zx10r 2008 first ride (200 hk)

Ari81

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2007
Ort
Mmm
Hoj
Aha
[YOUTUBE-ID]A3NowFnhuYw[/YOUTUBE-ID]

Det sägs att den har 200hk med ram air :yoparty

Lite spec med hk:

Model Year 2008
Engine type Liquid-cooled, 4-stroke In-Line Four
Displacement 998 cm³
Bore x stroke 76.0 x 55.0 mm
Compression ratio 12.9:1
Valve/Induction system DOHC, 16 valves
Maximum power 138.3 kW {188 PS} / 12,500 rpm
Maximum power with RAM Air 147.1 kW {200 PS} / 12,500 rpm
Maximum torque 113 N•m {11.5 kgf•m} / 8,700 rpm
Fuel system Fuel injection: ø43 mm x 4 (Keihin) with oval sub-throttles, dual injection
Ignition Digital
Starting Electric
Lubrication Forced lubrication, wet sump with oil cooler
Transmission 6-speed, return
Final Drive Sealed chain
Primary reduction ratio 1.611 (87/54)
Gear ratios: 1st 2.600 (39/15)
Gear ratios: 2nd 2.053 (39/19)
Gear ratios: 3rd 1.737 (33/19)
Gear ratios: 4th 1.550 (31/20)
Gear ratios: 5th 1.400 (28/20)
Gear ratios: 6th 1.304 (30/23)
Final reduction ratio 2.412 (41/17)
Clutch Wet multi-disc, manual
Frame type Backbone/Twin-tube, aluminium (Pressed/die-cast composite structure)
Rake/Trail 25.5° / 110 mm
Suspension, front 43 mm inverted fork with DLC coating,rebound and compression damping, spring preload adjustability and top-out springs
Suspension, rear Bottom-Link Uni-Trak with gas-charged shock and top-out spring. Stepless, dual-range (high/low-speed) Compression damping. Stepless Rebound damping. Fully adjustable Spring preload
Wheel travel, front 120 mm
Wheel travel, rear 125 mm
Tyre, front 120/70ZR17M/C (58W)
Tyre, rear 190/55ZR17M/C (75W)
Brakes, front Dual semi-floating 310 mm petal discs, 10-button aluminium rotor carrier Dual radial-mount, opposed 4-(aluminium) piston
Brakes, rear Single 220 mm petal disc Single-bore pin-slide, aluminium piston
Steering angle, left / right 27° / 27°
Dimensions (L x W x H) 2,110 mm x 710 mm x 1,135 mm
Wheelbase 1,415 mm
Ground Clearance 125 mm
Seat height 830 mm
Fuel capacity 17 litres
Dry weight 179 kg
Complies to EU emission limit EURO 3

Nya bilder:
SatDayTest026.JPG

47b7cf03b3127cceb023d570764800000026100AbMmLRw5ct2KA

SatDayTest007.JPG

BJN35229.jpg


:yoparty
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
200hk låter nästan i överkant då zx14 har ca 200 och nya busan 194! Har svårt att tro på det men oavsett så verkar den lovande!
 

addex

OFF
Gick med
10 Sep 2007
Ort
gävle, sthlm
Hoj
hemlig
200hk låter nästan i överkant då zx14 har ca 200 och nya busan 194! Har svårt att tro på det men oavsett så verkar den lovande!
busan har ca 197hk/9500rpm till 2008.
iaf tycker 200 låter också överkant för zx10an!!
sen hade föregångaren 184 med ramair 16hk skillnad de var duktigt för en uppd
 
Last edited:

Ari81

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2007
Ort
Mmm
Hoj
Aha
188hk normala och 200hk luffarturbo borde väl va rimligt eller?Jag blev grymt sugen på en svart:yoparty hittade all info på zx-10r.net.
 
Last edited:

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Stämmer dom effektsiffrorna så säljer jag min ZX12R och köper en ZX10 direkt! Jag tar en svart, mums!:yoparty
 

addex

OFF
Gick med
10 Sep 2007
Ort
gävle, sthlm
Hoj
hemlig
läst från fler källor nu att den ska ha +13hk från förra modellen alltså 188.
jag känner mig liten nu med mina 185:D
 
Gick med
21 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09 SP och KTM 1290 Super Duke R
Kom precis hem från Qatar i morse, efter att ha kört nya ZX-10R i två dagar på Losail-banan. Härlig bana, skönt väder och grym hoj. Kawasaki anger 188 hästars motoreffekt, men hela 200 hästar med Ram Air-systemet i funktion (alltså uppe i fart, och oftast har man ju fart). :)

Kan rapportera att ZX-10R är supersnäll, trots all effekt, man har gjort den snällare med hjälp av mer elektronik och en insprutning med fin känsla. Kawas traction control ska hjälpa till att häva släpp, utan att för den skull förhindra burnouts och wheelies.

Motorn är... grym. Men på ett kontrollerbart sätt.

Mer i första numret av Svenska Motorrad, som ligger ute den 8 januari.

Hälsning Gerry Nordström
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Kom precis hem från Qatar i morse, efter att ha kört nya ZX-10R i två dagar på Losail-banan. Härlig bana, skönt väder och grym hoj. Kawasaki anger 188 hästars motoreffekt, men hela 200 hästar med Ram Air-systemet i funktion (alltså uppe i fart, och oftast har man ju fart). :)

Kan rapportera att ZX-10R är supersnäll, trots all effekt, man har gjort den snällare med hjälp av mer elektronik och en insprutning med fin känsla. Kawas traction control ska hjälpa till att häva släpp, utan att för den skull förhindra burnouts och wheelies.

Motorn är... grym. Men på ett kontrollerbart sätt.

Mer i första numret av Svenska Motorrad, som ligger ute den 8 januari.

Hälsning Gerry Nordström


Vem var snabbast...du eller Carle?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Kom precis hem från Qatar i morse, efter att ha kört nya ZX-10R i två dagar på Losail-banan. Härlig bana, skönt väder och grym hoj. Kawasaki anger 188 hästars motoreffekt, men hela 200 hästar med Ram Air-systemet i funktion (alltså uppe i fart, och oftast har man ju fart). :)

Kan rapportera att ZX-10R är supersnäll, trots all effekt, man har gjort den snällare med hjälp av mer elektronik och en insprutning med fin känsla. Kawas traction control ska hjälpa till att häva släpp, utan att för den skull förhindra burnouts och wheelies.

Motorn är... grym. Men på ett kontrollerbart sätt.

Mer i första numret av Svenska Motorrad, som ligger ute den 8 januari.

Hälsning Gerry Nordström

Träffade dig på Nürburgring juli -04, du var där med din blå ZX-10R, jag hade kört från Sverige med min svarta. Blir det favorit i repris -08? :D För första gången på några år är jag intresserad av en ny 1000.
 
Last edited:

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Shit ofasen verkar fett badass!
Enda inte lika snygg som -06-07an:tungan rattare sagt fulsnygg da:yoparty
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
200hk låter nästan i överkant då zx14 har ca 200 och nya busan 194! Har svårt att tro på det men oavsett så verkar den lovande!

Varför skulle det vara så svårt? Vilken klåpare som helst kan ju montera ett A-kit eller HRC-kit på sin R1 resp Blade från 04 och få upp åt 190 kusar så varför skulle man inte kunna plocka ur detta ur zx10:an?

Grym hoj, och äntligen är kawa med i matchen på riktigt. Den ser ut som en riktig gp-räser och Jag blir nästan sugen själv på min första kawa.

Vad hynda håller på med fattar Jag inte alls:näsblod
 

Freddy

har bra balans...
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
BMW
Börjar bli riktigt sugen på att få riva mina i 1000 bitar då jag får två levererade till dörren om 1 vecka... :)
 

Bifogat

  • freddy-hojdesign08d.jpg
    freddy-hojdesign08d.jpg
    135.8 KB · Visningar: 324
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top