Ytterligare en samling går "hädan"

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Med tanke på genomsnittsålder på fordonen lär det vara en äldre innehavare iaf.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det hittas ju ibland samlingar i ”lador” också. I Frankrike för några år sedan (kanske tio då) så hittade man efter ett dödsbo på något mindre gods ett femtiotal bilar, bl.a. femtio- och sextiotalsferrari, Facel Vega osv.

Jag har fyndat själv i lador på paddjakt (Citroen DS) och ibland stött på mindre samlingar av hött och mött. I Hälsingland en ödegård med trettiotalet gamla bilar, fyra-fem Citroëner, lika många alfor och längst inne i ett hörn av ladan en Studebaker nånting som det finns typ tre i Europa av. Coupe, massor av instrument, V8 och dessutom i fint orört originalskick. Den var inte till salu, änkan hade fått veta vad det var för bil…

Skall man börja samla så skall man börja när bilarna är på botten. Köp den där fina BMW 750i, Opel Manta och Saab-Lancia 600 osv nu för kaffepengar. Skillnaden mellan vrak och pärla på blocket är typ 5000.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Det hittas ju ibland samlingar i ”lador” också. I Frankrike för några år sedan (kanske tio då) så hittade man efter ett dödsbo på något mindre gods ett femtiotal bilar, bl.a. femtio- och sextiotalsferrari, Facel Vega osv.

Jag har fyndat själv i lador på paddjakt (Citroen DS) och ibland stött på mindre samlingar av hött och mött. I Hälsingland en ödegård med trettiotalet gamla bilar, fyra-fem Citroëner, lika många alfor och längst inne i ett hörn av ladan en Studebaker nånting som det finns typ tre i Europa av. Coupe, massor av instrument, V8 och dessutom i fint orört originalskick. Den var inte till salu, änkan hade fått veta vad det var för bil…

Skall man börja samla så skall man börja när bilarna är på botten. Köp den där fina BMW 750i, Opel Manta och Saab-Lancia 600 osv nu för kaffepengar. Skillnaden mellan vrak och pärla på blocket är typ 5000.
Jo, det finns. Var på Åland i våras med gänget och fick en privatvisning av Ålands största samlare. Jösses vad han har prylar utspridda i sina lador. Runt 85 riktigt unika bilar, massor med MC plus så mycket annat, ingen hejd på prylar. Nämnas att han köpte på ett bräde 50 stycken traktorer för många år sen! ? Ålänningarna drar till "öjn" så mycket och inget går därifrån.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Frågan är hur attraktiv en sådan här samling är idag?
Ja, det hittar säkert sin köpare någonstans i världen, men kurvan förskjuts i takt med tiden som jag upplever det.
Kände inte något "pirr i magen" efter en enda av dom där hojarna, vilket betyder att jag är för ung för att koppla dom till någonting.
Så problematiken blir att man ligger i fas med "alla andra" när det gäller vad som är attraktivt.
Nu när jag har både tid, pengar och förvaringsmöjlighet, då är alla i min ålder i samma sits, så vi driver med gemensamma krafter upp prisbilden.
Man kanske skulle köpa på sig samlarobjekt till sina barn nu istället? :giggle:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Frågan är hur attraktiv en sådan här samling är idag?
Ja, det hittar säkert sin köpare någonstans i världen, men kurvan förskjuts i takt med tiden som jag upplever det.
Kände inte något "pirr i magen" efter en enda av dom där hojarna, vilket betyder att jag är för ung för att koppla dom till någonting.
Så problematiken blir att man ligger i fas med "alla andra" när det gäller vad som är attraktivt.
Nu när jag har både tid, pengar och förvaringsmöjlighet, då är alla i min ålder i samma sits, så vi driver med gemensamma krafter upp prisbilden.
Man kanske skulle köpa på sig samlarobjekt till sina barn nu istället? :giggle:
Bra idé. Köp något "kommande" unikt till kidsen såsom något med förbränningsmotor. Det kommer vara lika unikt/ovanligt som kassettband och disketter idag ?

FB_IMG_1693229088648.jpg

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Bra idé. Köp något "kommande" unikt till kidsen såsom något med förbränningsmotor. Det kommer vara lika unikt/ovanligt som kassettband och disketter idag ?

View attachment 489484
Ja, kanske något med förbränningsmotor.
Vet dock inte exakt vad dom är intresserade av?
Det är troligen det där man antingen suktade efter och aldrig lyckades uppnå, eller så är det någonting som man ägde i sin ungdom.
Kanske dumt att jag har min sista Volvo 940 på Blocket nu, eftersom dom alla har startat sin karriar bakom ratten på såna bilar?
Men nu har dom desto skralare motorintresse, det ska bara cyklas, åka skidor och knalla runt i fjällen - var gick det fel? :giggle:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, kanske något med förbränningsmotor.
Vet dock inte exakt vad dom är intresserade av?

Farsan var i sin ungdom fotointresserad, så han fotade dom flesta fordon han ägde.

Det finns nog inte ett enda av dom fordonen som inte skulle ha glatt mig om han hade sparat dom

Eller så skulle dom gå att sälja för en rejäl summa pengar, vilket också skulle glädja mig.

En sketen PV eller Anglia halvfemma går ju för hiskeliga pengar nu (dåtidens dussinbilar)
Morsans Morris Minor skulle vara kul att ha.
Fuck, bilarna dom skjutsade mig i som barn skulle vara kul att ha, även om det var "hundrakronorsbilar"
Bubblor och Saab tvåtaktare var nästan gratis och vi hade massor av dom

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Farsan var i sin ungdom fotointresserad, så han fotade dom flesta fordon han ägde.

Det finns nog inte ett enda av dom fordonen som inte skulle ha glatt mig om han hade sparat dom

Eller så skulle dom gå att sälja för en rejäl summa pengar, vilket också skulle glädja mig.

En sketen PV eller Anglia halvfemma går ju för hiskeliga pengar nu (dåtidens dussinbilar)
Morsans Morris Minor skulle vara kul att ha.
Fuck, bilarna dom skjutsade mig i som barn skulle vara kul att ha, även om det var "hundrakronorsbilar"
Bubblor och Saab tvåtaktare var nästan gratis och vi hade massor av dom
Härlig läsning. Själv fick jag farsans Renault 4 (Laban) som förstabil vi åkte raggarsvängen i STH med, iförda Petroff skinnpaj. -Stentufft ? Hade gärna haft den idag men har väl gått i atomer och "varde jord" för länge sen.

1-Renualt-1.jpg

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Inte superrelevant kanske, men jag har en DJI Avata, och i princip vem som helst hade kunnat göra den flygningen efter typ en timmes övning med Avatan. :)
Bevisa det då... ?
Ser fram emot en 2 min lång flygning genom en liknande lokal från dig?

Har drönare själv och det var ju inte en jätteavancerad flygning, men ändock en bra och ett smart sätt att visa upp kollektionen.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Möjligen skulle pengarna vara lockelsen :giggle:
Är ju själv uppvuxen i en Volvo Amazon, den som bidrog till utrotningen av galondjuret.
En varm sommardag, när solen hade legat på i några timmar - och att då få inträda i baksätet på en Amazon....det minns man :zpy
Och åka hem från skidträningen i den eviga permafrosten i samma baksäte, som nu var som att sitta på en frusen limpa, och farsan hade fullt upp med att hålla ett titthål öppet för ha lite ledsyn.
Men vi har alla olika upplevelser, och nostalgiska känslor kring gamla fordon, och det är väl tjusningen med det hela.

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Hoj
Enfield India
Ett fordon som kittlar fantasin lite finns i den där samlingen.
2-växlar, lite drygt 650cc, kardan...en riktig långfärdsmaskin från den tid då motorcyklar inte riktigt visste vad dom var...annat än just motoriserade cyklar...
När jag vinner stort på Eurojackpot i kväll, då slår jag till på den där... ;-)

1694529300595.png

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Är ju själv uppvuxen i en Volvo Amazon, den som bidrog till utrotningen av galondjuret.
En varm sommardag, när solen hade legat på i några timmar - och att då få inträda i baksätet på en Amazon....det minns man :zpy
Och åka hem från skidträningen i den eviga permafrosten i samma baksäte, som nu var som att sitta på en frusen limpa, och farsan hade fullt upp med att hålla ett titthål öppet för ha lite ledsyn.
Men vi har alla olika upplevelser, och nostalgiska känslor kring gamla fordon, och det är väl tjusningen med det hela.
Amazonens galon var ingenting i jämförelse med Simca 1100 GLS... Ett material innehållande hela Kelvinspannet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Ahh, vi hade en folkabuss med galonsäten, på vinten fanns det ingen värme i den, allt gick på framrutan och det var som en astmatisk katt som flåsade upp en liten glugg, lägg till det två kedjerökande föräldrar i framsätet, jag tror inte ens dom såg oss ungar längs bak (vi hade oftast inget mittensäte), och att försöka prata över tomgång var uteslutet.

Jag lärde mig köra som väldigt litet barn (sittandes på kanten av sätet för att nå pedalerna) i en SAAB tvåtaktare med treväxlad låda, det var svårt att ställa om till fyrväxlad sedan.

Vi voltade med en fullastad 99'a (fem personer och en gigantisk hund) med mig sittandes på packningen i skuffen, den var så ny att den lagades på försäkringen trots att den behövde ny takplåt och total omlackning, ingen hade bälte, alla klarade sig oskadda.
Kupeutrymmet var helt oskadat, stadiga bilar det där

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...