Yamahacenter i Västerås

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
En kompis skulle till och köpa ny hoj, efter samtal och en tur till Yamahacenter i Västerås så skulle han prova en hoj av en viss modell.
Då han inte var intresserad av den färgsättning, så ville han beställa en i en annan färgsättning, men då han inte har provat den modellen så ville han ta en provtur givetsvis först.

Svaret blir:- Nej!, Denna vi har i butiken, får det inte bli (provkörnings)mil på.
Kompisen svarade, men allvarligt du förstår väl att jag inte köpa en utan en provtur först:va

De var inte så pigga på att beställa hem en ny färgsättning åt han heller, om han inte köper den, vilket han förmodligen till 99% skulle göra om han bara fått provköra( och de hade ju en exakt likadan i butiken, som alltså man bara får titta på, inte röra..)då han haft en modell av samma sort med fast äldre.

Vad är detta:va Är de inte intresserade av att sälja? Kan förstå om det kommer in 2 ynglingar som hojtar, har du hoj för provkörning. KAN de inte ta kostnader ex och ha ett demoex som man kanske måste sälja billigare om någon köper den, skall man pyssla med mc-affärer alls då?

Tummen ner för dem.

Last edited:

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Hoj
hojlös
Förstår säljaren i båda lägen, om nån kommer in för att köpa en ny vill man inte ha några mil på den och veta att man inte är först i sadeln annars är det juh en demohoj, Sammt att dom inte var pigga på att ta hem hojen när han inte var säker på om han skulle ha hojen är väll inte konstigt såvidare det inte var en färg och modell som ändå är lättsåld

Pjotor

t.d TT-600
Gick med
15 Mar 2007
Hoj
FZR1000 anno 1989 och en Fzr1000 - 87 med motor från - 92
Instämmer med ovan... vem vill köpa en ny hoj som gått några mil.
Men dom borde haft en demohoj tycker man

moorflax

Medlem
Gick med
21 May 2008
Hoj
Triumph Bonneville -01, Vespa P200e -80
Moment 22
Säljaren vill sälja en hoj men vill inte ha mil på den som han inte får sälja men köparen vill inte köpa hojen om han inte får provköra.
Surt...

sauber

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
Astrimmad R1-06
Verkar vara samma visa på alla yamaha center. när jag letade hoj för ett år sedan så var jag hos alla större mc-handlar i Skåne inkl olofström och ingen kunde erbjuda provkörning på verken r1 eller r6.
hitta någon som har en cbr 600rr, zx6r, r6 eller trajja 675 till provkörning är jävligt sällsynt!

Tipsa gärna om ni vet ngn som har dessa som demos.

överlag för jävla dåligt:arsele

ohoj

King Diamond
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
bt1100 bulldog
yamaha center verkar bara vara intresserade av att sälja båtar,dom har bara sina mc där för att dom måste,jag har varait där flera gånger och dom e lika ointresserade av att prata med mcfolk varje gång,verkar vara likadant i flera affärer oxå,om återförsäljaren visste det skulle dom nog inte bli så nöjda...dom har garanterat gått miste om flera mcköp pga det

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Förstår säljaren i båda lägen, om nån kommer in för att köpa en ny vill man inte ha några mil på den och veta att man inte är först i sadeln annars är det juh en demohoj, Sammt att dom inte var pigga på att ta hem hojen när han inte var säker på om han skulle ha hojen är väll inte konstigt såvidare det inte var en färg och modell som ändå är lättsåld

Han ÄR ju säker, men vill ju ändå ta en tur, då han haft en äldre modell och det varit 2 uppdateringar efter det. Om man nu drabbas av detta så anser jag man åker någon annanstans. Man vill väl inte ringa runt på privatannonser och vara spekulant för att få en provtur..:rolleyes:

Största förloraren på detta blir Yamahacenter i Västerås!
All heders till Funbike i Västerås som har modeller tillgängliga för provkörning, säkerligen under vissa restriktioner, men på detta sätt så får man sälja hojar och får nöjda kunder som kommer tillbaka:tummenupp

h@lle

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Hoj
Kawasaki ZX12R
det e bara löjligt! inte fan går man o köper en helt ny hoj som kostar ca. 100.000 utan o provkört den?

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Det verkar inte fungera som en gång i tiden, eller så har snålheten slagit till ordentligt.
Förr var det i princip alltid generalagenten som ägde alla nya MC som står i en affär ute i landet. Dom stod på s.k. "kommison". Och då skall ett antal maskiner vara demo-ex som är till för provkörning. Och dessa säljs ut sedan till reduserat pris efter säsongen. Och det finns med i dom ekonomiska kalkylerna över pR & reklam.
Så frågan är om det har blivit så hårt att handlarna MÅSTE köpa loss alla maskiner från generalagenten från tex Yamaha?? Det verkar vara en trolig anledning till att en handlare inte vill stå med kostnader.

