Bytte växellåda på en triumph för några år sen med en kompis. Ingen av oss hade gjort det tidigare, eller ens delat en motor underifrån. Tog oss en helg, och vi tog god till på oss.
Läs på innan i verkstadsmanualen så du har koll på vilka verktyg, packningar, lim m.m. som behövs så du har allt hemma.
Motorn måste ur så du behöver ha hem ny olja och glykol.
Numrera bultarna på bilderna i verkstadsmanualen och stick sedan fast bultarna genom en kartong med samma numrering.
Ta MÅNGA bilder när du demonterar allt. Att få ihop växellådan var enklare än att komma ihåg hur alla kablar hade legat.
Lyfta ur i motorn är lättare om man är två, men sök på forumet så finner du tips på hur du ska gå tillväga med det.
Som sagt, kunde två långsamma amatörer fixa det på en helg hinner du säkert få ihop den innan säsongen drar igång på riktigt. Flera dagar kvar ju!
edit, jag visste inte säkert vad som var fel när jag började, så jag hade köpt en komplett begagnad växellåda. I mitt fall hoppade tvåans växel ur vid gaspådrag. Syntes tydligt hur bägge tvåas drev var slitna.