Yz 125-93 startar men går ej?

Edwin94

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2012
Hoj
Yamaha yz- 93
Tja! Detta är mitt första inlägg så var lite skysst mot mig nu :)!!

Det är så här att min Cross som jag köpte av en på blocket startar, men den vill inte gå framåt :3freak ??

Lite fakta om den:

Yamaha Yz 125-93 med 98 motor.

- Jag får bara igång den på startgas när den stått en dag eller två.
- Man kan inte köra med den? Den dör när jag lägger i en växel eller försöker köra med den.
- Gasa kan man göra första gången. Andra gången så vill den knappt.
- Den har flöde från kranen, tömde förgasaren, torkade rent stiftet, fyllde på med ny bensin o olja.

Fyllde på med 4-takts helsyntetisk olja, borde jag gjort det eller är det därför? :/
tog 0.15cl på 5 liter bensin, vilket blir 3% per liter. Är det för mycket?

Är som sagt både ny inom crossar och forumet så var snälla mot mig nu :)!

Hoppas att informationen räcker!

PS. Moderatorn, flytta gärna tråden om den ligger fel.

MVH Edwin.

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
nu vet jag inte om ja bara är korkad och läser fel men menar du att du hällde i 4takts olja i bensinen?

Edwin94

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2012
Hoj
Yamaha yz- 93
Japp... Så korkad är jag. hade för mig att jag läste vilken olja man skulle ha i. då sa vissa att det var det bästa valet :/.
Är det det som är felet då?:huvet

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
okej, nja det vet jag ju inte iofs om det skulle vara anledningen men ja tycker det känns som att vanlig 4t-olja borde vara lite halv svårt att blanda ut med bensin? tänkte bara så att det inte lagt sig nå olja och täppt till någonstans inne i förgasarn?

huruvida dem olika oljorna är gjorda för att smörja på olika ställen låter jag någon annan svara på.

men jag skulle testa att tömma bensinen du har nu och hälla i en skvätt med riktig 2t olja i ny bensin.
1,5 till 3% är vad jag känner till ganska så standard så kör på den blandningen du.

den bensinen du har med 4t olja borde ju gå att späda ut med ännu mer bensin i större behållare sen kan du ju ha det till gräsklipparen eller något.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
4t-oljan blandar sig med bensin, det var så man gjorde förr i tiden. Och det är inte därför den inte går att köra.

Men en crosshoj kräver betydligt bättre olja än så och livslängden reduceras nog ganska rejält. Så köp riktig 2t racing-olja. Castrol TTS är min personliga favorit. Du kan meka och testa att hojen fungerar på den där bensinen men stick inte ut och gasa.

Rengör förgasaren, och kolla särskilt på bränsletillförseln till förgasare. Kolla ventilen som stängs av flottören så att inte den är igenstoppad.

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
I och med att den inte vill komma någonstans så undrar jag om du kan få i växel när den är avstängd och om du testat att springa igång den?!!? kanske koppling som fastnat också eller något?!

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag är så förvånad övar att många kör med så lite oljeblandning.
Husqvarna skriver i manualen till min WR125 att man absolut inte under några omständigheter får köra hojen med under 3% inblandning.

Det hade varit bra om du kunde utveckla lite hur den stannar när du lägger i växel.
På min så kan kopplingen klibba ihop lite när den stått ett tag men inte så att motorn stannar.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...