Hur pass bra avstämt är det med resten av portarna? Tänkte om du visste Har inte kollat på det. Borde ju gå att optimera dom för låg- eller högvarv.ulf_lundin skrev:Det viktiga är inte att utblåset blir större på höga varv, utan att det blir högre, dvs. utblåset är öppet under större del av varvet, durationen (öppningsvinkeln) ökar helt enkelt.
/u
Tackar så mycket! Passar på att fråga en till sak. Portarna öppnar ju som bekant inte helt, men om man tar ner lite på kolven förlorar man väl på mellanregistret men vinner mer på högvarv? Dvs mer effekt men "sämre" effektregister?ulf_lundin skrev:Durationen för alla portar ska stämma någorlunda, inte alls samma duration, utan det som funkar vettigt i varvtalsområdet man vill ha. Det räcker med att en port är åt h-e så blir inte motorn bra nånstans. Ta upp insug o avgas men inte överströmningsportarna så försvinner mellanregistret pga insug/avgas och ingen topp pga låga överströmningsportar, dvs. nästan död överallt. Porttider+avgassystemet; det är 'bara' det 2taktstrimning handlar om.
Läs Graham A Bell: Two Stroke Performance Tuning/Performance Tuning in Theory & Practice. isbn 0-85429-329-9. Den är bra. Vet iaf ingen bättre för en seriös amatör. Fast nån formel f omräkning duration/porthöjd är fel...
/u
Njae, Du har rätt i att en 2-takt inte har avgas- eller insugsventiler. Men Med Valve menar dom själva YPVS "rullen" kan man väl säga.Fluxir skrev:rätta mig om ja har fel... nen betyder inte valve Ventil?? å en 2-taktare har inte nåra ventiler..
jag hade för mig att det var Yamaha Power VENTILATION System... lr e det fel??
Dt125:anulf_lundin skrev:Vilken hoj ? Jag vet inte att man medvetet lägger portarna (avgas+överstr.) så lågt att dom inte öppnar helt. En dt125 vi hade såg ut på det viset, men det tog ner durationen på överstr. i onödan. Jag tror det var en tillverkningsmiss o inte en medveten konstruktion. Vi höjde cyl 1.2 mm mha plåt + extra p-ning o tog ner den 1.2 (+ lite f komphöjning) i överkant i stället. Funkar säkert lika bra att fila ner kolvkanten lite snett vid porten. Men det är ingen universallösning. Beror ju på hur den ser ut innan och vad man vill uppnå (och är beredd offra).
/u
EDIT: Allt ska stämma. Ju större hål ju bättre, gäller inte. Chippa, 2taktstrimmaren i gbg slutade sälja skräddarsydda portningsanvisningar för att så många portade ännu mer för säkerhets skull och sen kom o gnällde på honom för att den gick pissigt.
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |