ZR-7 som slingrar sig vid fjädringsrörelser i kurvor

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Tycker det känns som att cykeln slingrar sig vid skapliga fjädringsrörelser bak när man svänger och lutar sig en del. Vad kan det bero på? Vad är det som händer. Det är lite läskigt, speciellt om det är spårigt samtidigt.
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Rymding skrev:
Tycker det känns som att cykeln slingrar sig vid skapliga fjädringsrörelser bak när man svänger och lutar sig en del. Vad kan det bero på? Vad är det som händer. Det är lite läskigt, speciellt om det är spårigt samtidigt.

Kollat lufttrycket bak?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Rymding skrev:
Vad kan det bero på?
Slitet däck fram och/eller bak?
Korrekt lufttryck?
Om det går, justera upp förspänning några klick och även returdämpning om sådan finns.

Sökt på forumet i ämnet?
 
Last edited:

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Har kollat trycket. Har justerat förspäningen två hack. Retur dämpningen har fyra steg och står på läge 2. Var inne på att prova med 3, men ville inte påverka eraa svar med ledtrådar.

Ska genast prova med läge tre på reurdämpningen. Tack för alla snabba och bra svar. :tummenupp
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
eus skrev:
Nja, förspänningen vet jag inte om du behöver pilla på.
Testa kompressionen istället

Om jag fattat saken rätt så finns det bara förspänningsjustering medelst hakbyckel och en returdämparjustering. Alternativt är den 4-lägesdämparjusteringen både för kompression och retur. Tycker inte att det känns som att fjädern behöver förspännas mera. Den känns ganska stum och har aldrig nånsin bottnat eller ens varit nära. (Är man smäcker så,,,,) ;)


Kommentar till Jåke:
Beklagar att alla dessa frågor om slimgrande ZR-7:eek:r fullständigt spolar bort alla minoritetsfrågor som t.ex. hur man slangar och gör stoppies. :Bugar


/R
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Rymding skrev:
Om jag fattat saken rätt så finns det bara förspänningsjustering medelst hakbyckel och en returdämparjustering. Alternativt är den 4-lägesdämparjusteringen både för kompression och retur. Tycker inte att det känns som att fjädern behöver förspännas mera. Den känns ganska stum och har aldrig nånsin bottnat eller ens varit nära. (Är man smäcker så,,,,) ;)


Kommentar till Jåke:
Beklagar att alla dessa frågor om slimgrande ZR-7:eek:r fullständigt spolar bort alla minoritetsfrågor som t.ex. hur man slangar och gör stoppies. :Bugar


/R
Förspänningen gör inte dämparen hårdare, eller ska inte göra det iaf.
Det är kompressionen som gör det, nu vet jag inte vad det finns för inställningar på en ZR-7 eller hur den ser ut.
Men vanligtvis sitter kompressionen uppe på dämparen å returen brukar sitta på neredelen.
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
17 var snabb du är,,,,

4-stegsratten sitter i botten. I topp finns ingen, men ZR-7 är ju inte en Ninja direkt.

Tack igen!


/R
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Rymding skrev:
17 var snabb du är,,,,

4-stegsratten sitter i botten. I topp finns ingen, men ZR-7 är ju inte en Ninja direkt.

Tack igen!


/R
Har man det lugnt på jobbet så...

Du får nog byta hoj helt enkelt så kan du köra ännu fortare :tummenupp
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Om den är slingrig i häcken när du har lite lägg så är det förmodligen mer returdämpning som behövs bak. Har den svårt att hålla spåret under dessa "slingringar" så testa även nått hack på returen fram !
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top