yz 125 cylinder på dt 125 r ?

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
Yamaha R6 -00
tror ni det funkar? :D att byta kolv cylinder och topplock till yz då alltså.... kanske dum fråga men nah orka bry sig :D....

förmodligen lär d funka bäst om man utgår från samma årsmodell? -90 alltså....
 

Joker

Bra skit är bra skit..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dalarna
Hoj
Yamaha R6 -09 Black/Gold Yeah Baby!
Sitter det variabel avgasport på cross cylindrar? :confused:
 

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
Yamaha R6 -00
hmm vettefan men det är ju bara å itne koppla in ypvs:en isf....
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Med tanke på att du tror att det "bara är att koppla in YPVSen i så fall" så bör du nog glömma det projektet. För det första så fungerar crosscylindern inte alls på samma varvtal som MC-cylindern, vilket gör att YPVSen varvtalsmässigt passar lika bra som lustgas på ett par styltor. Att sedan få vevstake att tåla varvtalen crosscylindern går på eller att få kopplingen att tåla den höga effekten är ytterligare svårigheter... Huruvida cylindern passar eller inte passar i motorblocket är alltså långt ifrån det största problemet.
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Har för mig att det ska passa. Men du får nog ta lite med än bara cyllen och kolven som sagt. Och du bör byta alla lager till C4 eller likn. som tål lite varv.
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Flummo skrev:
Med tanke på att du tror att det "bara är att koppla in YPVSen i så fall" så bör du nog glömma det projektet. För det första så fungerar crosscylindern inte alls på samma varvtal som MC-cylindern, vilket gör att YPVSen varvtalsmässigt passar lika bra som lustgas på ett par styltor. Att sedan få vevstake att tåla varvtalen crosscylindern går på eller att få kopplingen att tåla den höga effekten är ytterligare svårigheter... Huruvida cylindern passar eller inte passar i motorblocket är alltså långt ifrån det största problemet.
Läs igen ;)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
det är ypvs port, men den är inte elektrisk utan mekaniskt vakumstyrd.
Du kommer högst troligen inte få dit cylindern på din DT.

Om du ändå skulle kunna modifiera motorblocket på dtn så cylindern kommer dit så är det inet säkert (om du nu inte kollat upp det) att slaglängden är lika, troligen är den kortare på crossen och då funkar det inte bra. Vidare kan kolvbulten vara grövre på crossen, vilket gör att du inte får den genom vevstaken.
Om du mot all förmodan även ordnar detta så måste du dessutom ha förgasaren och avgassystemet från crossen, vilket kommer att göra dels att den låter som sjutton och att den drar soppa som fan, sen är som nån sa ovan generalras att vänta då DTn inet är dimensionerad för varv eller effekt.
DEt enklaste om du nu absolut måste göra nåt sånt här är ju tat flytta över hela motorn till DT ramen, det är säkert inet svårt, dock måste du d ha tag på ett ljussysytem så du kan driva belysningen på hojen.
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Hmm, jag har tänkt lite fel! Minnet sviker lite hehe...det var hela YZ motorn som ska passa på nästan "bolt-on" Har jag hört iaf. Kolla upp det!!
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top