultatet från dagen.


p2rdagmedadamochgurra00re7.jpg


p2rdagmedadamochgurra00cy9.jpg


Detta blev resultatet väl hemma...
p2rdagmedadamochgurra00sd9.jpg


p2rdagmedadamochgurra01ru1.jpg


Hmm...svart kylarvatten :hmm: Detta tror jag beror på att power-valven läcker olja på toppen, så de så sätt rinner ner till impellen....
p2rdagmedadamochgurra01ka2.jpg


kommer ej ihåg att kolven vart fasad så där? :huh:
p2rdagmedadamochgurra02iq7.jpg


Gått varmt?
p2rdagmedadamochgurra05pk0.jpg


hmm....:hmm:
p2rdagmedadamochgurra06yb6.jpg


hur i helv....?:huh:
p2rdagmedadamochgurra06cj3.jpg

p2rdagmedadamochgurra06gc5.jpg


cyllen klarade ju sig väldigt bra?
p2rdagmedadamochgurra06ch6.jpg


FILMEN


Det som händer var iaf att jag maxa den som ni ser på filmen, när jag väl varvat ut 4an o lägger i 5an så börjar den bli trött helt plötsligt, varvar ner den helt enkelt. och ah, resten förstår ni som sakt ovan!

Vad kan jag göra för att inte detta skall hända igen? ändra förtändningen till lite snällare? har ju 0.7 i squish då org var 0.5 :gnissla
 

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Göteborg (Mölndal)
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
nu e jag inte nåt proffs men brukar de inte se ut sådär om den tänder för tidigt?? kolven ser ju helt deformerad ut XD
 

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
nu e jag inte nåt proffs men brukar de inte se ut sådär om den tänder för tidigt?? kolven ser ju helt deformerad ut XD

Har fått lite olika svar, och den teorin som verkar logiskt säger att en cross motor inte skall gå på gata helt enkelt då de blir så mycke motstånd att tändstift och kolv blir oftast varmare än kylarvattnet och cylinder. så sätt smälter kolven sakta...

den är ju avstämd för att gå på crossbana bestyckelse mässigt. men tydligen inte på asfalt!

får dränka den med bensin, annan nål med en längre kon sedan eventuellt pilla lite med förtändningen o göra den lite snällare
 

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Är det en moppe med YZ 125 motor?
Eller moppe med YZ 125 kolv samt cylinder?

Ska du ha en renrasig crossmotor på gata skall du gå upp rätt rejält i munstyckes strl. Just därför att original är motorn bestyckad för att köras med mycket varierande gaspådrag, "mjölkning".
Ligger du då och streckkör med jämngas får den för dåligt smörj och skär oftast.

Borde inte en "Derbi-Guru" veta sånt? :confused: :D
 

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Är det en moppe med YZ 125 motor?
Eller moppe med YZ 125 kolv samt cylinder?

Ska du ha en renrasig crossmotor på gata skall du gå upp rätt rejält i munstyckes strl. Just därför att original är motorn bestyckad för att köras med mycket varierande gaspådrag, "mjölkning".
Ligger du då och streckkör med jämngas får den för dåligt smörj och skär oftast.

Borde inte en "Derbi-Guru" veta sånt? :confused: :D

Det är en Derbi Senda med yz 125 -03 motor på

asså okej. tycker de är relativt märkligt att skiten smälter då cylinder o kylarvattnet var rätt så ljummet...

men de är klart, nu får jag helt enkelt gå upp i munstycke, jag har 270 i ny, org är 260, skall jag möjligtvis testa med 320 eller 370 till o med?
(Mikuni TMX38mm förgasare)

hehe är första gången jag är inne på 125 teritoriumet :yoparty
Har bara kört 70racing tidigare. så de är helt andra bestyckningar och inställningar som gäller från en banhoj till en cross :gnissla


hur långt hade kolvkalaset gått?

Hur fan är hojen bestyckad?

Kolven har gått ca 5 timmar efter full renovering

och hur FAN hojen är bestyckad? jo den var bestyckad ordentligt skall du se för cross bruk. dock var inte min erfarenhet så utbredd att skiten skulle bli för varm vid längre jämna gaspådrag på gata.

som du ser ovan. 270 munstycke hade jag i då 260 är org från Yamaha.

hojen går annars väldigt friskt och inta hostningar. Kolla stiftet och avgör själv, de där var precis när kolvraset uppstod.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ser väl ut som en klassisk skada från spikning, det går väl som varmast på den sidan där det tuggat lite på kolven.

Fel bränsleblandning, eller fel miljö för motorns effektuttag rent av (som någon redan varit inne på), en stressad cross-125:a mår nog inte överdrivet bra att gå för fullt med högre drevning på asfalt...

/J
 

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Ser väl ut som en klassisk skada från spikning, det går väl som varmast på den sidan där det tuggat lite på kolven.

Fel bränsleblandning, eller fel miljö för motorns effektuttag rent av (som någon redan varit inne på), en stressad cross-125:a mår nog inte överdrivet bra att gå för fullt med högre drevning på asfalt...

/J

14/38 sitter på nu, 13/50 är orginal.

bränsleblandningen vart ju bra för crossbanan men tydligen inte för asfalten med jämna långa gaspådrag. men jag är inte den typen som brukar maxa 5an i 5min.

Tror inte den spikat. för de hör man inte, squisen är trots allt på 0.7 och org va den på 0.5, förtändningen är enligt org makeringarna. handlar nog helt enkelt om felbestyckning för en sådan motor att gå på asfalt!

Tack för era svar!
 

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
14/38 sitter på nu, 13/50 är orginal.

bränsleblandningen vart ju bra för crossbanan men tydligen inte för asfalten med jämna långa gaspådrag. men jag är inte den typen som brukar maxa 5an i 5min.

Tror inte den spikat. för de hör man inte, squisen är trots allt på 0.7 och org va den på 0.5, förtändningen är enligt org makeringarna. handlar nog helt enkelt om felbestyckning för en sådan motor att gå på asfalt!

Tack för era svar!

Varför frågade du om du hela tiden visste svaret?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Troligen har den gått för magert, större huvudmunstycke 30 nummer kanske.

Nästa gång dra ur den på en lite lägre växel in med kopplingen och tryck på stoppknappen.
Ur med stiftet och kolla....
Fortsätt så i små steg så smälter du inte kolven utan kan byta munstycke tills du kommer rätt.
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top