Zh2 ecu flash

k4rtan

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2023
Hoj
Kawa zh2 -20
Hojt, någon som har erfarenhet av att göra en ecu flash på sin zh2? Har sett mycket på tuben om att gasspjället inte öppnar till 100% trots att man ger fullt, utan först efter typ 8000varv.
Verkar inte vara några problem att få ut 210hk på hjulet och effektkurvan ser ut att bli en helt annan..

Någon iruntom Hälsingland som gör detta?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
"Bren tuning has a flash for the bike for $800 that takes a stock zh2 to 220 hp with no other mods"
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Skämt o sido Kawan är väll en av dom potentare hojarna att flacha, det ryktas ju om att en R1 av senaste snitt decattad o flacha skall röra sig om samma resultat men jag har inte sett någon sådan på R1M.

Hoppas att du finner någon bra firma o återkommer med broms resultat på papper, är det 220 på slangen är det respekt??
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag var lite spekulant på en Z h2 för nåt år sedan men dels har de utseendet emot sig och hela vitsen med en kompressor-puffra känns som att den går förlorad om man vet att den är så strypt från fabriken.

Jag menar, ge mig tillgång till all effekt så kan jag väl få bestämma själv om jag vill använda den? ?‍♂️
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag var lite spekulant på en Z h2 för nåt år sedan men dels har de utseendet emot sig och hela vitsen med en kompressor-puffra känns som att den går förlorad om man vet att den är så strypt från fabriken.

Jag menar, ge mig tillgång till all effekt så kan jag väl få bestämma själv om jag vill använda den? ?‍♂️
Absolut inte, det vet ju alla att då kör man ihjäl sig direkCt :fakta pappa staten och tillverkarna vet vad som är bäst för dig, du ska vara vara glad och tacksam att de låter dig få tillgång till såpass mycket effekt som du får :mattias
 

k4rtan

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2023
Hoj
Kawa zh2 -20
Magiskt ? Handheld enheten där man får flashfilen mailad ser smidigt ut.. nu får snöhelvete försvinna! ?
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Hojt, någon som har erfarenhet av att göra en ecu flash på sin zh2? Har sett mycket på tuben om att gasspjället inte öppnar till 100% trots att man ger fullt, utan först efter typ 8000varv.
Verkar inte vara några problem att få ut 210hk på hjulet och effektkurvan ser ut att bli en helt annan..

Någon iruntom Hälsingland som gör detta?
Alla moderna insprutade motorer funkar så. Att.öppna gasspjällen helt på låga varv ökar inte effekten eftersom motorn inte kan förbränna lika mycket luft och bränsle som vid höga varv där motorn producerar full effekt.
Det förstår allla som kört förgasarhoj. ?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Alla moderna insprutade motorer funkar så. Att.öppna gasspjällen helt på låga varv ökar inte effekten eftersom motorn inte kan förbränna lika mycket luft och bränsle som vid höga varv där motorn producerar full effekt.
Det förstår allla som kört förgasarhoj. ?
Det är tvärt om. Kawan börjar stänga gasspjällen vid högre varv så de är inte mer än halvöppna vid fullvarv. Det är det som är ”strypningen”. Flashningen gör bl.a. att spjällen tillåts öppna fullt hela vägen till varvstopp.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Det är tvärt om. Kawan börjar stänga gasspjällen vid högre varv så de är inte mer än halvöppna vid fullvarv. Det är det som är ”strypningen”. Flashningen gör bl.a. att spjällen tillåts öppna fullt hela vägen till varvstopp.
Ok, ja det är ju något annat.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Det är tvärt om. Kawan börjar stänga gasspjällen vid högre varv så de är inte mer än halvöppna vid fullvarv. Det är det som är ”strypningen”. Flashningen gör bl.a. att spjällen tillåts öppna fullt hela vägen till varvstopp.

Hörde nåt om det där på många hojar i USA, tydligen har de ljudkrav vid maxvarv medans EU mäter vid 50km/h för euro-klassningen och bilbekämpningen mäter stillastående vid en viss kolvhastighet.
Är du säker att hojarna som säljs här beter sig på samma sätt?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Hörde nåt om det där på många hojar i USA, tydligen har de ljudkrav vid maxvarv medans EU mäter vid 50km/h för euro-klassningen och bilbekämpningen mäter stillastående vid en viss kolvhastighet.
Är du säker att hojarna som säljs här beter sig på samma sätt?
Helt säker, annars skulle toppeffekten vara mycket högre
 

k4rtan

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2023
Hoj
Kawa zh2 -20
Alla moderna insprutade motorer funkar så. Att.öppna gasspjällen helt på låga varv ökar inte effekten eftersom motorn inte kan förbränna lika mycket luft och bränsle som vid höga varv där motorn producerar full effekt.
Det förstår allla som kört förgasarhoj. ?
Jotack det är jag med på.. men det låter inte som grejjerna blöddrar direkt. På effektkurvan ser man att hojen drar även från låga varv när ecu'n inte är med och bromsar. En schysst tune bara så man får vad man betalat för, förstår väll du å ?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Mycket vinner man på att den går mycket jämnare känns inte så mycket av/på när kör i jämn fart. Mycket av strypningen är vad jag fattat för att klara ljud/avgaskrav mm.
Kolla med Sweden fastbike i Malmö han vet jag har gjort H2-SX och H2
Har funderat på att fixa till min H2-SX men har inte blivit av ännu.
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Har precis själv flashat min.
Klart värt det, upplever hojen att bli lättare, mindre ryckigare samt bättre tryck i högre hastigheter (på banan)
Quick shiften vart lite smidigare tycker jag.

Jag körde en försiktig flashning, kommer att utöka mer på konfigurationen framöver.
Valde att göra det själv, för att undvika att få ECU'n låst och kunna flasha den hur många ggr jag själv vill.

Åtgärder:
* tog bort fartspärren.
* tog bort fuel cut.
* optimerade ETV (electronic throttle valve).
* sänkte arbetstemperaturen pga den ökade effekten.
 
Last edited:

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Kul. Men på vilket sätt kan man flasha själv?
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top