YZ250-projekt (flyttad från racingforumet)

moddlaren

Guest
Måste säga nu när jag kört den lite, shit pommes va bra den är. Helt otroligt mkt mer lättkörd än både den CRF450 och CRF250 jag haft, och roligare och lättare.

2-takt is the shit!

med en mindre om portning till den typen dom har på stadium cross så är det rena ångloket med bra klös på toppen närmare 50 ärliga..


Just nu så håller jag på att meka dit en rotax 400 cylle på min gammel yz 250, en snöskoter cylle som har gett 85-87 hp på veven i en snöskoter cross maskin som vunnit sm ett par år så 70 tror jag på lite ned trimmat, i ett 96 kg chassie, bakhjuls åka???:D:D:D

samtidigt bygger jag en kopia på yamahas VM motor 1998 skall bli spännande o se vad en maxad 250 klarar.
 

Bifogat

  • wr 250 motard 002.jpg
    wr 250 motard 002.jpg
    231.7 KB · Visningar: 703
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
med en mindre om portning till den typen dom har på stadium cross så är det rena ångloket med bra klös på toppen närmare 50 ärliga..


Just nu så håller jag på att meka dit en rotax 400 cylle på min gammel yz 250, en snöskoter cylle som har gett 85-87 hp på veven i en snöskoter cross maskin som vunnit sm ett par år så 70 tror jag på lite ned trimmat, i ett 96 kg chassie, bakhjuls åka???:D:D:D

samtidigt bygger jag en kopia på yamahas VM motor 1998 skall bli spännande o se vad en maxad 250 klarar.

Häftig! Den får du gärna visa mer av! :)
 

moddlaren

Guest
Häftig! Den får du gärna visa mer av! :)

Gärna det, väntar bara på lite grejor från usa det är i princip bara där det verkar finnas lite special delar till dom gamla yz motorerna.

yamaha yz 1998

rätt cylinder med rätt serie nr.
rätt vev med längre stake.
rätt topp med rätt nr.
rätt vevhus?? japp det är annan gjutning.
rätt tänd system med digital TPS styrning finns på dom nya men inte på dom gamla utom dom hemliga maskinerna.
rätt pipa tillverkad av NOLEEN för drygt 15 år sedan NY otroligt.
en annan rätt pipa tillverkad av TY racing också omöjlig.
Yamaha gytr vevhus chims för den långa staken.
factory race kåpor BLING BLING.
titan skruvar till hela motorn.

fattas bara en speciell vatten pumps kåpa nu mer.
och rätt ljud dämpare.

BRRRR mycket pengar blir det då allting skall går igenom o renoveras,,



Yamaha yz 250 1998 rotax

blocken från 1998.
koppling från yz450F.
2001 veven som skall strokas ned från 69mm till 67.
rotax 800 vevstake.
rotax 800 cylinder.
rotax 800 insug.
Wforce 3 eller boyesen RADwalve
lectron 45mm.
yamaha yz 426 växel låda.
söderman racing kammare.

90% ligger i skåpet väntar bara på en beg vev från Ebay att bygga om.

Yamaha yz250/360 ÖHLINS/NOLEEN

total makeower nya portar i cylindern
yz 490 vevstake
maico 400 wössner kolv
yz250F koppling
helt ombyggt vevparti av VHM
förändrat kolv dome,s radie och kammare
FMF fatty pipa
ett komplett förgasare- tändsystem från en 2004 yz 250

o lite annan skit som BLING BLING alla boyesen factory kåpor :-D

så köras skall det i sommar::
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
:banana:yoparty:Bugar:rock

FY FAN VAD FETT!!!

Var sjukt sugen på en Öhlins/Noleen och nära på att köpa en för ett tag sen.
Dock hade jag varken plats eller pengar till en.

Fantastiska maskiner helt i klass med de gamla monsterna som härjade under 70-80 talet.
 

moddlaren

Guest
I dag är en bra dag:)

Idag så rullade jag ut min ny byggda yamaha YZ 250/360 NOLEEN/ÖHLIN i ett omgjort YZ450F alu chassi.

Total byggkostnad hitintills är ca 30,000 men då är ALLT nytt varenda skruv bricka mutter plast gaffel bromsar ja rubbet, bara ramen som är en 09 resten är nytt och allting är köpt i USA eller England.

Glädjen är total cyllen är rejs portad och har blivit uppsvetsad så det har gått att få till portar betydligt bättre än vad det var för 20 år sedan, en wössner kolv från en maico 400 passade som ett smäck, och en mik 42,5mm snöskoter förgasare från Crankshop i usa fyller på med bränsle.


EN mild inkörning med drevning 17-40 mot original 12-52 resulterade i rent hiskliga bakhjuls åka när hon pep upp i närmare 10,000 rpm korta stunder:banana

Varför tillverkas inte dessa underbara bestar fortfarande:confused:

Yamarotaxen skall få veven strokad efter semestern, och sedan skall cyllen på borning o om nicasil då även denna har blivit om svetsad å det grövsta så dom raka kantiga transfers har försvunnit. så om ett par månader så ligger även den 400cc rovan klar att monteras.

mvh
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jamen bilder, filmer och massor av info då för böfvelen! :4skrika :yoparty :tummenupp :banana
 

moddlaren

Guest
Bilder är jag dåligare än sämst på att ta dom med mobilen är väll ok men att få in dom i datorn:arsele nä min dator hatar samsunk kies:huvet.

Men lite info.

Det började med att jag hittade en yamaha yz 450 09 ram på blocket så den köpte jag o det var verkligen bara en ram.


Hittade en helt ny framgaffel från en yamah yz 250 06 för 2500 inklusive frakt o moms samt tull, jo den var ny kom i yamaha original förpackingar.


köpte helt nya gaffelkronor PRO TAPPER fullt justerbara och helt avvibrerade med olika avvibrerings gummin
eller för helt stumt montage, fina saker.


Köpte en helt ny sving, bakram, ljuddämpare 94 DB som är godkänd för road worldwide.

köpte en helt ny bakdämpare med titan fjäder.


renoverade hela motorn rubbet.. wössner hinsson wiseco stake, samtliga lager skf, yamah original packningar överallt.

cylindern har i dag samma portning som rotax 800 snöskoter cyll,,

så det blev 2 rejäla ving portar extra i cyll, YPVS kanal 211 i dur, vingportar 194 i dur, huvud port 186 i dur.


prim transfer framflyttade ca 4mm höjda ca 1,6mm till 128 i dur

sec transfer bakflyttade ca 4mm höjda ca 1,7mm till 130 i dur

väggen mellan insugsporten och boost porten är helt borttagen som på honda cr 250-500.

maico kolven har kolvbulten 5mm lägre än original yamaha kolv så en cylinder chims fick filas till.


Reed är yamaha yz 490 med iduktions boxen på plats ny naturligtvis med boyesen pro carbone blad.

V-lådan är just nu en yz 250WR med extra hög 5;a för att köra på vägen.

tändning är ett ihopa knåp av 98;ns cdi 92,ns platta o 95,ns rotor.



pipan är en test just nu det är en rejält kortad FMF fatty som kommer att fungera som mall till pipan som jag skall bygga,, pipan är en omräknad Aprilla RSA 125cc varvtals sänkt och justerad till 360cc.

den är 138mm över magen en riktig feting. just det jan thiel o frits owermar har lagt ut den sista aprillian rsa pipan tillsammans med en blåkopia på rsa cylindern, så det är därför jag har räknat om rsa pipan jag har alla fakta.

Tja sedan är väll allting annat nytt som jag skrev har faktiskt inte en enda bricka någonstans som inte är från en yamaha original påse.



skall verkligen försöka få upp en bild på yamahan får se om detta kan vara av intresse så länge.


http://s1254.photobucket.com/user/moddlaren/slideshow/yz 360

bilder på cyll är bara grov grävda innan finjustering och nicasil kom på plats.


mvh
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top