YPVS-problem på RD 350

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Skuttade ur sängen vid 9 imorse och skulle använda förmiddan till å kolla över hojen lite. Började med å kolla YPVS-systemet, och till min besvikelse stötte jag på problem det första jag gjorde. Det visade sig att kopplingen mellan YPVS-ventilerna glappade en hel del, vilket medförde att den högra ventilen inte rörde sig alls lika mycket som den vänstra, och alltså bara var halvöppen hela tiden.

Har aldrig misstänkt nåt sånt problem, eftersom jag har tyckt att den har gått bra innan. Nu provade jag i alla fall att ta ur säkringen till YPVS-systemet, och ställa ventilerna i öppet läge. Resultatet blev som väntat att hojen gick skitdåligt på låg- och mellanreg. men röt till ordentligt på höga. Bättre än innan, eftersom högerventilen inte har vart med helt och hållet.

Vad jag undrar är nu: finns det några nackdelar med att köra med ventilerna öppna hela tiden, förutom att hojen går lite skumt? Kan jag alltså köra med den så säsongen ut, utan att något tar skada? :confused:

Kankse borde ställa den här frågan på RD-klubben, men den sidan är ju långt ifrån lika välbesökt som den här.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Jag tror att du kommer märka en kraftigt ökad bränsleförbrukning om du har avgasporten öppen hela tiden men jag tror inte något tar skada.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
UltraMarine skrev:
Jag tror att du kommer märka en kraftigt ökad bränsleförbrukning om du har avgasporten öppen hela tiden men jag tror inte något tar skada.

Hmm, ja det kan du ha rätt i. Sen e den rätt jobbig å köra lugnt med nu. Kanske ska stänga portarna när jag ska köra i stan, och undvika att varva över 6000 då.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Jag har svårt att se att den skulle paja. Hur funkar tex dom äldre modeller som inte har YPVS? Dom måste ju ha öppet spjäll hela tiden... Eller??
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Jag antar att ytorna som kopplingen sitter på är utslitna, och även delvis kopplingen?
Det går att TIG-svetsa på material och sen fräsa eller fila till det, det gjorde jag när det var fel på min RD 350.
Den blir ju rätt jobbig att köra med konstant öppna ventiler, speciellt i stan.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Micke_Lindstrom skrev:
Jag antar att ytorna som kopplingen sitter på är utslitna, och även delvis kopplingen?
Det går att TIG-svetsa på material och sen fräsa eller fila till det, det gjorde jag när det var fel på min RD 350.
Den blir ju rätt jobbig att köra med konstant öppna ventiler, speciellt i stan.

Jepp, så tror jag att det är. Ska plocka isär det snart å kolla hur det ser ut. Tror oxo att svetsning är en bra lösning. Jobbigt att köra med dom öppna ja, men den känns i alla fall rätt "racig" ;)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
INget ovanligt att det hände på rd350, ingen fara att köra med dem fullt öppna, men du tappar ju mycket körbarhet genom det, men det kostar varken mycket att köpa nya eller beggade på skroten eller fixa till axeln. Klart bäst.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Nu e den i bitar

Har ägnat eftermiddagen åt att plocka isär hojen lite, dvs. dragit av burkarna och tagit isär alla YPVS-grejer. Den ena halvan av kopllingen mellan ventilerna är kass så det får bli en ny sån. Även axlarna är lite slitna men inte lika illa så jag köper inga nya såna utan försökar fixa bort glappet själv. Som bekant e ju aldrig nya originalgrejer särskilt billigt :(

Snart går hojen gött igen!! :tummenupp
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Klart inte motorn tar skada av öppen ypvs. Det är ju bara som om avgasporten var lite högre. Fast låg o mellan reg försvinner väl.
/u
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Nu e det mesta monterat igen. Fixade glappet mellan YPVS-axlarna med nytt kopplingsförband, små aluminiumplåtar och lite slipande här och där, så nu hoppas jag att det ska hålla.

YPVS-servot och framförallt batteriet fick dock lite mer att göra nu, eftersom axlarna går ganska segt med nya packningar. Ska köpa ett nytt friskt batteri idag och försöka mjuka upp axlarna lite för hand.