Och i det stora hela är "svedala" (Norra europas Albanien) en piss i rymden mängdmässit och ekonomiskt om man ska se vilka länder som köper mera maskiner. Så utnyttja EU och köp i ett annat EU-land, och kolla OM det fortfarande finns s.k. "world wide guaranty" från tillverkaren, då ska man kunna reklamera hos vilker auktoriserad handlare som hällst.
Delar & kostnader ska handlaren debitera generalagenten som i sin tur ska få det från tillverkaren. Så fungerade det förut.

jtds

Yamaha
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2008 Yamaha R6 Blå
Verkar vara samma visa på alla yamaha center. när jag letade hoj för ett år sedan så var jag hos alla större mc-handlar i Skåne inkl olofström och ingen kunde erbjuda provkörning på verken r1 eller r6.
hitta någon som har en cbr 600rr, zx6r, r6 eller trajja 675 till provkörning är jävligt sällsynt!

Tipsa gärna om ni vet ngn som har dessa som demos.

överlag för jävla dåligt:arsele

Lillemans i Lund hade en demo R6 08 när jag köpte min iaf.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
När jag skulle köpa nybil för några år sen så hittade jag en spretans bil i Borlänge, men jag kunde ju inte åka dit å provköra, lite långt och osmidigt. Så jag gick in till två handlare i Stockholm å berättade som det var, att jag har hittat en ny bil i Borlänge som jag tänker köpa, men jag skulle vilja provköra modellen så att säga. Inga problem, på ena stället hade dom demobil ute, på det andra körde dom ut en bil från utställningshallen :Bugar Men hojsäljare verkar mindre måna om sina kunder :huvet

Nicotin

Guest
Han ÄR ju säker, men vill ju ändå ta en tur, då han haft en äldre modell och det varit 2 uppdateringar efter det. Om man nu drabbas av detta så anser jag man åker någon annanstans. Man vill väl inte ringa runt på privatannonser och vara spekulant för att få en provtur..:rolleyes:

Största förloraren på detta blir Yamahacenter i Västerås!
All heders till Funbike i Västerås som har modeller tillgängliga för provkörning, säkerligen under vissa restriktioner, men på detta sätt så får man sälja hojar och får nöjda kunder som kommer tillbaka:tummenupp

dom flesta i alla fall..

tjatat på dom ang en provkörning på nya kawa 10:an men icke..:huvet
men ingen provkörning..inget köp..

Solid snake

Guest
dom flesta i alla fall..

tjatat på dom ang en provkörning på nya kawa 10:an men icke..:huvet
men ingen provkörning..inget köp..
Flytta till Skåne, både Mc huset i Malmö och bröderna Hörbergs har ZX10 till provkörning här.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad är ens provkörning till för, det har jag aldrig fattat.
Åka runt lite på en värstinghoj i tätbebyggt i en kvart, ja?

Får man provköra om man ska köpa nya däck till hojen förresten? Man kanske vill känna lite på dem innan man bestämmer sig liksom. :rolleyes:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013

Får man provköra om man ska köpa nya däck till hojen förresten? Man kanske vill känna lite på dem innan man bestämmer sig liksom. :rolleyes:

förstår väl lite av din tanke....men man vill väl av ren princip "känna" på hojen...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
förstår väl lite av din tanke....men man vill väl av ren princip "känna" på hojen...

Att köra en ny R-hoj är trams, begagnat och surhojar är väl en annan femma.
Inte så många förare som kan ställa tillbaka vilken ny R-hoj som helst och säga att det var inte tillräckligt för mig men tack för turen.

Förresten, hur får man sin hoj beslagtagen?

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012

Finns dom som har mer krav än att den ska se ball ut vid lokala korvkiosken på fredagkvällen, som känsla i reglage, sittställning mm mm mm mm. Saker som endast kan testas genom att provköra.

Last edited:

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000

håller ej alls med dig och förstår ej heller hur du kan resonera som du gör, skulle du tillexempel köpa en bil utan att fått köra den modellen först oavsett om den är ny eller begagnad???.

troligen inte, och håll då i huvudet att en ny bil oftast är 2-3 gånger dyrare än en mc. så vad gör att bilsäljare förväntas ha demobilar hemma av varje modell för provkörning men en mc handlare ej ska behöva ha modeller hemma för provkörning???.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Finns dom som har mer krav än att den ska se ball ut vid lokala korvkiosken på fredagkvällen, som känsla i reglage, sittställning mm mm mm mm. Saker som endast kan testas genom att provköra.

Ja, det är just poängen min.
En provkörning lite grann på gata säger ingenting om potentialen i en sporthoj.
Tack för att du tydliggjorde ytterligare. :)
Sittställning känner man på en stillastående hoj lika bra.
Kan också tillägga att jag själv är 197cm och sitter precis lika bra på alla literhojar så sådant där prat om att en del sitter dåligt på r-hojar är nonsens. Eller, om man är som mig eller kortare menar jag att det är så i alla fall.
Som sagt, surhojar, begagnat eller kanske då om man ska ha ut full potential ur en sporthoj så kan provkörning vara intressant. Men det sista, potential, får man ändå inte veta något om under en kvarts körning i tätbebyggt, men visst kan man kolla några korvkioskstricks på en kvart i Upllands Väsby. :yoparty

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring