Yamaha YZF R125?

Eric B

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT07
Hejsan, har funderat på att köpa denna hoj ett tag nu. Dels för att det är en pålitlig 4taktare samt för att den är stilren och snygg.

Dock undrar jag om jag är för kort för den? Jag är cirka 172 centimeter lång och den är inte direkt den enklaste hojen som kort har jag hört.

Kommer jag ha svårigheter med att nå ner eller kom jag se ut som en idiot när jag åker omkring eller ha diverse andra svårigheter?

Annars, vad har ni för tips på andra stilrena hojar som kanske är lite mer kortanpassade samt har en okej topfart?

Tack på förhand!
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Sport/najenhoj är nog mer din grej..

2-taktare (20-24 kw)
Cagiva mito/planet/raptor
Aprillia rs
derbi gpr

4-taktare (11 kw)
ktm duke
honda nsr
osv

Fast du kan ju hålla på och "tipie toe" istället om du vill ha motard/enduro
 
Last edited:

OliverKmark

Rostfri
Gick med
22 Nov 2010
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z1000 -14
Jag är nog ungefär i din längd och kör en hoj som är högre än yamahan. Så du lär inte ha problem att nå ner.
 

Eric B

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT07
Fråga angående trimning, stannar snuten och kollar så hojen går som den ska? Som med mopeder tillexempelvis? Den ser ju ut som en vanlig tung mc menar jag.

Och har trimningen påverkan på något annat? Såsom försäkringar eller liknande?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Fråga angående trimning, stannar snuten och kollar så hojen går som den ska? Som med mopeder tillexempelvis? Den ser ju ut som en vanlig tung mc menar jag.

Och har trimningen påverkan på något annat? Såsom försäkringar eller liknande?

Man trimmar inte en fyrtaktare, det kostar som fan och det ger inte direkt något.
Ifall du fortfarande lever i moppefukko-världen så köp dig en tvåtaktare och stryp av skiten.
De är driftsäkra (vet inte varifrån folk har fått att man måste mecka 24/7 bara för att man kör tvåtakt?) och går mycket bättre.
 

Eric B

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT07
Man trimmar inte en fyrtaktare, det kostar som fan och det ger inte direkt något.
Ifall du fortfarande lever i moppefukko-världen så köp dig en tvåtaktare och stryp av skiten.
De är driftsäkra (vet inte varifrån folk har fått att man måste mecka 24/7 bara för att man kör tvåtakt?) och går mycket bättre.


Varför inte? Har sett ett par annonser med YZFs med Leo Vince rör, Akrapovic osv. Gör dem ingen skillnad förutom ljudet?

Och jag har pratat med en vän som äger en RS125, tydligen är dem generellt mer problemsfyllda än 4taktarn YZF, visst - kanske är ett måndagsexemplar av allting, men men.

Det är YZF jag vill ha, det är den snyggaste av dem som finns utan tvekan enligt mig - och det betyder mig för mig!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Varför inte? Har sett ett par annonser med YZFs med Leo Vince rör, Akrapovic osv. Gör dem ingen skillnad förutom ljudet?

Och jag har pratat med en vän som äger en RS125, tydligen är dem generellt mer problemsfyllda än 4taktarn YZF, visst - kanske är ett måndagsexemplar av allting, men men.

Det är YZF jag vill ha, det är den snyggaste av dem som finns utan tvekan enligt mig - och det betyder mig för mig!

Att byta röret gör i stort sett ingenting förutom att du får lite bättre ljud.
På en tvåtaktare så gör det lite större skillnad.
Klart att en RS125 behöver servas oftare än R125 dito, men sen går den sju resor bättre också.
 

Eric B

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT07
Att byta röret gör i stort sett ingenting förutom att du får lite bättre ljud.
På en tvåtaktare så gör det lite större skillnad.
Klart att en RS125 behöver servas oftare än R125 dito, men sen går den sju resor bättre också.

Okej, är dock ute efter något enkelt som jag inte behöver serva så mycket. YZF tror jag räcker för mig.

Men såg att du också haft en WRX (?) som jag också kollat lite på, vad har du att säga om den? Jag är rätt kort som sagt, 172~. Är jag för kort måntro?

Och är det en bättre hoj?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Det är samma motor som i R125an.
Upplevde min WR som jävligt stadig, men efter 100 mil så kändes den mest klumpig och slö faktiskt.
Så, det är en bra nybörjarhoj, men du kommer antagligen vilja ha mer, det gäller R125an också...

Glömde det viktigaste...
Jag var ungefär 1.80 när jag hade hojen, den är rätt hög så ifall du har Yamaha center nära dig, åk och kolla.
WRXen är en mycket mångsidigare hoj som jag tror du kommer ha mycket roligare med än R125an.
Motorn är ju samma så den ena går inte direkt fortare än den andra, jag fick upp min i 133.
Sent from my X10i using Tapatalk
 
Last edited:

Eric B

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT07
Det är samma motor som i R125an.
Upplevde min WR som jävligt stadig, men efter 100 mil så kändes den mest klumpig och slö faktiskt.
Så, det är en bra nybörjarhoj, men du kommer antagligen vilja ha mer, det gäller R125an också...

