ypvs-relaterade frågor!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
tja!
min hojj, en yamaha rd 125:a, är utrustad med något som kallas ypvs, vad är det? för tillfället är hojjen under renovering, är det något speciellt jag måste tänka på och ta hänsyn till med tanke på ypvs:en? vad är fördelarna/nackdelarna med ypvs?
tacksam för svar!

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det är en lite grej som sitter i utblåset och som varierar utblåsets storlek beroende på varvtal. Det gör att man kan ha en motor som är lite "vassare" på höga varv utan att den blir jobbig när man kör lugnt. Jag provade nån gång att köra min RD 350 med YPVS-ventilerna helt öppna hela tiden och hojen var riktigt trött tills man kom upp i det varvtal när motorn började trvias med de stora utblåsen.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
ok, bra att veta... min hojj behöver ny cylinder, är det nåt speciellt jag måste ha med tanke på ypvs:en då eller? mest för att jag är nyfiken, vad står ypvs-förkortningen för?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
YPVS = Yamaha Power Valve System

Jag skulle rekomendera nya O-ringar till YPVS-ventilen när du ändå är där och meckar. Tror att det helt enkelt är en på varje sida och dom kostar nog inte många kronor.

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
bushido skrev:
2445988 ok, bra att veta... min hojj behöver ny cylinder, är det nåt speciellt jag måste ha med tanke på ypvs:en då eller? mest för att jag är nyfiken, vad står ypvs-förkortningen för?
Alla moderna tvåtaktare har variabel avgasport och den har en egen förkortning beroende på tillverkare. yamaha=ypvs Honda=hpp...osv

Tumregeln när man skruvar isär brukar vara att aldrig ändra inställning på porten. Det finns alltid ett sätt att ta isär utan att ändra inställning.

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
2-taktere
Hej du.
YPVS = Yamaha Power Valve System,,altså Yamaha "kraft-ventil" system,,;-)

Och den reglerar avgasport-höjden, så på låga varv då står ventilen i lägsta läget, skillnaden är ca 4-5 mm mellan min och max, och på höga(över 6-7000 r/min) då står den i maxläge ,altså helt öppen.
Och det skall den göra om du sättar på tändningen och hör att den surrar och stannar efter en liten stund,,då kan man kolla, med avgassystem borta, med ett finger inne i avgaskanalen att den verkligen är helt öppen.
Finns även ett litet hål, 4 mm, i cylindern, bakom YPVS-locket, som skall matcha med ett 4 mm jack i plasthjulet som vrids av vajrerna från YPVS-boxen.
Man slår på tändning, låter YPVS:en surra klart, tar av YPVS-locket, och då skall man justera in plasthjulet med hjälp av vajrerna (dra de INTE för hårt mot varann, då kan du knäcka YPVS-motorn) tills man kan få in en 4 mm borr igenom plasthjulet och in i hålet i cylindern, då är den rätt inställd.
Kan vara en bra ide att köpa nya YPVS-packboxar,,,, obs ORIGINAL Yamaha är bäst, då det är väldigt viktigt att det är tät där.
Nya avgaspackningar är väl inte heller fel,,;-)
OBS OBS.Om du borrar cylindern då måste man även ta lite material på själva YPVS-rullen annars tar den i kolven sen!!!!
Hälsar Frostie
Titta gärna in på Svenska Rd-klubben,,,där finns mycket om 2-takts Yamaha motorcyklar.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
bra svar av alla, tack så mycket ;)
jag hade hojjen inne hos yamaha-center för ett tag sen och enligt dem behöver jag en ny kolv och en ny cylinder eller en "honing" (vetefan hur det stavas) av den nuvarande cylindern, vad innebär det och är det något som kan ställa till det med mått och inställningar?

Nyheter
Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen