YZF-R1 2003, sålde den dåligt? Varför?

Trasan

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
...
Jag kan byta till mig en R1 -03 och funderar på att göra så eftersom jag ändå ska ha en sporthoj snart! Köpte nytt skinnställ på Mc-mässan också, här ska det åkas... :yoparty

När jag tittar runt finns det väldigt få beg. till salu? Är det bara slumpen eller sålde den dåligt och i så fall varför? Kan någon som vet mer om årsmodellen berätta om några speciella detaljer som är bra att veta eller något annat som bara är kul att veta (körställning osv)? Hojen i fråga har nya pilot power, öhlins styrdämpare, akra slip-on mm... :tuttar

Sen att den har 150hk/190kg tankad låter ju inte så tokigt! Min gamla zx9r- 98 hade väl 145 på en bit över 200kg?

http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_yzf-r1_2003.php

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Är nog inte så att just -03:an sålt nå sämre än någon annan årsmodell. Är rätt klent nu på marknaden överhuvudtaget tycker jag.

Jag har haft två rettor & kan bara säga att körställningen är underbar. En otroligt rejsig hoj men komfort som en sport/touring.

-03:an var det andra årsmodellen med insprutning & den sista med systemet draget på sidan. Tror inte heller att lyset går att stänga av då hojen är på (dumt då man vill åka med släckta lampor på bana ex), har för mej att det är så från -02:an.

Have fun :tummenupp

Last edited:

Trasan

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
...
Är nog inte så att just -03:an sålt nå sämre än någon annan årsmodell. Är rätt klent på marknaden överhuvudtaget tycker jag.

Jag har haft två rettor & kan bara säga att körställningen är underbar. En otroligt rejsig hoj men komfort som en sport/touring.

Have fun :tummenupp

Det låter lovande, räknar med några lite längre turer så kan man köra 20mil utan att dö vore det bra. Körde 30mil i ett svep med min förra zx9r och det gick bra, räknar med att R1orna är lite hårdare där men det får man ta! Ska tilläggas att jag även åkt 30mil på en dag på Ktm 620SC motard, åkte ca 23mil 70-90väg och sen när jag väl kom till Uppsala brände jag E4:an till Stockholm, det var de obekvämaste tio milen i mitt liv! :D

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
ninja special med extra mos
Att det finns så få av 03 modellen kan bero på att dom flesta visste att R1 skulle uppdateras till 04 modellen och att suzukis modell var det värsta man kunde köpa just då

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Det låter lovande...........det var de obekvämaste tio milen i mitt liv! :D

Vilken jäkla resa på motard då, kan tänka mej att du lidit med tanke på vad alla säger om längre turer på dessa maskiner.

På rettan körde jag 60 mil på en dag i somras. Klart det kändes i kroppen, men det gör de på vilken hoj som helst. Däremot har jag kört 40 mil utan problem alls, vilket är för mej otroligt då jag körde 5 mil på gixxern från-96 & hade värk i skuldror & nacke så det heter duga.

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamha R1-08
Har haft R1 2001,2003 och nu 2006. Har varit nöjd med alla årsmodellerna. Det var en stor förbättring i chassi och motorkaraktär 01-02/03 då insprutningen kom. Sen är det minst lika stor förbättring om du hoppar till 04: och framåt
Va jag vet så finns det inga "speciella fel" 02/03 :eek:rna. Styrdämparen kommer du få användning av:tummenupp
Kul hoj att köra. Lycka till!
/Mange

IronMike

Guest
R1 e fina grejjer (går bra på bulten).. Kolla växellådan NOGA. Det var väl värre med dom äldre, jag hade en 01a. Den lådan hade gett upp tot vid ca 2000 mil.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Det låter lovande, räknar med några lite längre turer så kan man köra 20mil utan att dö vore det bra. Körde 30mil i ett svep med min förra zx9r och det gick bra, räknar med att R1orna är lite hårdare där men det får man ta! Ska tilläggas att jag även åkt 30mil på en dag på Ktm 620SC motard, åkte ca 23mil 70-90väg och sen när jag väl kom till Uppsala brände jag E4:an till Stockholm, det var de obekvämaste tio milen i mitt liv! :D

30 mil på en KTM?? :klappar :klappar Damn...jag tröttnar efter en halvtimme...:D

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
Slutkört!
Den enda grejen jag kan komma på som jag tycker är negativt med min 03'a är att den har en vändradie som en flodhäst. Så den är rätt jobbig att vända på en tvär gata t.ex.

Men å andra sidan är den lätt att köra som en moped när det börjar rulla lite. Min 750 får man brottas bra mycket mer med!

Annars är det överlag en kanonhoj som jag är väldigt nöjd med! :tummenupp

Bananhjärna

Child at heart
Gick med
16 May 2006
Hoj
Ducati Streetfighter S
Haha, du kunde inte hålla dig borta från en sporthoj ändå. :D
Har svårt att se hur en välvårdad R1:a INTE skulle vara ett bra köp.
Men du behåller crossen antar jag?

Jadu, 30 mil på den hojen, fan jag var lite öm i rumpan när jag körde hem den från dig, tre mil enkel resa. Men vilken hoj det är alltså. :tummenupp

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Jag hade en -03:a som det blev ett konstigt fel på. När motor nått arbetstemp så började den rycka över 6000 rpm. Lämnade in den på två olika verkstäder och ingen kunde hitta felet, till slut bytte jag in skiten. Affären där jag bytte in hoj var medveten om felet och vad jag vet så står den i ett hörn och skäms för felet är inte fixat. Men när väl hojen fungerade så hade jag inget att klaga på. Men som sagt redan så behöver den en styrdämpare, bromsarna är väl heller ingen höjdare. Jag bytte mina skivor till Wavevarianten och då blev det mycket bättre.

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Troligen för att den skulle komma i "ny" version 04 och så släppte väl Suzuki en "ny" version av GSXR1000 03 (jag kan dock ha fel)

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag har en r1 -03 som ska säljas!

Jag har varit helnöjd med den!

Den kommer säljas med nylackade glasfiberkåpor som hämtas från lack i morgon! Grå/Svart
Slipon och mappad powercommander sitter på!

Skicka PM om det är intressant...

edit: Jag gick oxå från en zx9 -00 till r1-03 och det var som natt och dag!

Trasan

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
...
Haha, du kunde inte hålla dig borta från en sporthoj ändå. :D
Har svårt att se hur en välvårdad R1:a INTE skulle vara ett bra köp.
Men du behåller crossen antar jag?

Jadu, 30 mil på den hojen, fan jag var lite öm i rumpan när jag körde hem den från dig, tre mil enkel resa. Men vilken hoj det är alltså. :tummenupp

Haha, jo det blir en sporthoj igen! Har du hunnit köra mkt med KTM'en? Inga vurpor? Den var ju som ny när du tog över den! :tummenupp

Kommer nog göra mig av med crossen men det kan nog bli en annan istället. Tänker sälja bilen i vår också så då får man ju loss mer pengar... Ska försöka åka så mkt mc som möjligt den här säsongen och att inte ha en bil kommer alla gånger gynna mig i den frågan! :D

Bananhjärna

Child at heart
Gick med
16 May 2006
Hoj
Ducati Streetfighter S
Ska försöka åka så mkt mc som möjligt den här säsongen och att inte ha en bil kommer alla gånger gynna mig i den frågan! :D
Rätt tänkt!

Hann bara med en 20 mil med den innan den åkte in i ide för vintern. Men nästa säsong ska den få smiska Rörken!

Trasan

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
...
Har det gjorts stora uppdateringar på R1 mer eller mindre varje år? Vilka årsmodeller är det som i princip är samma? 2004 har jag förstått att det hände mkt, men en 2004 blir tyvärr för dyr i alla fall.

Rent utseendemässigt blir dom ju också snyggare men ska man lägga 20' till vill man ju veta att man garanterat kommer tycka det är ett jättelyft från en 98-99 i alla fall. Och det bör ju en 2003 vara alla gånger, tar upp det jag skrev tidigare i samma tråd: När och vad har uppdaterats på R1 genom åren?

Om man istället ska ha en 600/750, är det någon hoj som går före allt annat i det läget mellan 98-02 eller blir det helt beroende på årsmodell? Provade en massa 600:eek:r på mässan och jag tycker jag satt helt okej på de flesta trots mina 193cm. Ska ju som sagt åka mkt till jobbet så det funkar med en mindre hoj med (men det ska vara en kul sporthoj)!

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
03;an är mellanmodellen,

Det finns 5 generationer av R1

98-99 1st,
00-01
02-03 här kom insprutet
04-06
07 ny för i år

det jag vet så drog dom första modellelrna olja och hade taskiga lådor
02-03 har dom snyggaste bakdelarna:) :)

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Ska tilläggas att jag även åkt 30mil på en dag på Ktm 620SC motard, åkte ca 23mil 70-90väg och sen när jag väl kom till Uppsala brände jag E4:an till Stockholm, det var de obekvämaste tio milen i mitt liv! :D

Jag åkte Östersund-Sthlm tur och retur på min KTM640SM -03 en helg, peace of cake...

Trasan

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
...
Lurch: Du bör gå till doktorn o få din känsel undersökt! :tungan

Okej, INSPRUTNING! Japp, stor fråga - funkar den bra och smidigt? Någon menade på att man skulle tappa nån form av känsla med insprut, gaspådraget skulle kännas "udda". Men vadå, insp. i en bil är ju självklart och utan vidare bättre än förgasare! Mkt lättare att mappa och allt, trevligt... Tillägg: Går den billigare tack vare detta, eller ja effektivare o på den vägen mer ekonomiskt?

Är 03an befriad från dåliga växellådor som nämts tidigare i tråden? Är 02/03 nästan samma motorcykel?

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...