Sent from my X10i using Tapatalk

Jo du kanske har rätt, får väl ta och sälja den när det händer för just nu är högsta prioritet utseende samt att ta sig fram!

Men som sagt, försäkringsfrågor, besiktning och snuten?
Bara trafikförsäkring som gäller och går inte igenom besiktning om man monterar akrapovic t ex eller påverkar det för lite? Hur gjorde du med din RS125a när du besikta?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Körde dit, besiktigade och körde hem.
Det enda de kan klaga på ifall du har ett annat rör blir väl ljudet.
R125 med Leovince låter som en gräsklippare, undvik!

Sent from my X10i using Tapatalk
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Varför inte? Har sett ett par annonser med YZFs med Leo Vince rör, Akrapovic osv. Gör dem ingen skillnad förutom ljudet?

Och jag har pratat med en vän som äger en RS125, tydligen är dem generellt mer problemsfyllda än 4taktarn YZF, visst - kanske är ett måndagsexemplar av allting, men men.

Det är YZF jag vill ha, det är den snyggaste av dem som finns utan tvekan enligt mig - och det betyder mig för mig!


Om du får någon prestandaskillnad som är mätbar med klocka genom byte av avgasrör etc så vinner du säkert en mille eller mer på lotto samma dag :krama

Att många har problem med tex 125RS som hojen heter (Rs125 är hondas räjserhoj) kan bero på att för många tror de kan serva korrekt och laga korrekt men de kan inte det. Blir då fullagat och näste ägare kommer få ännu mer problem för att det är fullagat. Beror inte på dålig kvalite på mc utan dålig kvalite på ägare :yoparty
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Vill inflika att det inte blir några problem med att du är kort, är lika lång och har en relativt hög hoj :) Lika hög som en WRX, men du kommer inte kunna ha ner båda fotsulorna i marken samtidigt.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Du kommer att nå ner till marken på R125:an (för övrigt är det den bästa 4t 125cc sporthojen, utan tvekan). Hur bra den känns får du veta när du provkör den.

Spara pengarna till mellanklasshojen (som du sen kan avstrypa när körkortet övergår till tungt) istället för att köpa trimmdelar till en 125a, vilka kostar mer än vad de smakar.
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Om du går in på youtube och söker i 5 minuter finner du att ett leovince, gianneli rör ger typ 2-3 sekunder bättre acc 0-100 km/h.

Det tar alltså 11 sek istället för 13-14 sek att komma till 100 :)

Inte större effekt skillnad om man räknar vad det kostar vilket är ca 3000kr för ett nytt rör och det från Tyskland.

Jag köpte ett leovince till min Varadero och jag har fortfarande inte ångrat mig ett endaste dugg.

Om du/din familj har pengar så säger jag: Varför inte?
Det blir sjukt mycket bättre ljud med ett gianneli än orginal...
 

Eric B

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT07
Okej, tackar så mycket för svaren allihopa =)
Det här med försäkringen till hojen, blir det svindyrt eller? Betalar cirka 5,6 lax för en helförsäkring på min moped just nu - blir det mycket dyrare med en R125 måntro?

Och skydd etc, gäller försäkring om man åker utan skydd? Även om det är förjävla dumt och jag inte planerar att göra det.
 

M.W

BRAAAAP
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Södertälje
Hoj
Aprilia rs 125 -04
Har din farsa eller morsa mc kort? ställ hojen på dem sen blir försäkringen riktigt bra. garanterat billigare än moppen!
 

Eric B

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT07
:Bugar
Har din farsa eller morsa mc kort? ställ hojen på dem sen blir försäkringen riktigt bra. garanterat billigare än moppen!

Nope, ingen av dem har det! Dock har min morfar MC kort. Fungerar det? Och gäller försäkringen verkligen helt för mig om man sätter den på honom då?

Annars om det inte fungerar, hur mycket lär jag få betala för hel? o:
Bor förövrigt i Södertälje :/
 

M.W

BRAAAAP
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Södertälje
Hoj
Aprilia rs 125 -04
vet inte riktigt hur det funkar, men jag tror det ska gälla. bor också där! min kostar 100 kr i månaden trafik!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
:Bugar

Nope, ingen av dem har det! Dock har min morfar MC kort. Fungerar det? Och gäller försäkringen verkligen helt för mig om man sätter den på honom då?

Annars om det inte fungerar, hur mycket lär jag få betala för hel? o:
Bor förövrigt i Södertälje :/

Jag har betalat 157kr i månaden för helförsäkring på alla mina 3 hojar.
Alla hojarna har varit försäkrade på mig (18 år och fukko ut i fingerspetsarna).
Folksam är bra, dessutom väldigt lätta att ha och göra med.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top