Vill köra hoj...NU!!! :hej
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Akta så att det inte går för trögt, då drar servot mer ström som den får från YPVS-styrenheten, och det finns risk att elektroniken i den överbelastas och går sönder.
Så försök fixa så att ventilerna går ganska lätt, sen är det bara att åka ut och tokvarva igen! :rock
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Micke_Lindstrom skrev:
Akta så att det inte går för trögt, då drar servot mer ström som den får från YPVS-styrenheten, och det finns risk att elektroniken i den överbelastas och går sönder.
Så försök fixa så att ventilerna går ganska lätt, sen är det bara att åka ut och tokvarva igen! :rock
[/QUOTE

Mm, har funderat på om det finns nån sån risk. Finns det nån strömbegränsning i själva servot, eller kan det brännas och sluta fungera? Ska i alla fall försöka få in lite fett eller olja där jag kan komma åt för att få det att gå lite lättare. :tummenupp
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Det är inte själva servot som riskerar att skadas, dom tål ganska mycket, det är styrenheten som servots sladd är kopplat till som kan gå sönder (Dyrt).
Kan det vara kopplingen mellan ventilerna som trycker ventilerna lite i sidled, eller gick ventilerna trögt redan innan du monterade kopplingen?
När jag hade svetsat mina ventiler fick jag mixtra lite med koplingen och ytorna som den sitter på innan dom gick lätt.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Micke_Lindstrom skrev:

När jag hade svetsat mina ventiler fick jag mixtra lite med koplingen och ytorna som den sitter på innan dom gick lätt.

Jo, jag har oxo funderat på om så är fallet, men jag tror inte det för när jag hade monterat ventilerna med cylindrarna lösa gick det oxo ganska trögt även om man då bara vred på en ventil.
Ska ner till garaget å kolla lite på det nu. Verkar som du har en del erfarenhet på området så jag återkommer säkert! :tummenupp
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Det behöver inte gå som om det var kullagrat eller nåt, men det bör gå så pass lätt att servot inte saktas ned alltför mycket när det öppnar och stänger ventilerna, dessutom måste ju ventilerna hinna ändras vid snabba varvtalsförändringar.
När jag köpte min RD 350 var YPVS-styrenheten sönder för att ventilerna var väldigt sotiga och trögmanövrerade, så det är bra att ha lite koll på att dom är rena och går lätt.
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Har varit ute på provtur nu ikväll, och allt verkar OK. Den ryter till bättre på högvarv, precis som jag trodde att den skulle. Låg i 90 på motorvägen och bara drog fullt, och jag hann upp i 170 innan jag behövde slå av, men hojen ville MER! :tummenupp På senare tid har den annars inte orkat mer än 180, men det är jag ganska säker på att den gör nu.

Ventilerna verkar gå lättare nu, och servot har inga större problem att vrida dom heller föresten.

Till slut en fråga: När öppnar ventilerna egentligen? Har för mig att jag har läst att det är runt 6000 varv..?
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Kul att du fått fart på hojen igen !:tummenupp
Om jag inte minns fel så är ventilerna stängda från tomgång upp till ca. 3000 varv, mellan 3000 och 7000 öppnas dom gradvis och är fullt öppna över 7000 varv.
Du kan ju ta loss locket som sitter över där vajrarna från servot går i på vänster sida, då ser du hur YPVS-en rör sig när du gasar.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Micke_Lindstrom skrev:
Kul att du fått fart på hojen igen !:tummenupp
Om jag inte minns fel så är ventilerna stängda från tomgång upp till ca. 3000 varv, mellan 3000 och 7000 öppnas dom gradvis och är fullt öppna över 7000 varv.
Du kan ju ta loss locket som sitter över där vajrarna från servot går i på vänster sida, då ser du hur YPVS-en rör sig när du gasar.

Aha, det var det där om dom öppnar gradvis eller inte som jag var osäker på. Kollade bara lite snabbt när jag körde igår, och tyckte inte det hände så mycke men då väntade jag ju mig att det skulle synas tydligt när dom öppnade. Det verkar som det funkar i alla fall, för annars skulle den knappast gå så gött på dom högre varven.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top