ZX6R -04 hemmabygge avgassystem

Terner

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
ZX6R -04
Tjena, fick hem min 636a från tyskland igår och är redan i full fart med byggandet :), hade tänkt bygga ett avgas med en GYT-R dämpare som bara sticker upp vid svingen (ungefär som på r6 06-08)
Frågan är då vad som behövs göras, man har läst mycket om att för lite motstånd bränner ventilerna? Och att man bör mappa om hojjen..

Lite tips?

tack på förhand!
 

MarkusB

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Fireblade -07
Trådlyft. Någon som kan besvara den gode herrens fråga? Är själv intresserad av att bygga ett motogp avgassystem.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
NÄÄ, det är inte så att ett avgasrör måste ha ett "visst" motstånd.
Tvärt om!
Man vill ha så litet mostånds som möjligt och det får man genom att ha rätt längd och diameter på avgasröret.
Ett riktigt utformat avgasrör fungerar som en pump som suger ut avgaserna ur motorn. Det ger motoreffekt det!

Gör man stora förändringar på en motor och dess omkringutrustning ska man alltid se över bränsle inställningen.
Våldför man sig på ett avgasrör så kan det medföra att bränsleblandningen blir så fel att både ventiler och kolvar bränns sönder.

Mats
 

MarkusB

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Fireblade -07
NÄÄ, det är inte så att ett avgasrör måste ha ett "visst" motstånd.
Tvärt om!
Man vill ha så litet mostånds som möjligt och det får man genom att ha rätt längd och diameter på avgasröret.
Ett riktigt utformat avgasrör fungerar som en pump som suger ut avgaserna ur motorn. Det ger motoreffekt det!

Gör man stora förändringar på en motor och dess omkringutrustning ska man alltid se över bränsle inställningen.
Våldför man sig på ett avgasrör så kan det medföra att bränsleblandningen blir så fel att både ventiler och kolvar bränns sönder.

Mats

Du verkar kunna en del. Så då undrar jag ungefär vad längden och diametern ska vara då? Vad är optimalt? Vill ju bygga ett slipon med riktigt schysst ljud och design. Men ett absolut krav är att det får absolut inte ske några effektförluster. Kommer antagligen att börja bygga om två veckor med polarens hjälp, just nu är det för mycket att göra i skolan.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Du verkar kunna en del. Så då undrar jag ungefär vad längden och diametern ska vara då? Vad är optimalt? Vill ju bygga ett slipon med riktigt schysst ljud och design. Men ett absolut krav är att det får absolut inte ske några effektförluster. Kommer antagligen att börja bygga om två veckor med polarens hjälp, just nu är det för mycket att göra i skolan.

Ojdå, nu börjar det dyka upp en del krav också!
Det är inte en slump att avgasröret ser ut som det gör, Orginal alltså. Där har du både rätt längd och rätt diameter. Det blir lite pyssel att få till rätt längd och ändå få det att mynna ut bakom fotpinnen!

Vad du absolut inte ska vara och pilla på är främre rören. Där sitter i stor sett hela effekten. Där har man stor möjlighet att misslyckas.
Bakre delen av avgasröret, där röret har blivit "ett" bara, är inte riktigt lika noga. Men ska du absolut inte tappa någon effekt, så göra inte några stora förändringar.

Mats
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Med all respekt måste jag ändå säga att jag tycker faran med detta överdrivs ordentligt..

Har ju meckats med rör i alla tider, hojar skär inte ihop hur som helst för att du bygger om efter krökarna. Kompenserar inte sprutet förresten?

Hursom, jag skulle inte vara orolig, bygg ett, ev justera och kör.
 

MarkusB

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Fireblade -07
Ojdå, nu börjar det dyka upp en del krav också!
Det är inte en slump att avgasröret ser ut som det gör, Orginal alltså. Där har du både rätt längd och rätt diameter. Det blir lite pyssel att få till rätt längd och ändå få det att mynna ut bakom fotpinnen!

Vad du absolut inte ska vara och pilla på är främre rören. Där sitter i stor sett hela effekten. Där har man stor möjlighet att misslyckas.
Bakre delen av avgasröret, där röret har blivit "ett" bara, är inte riktigt lika noga. Men ska du absolut inte tappa någon effekt, så göra inte några stora förändringar.

Mats

Hmm ok. Kan bli lite svårt med ett motogp style rör.

Med all respekt måste jag ändå säga att jag tycker faran med detta överdrivs ordentligt..

Har ju meckats med rör i alla tider, hojar skär inte ihop hur som helst för att du bygger om efter krökarna. Kompenserar inte sprutet förresten?

Hursom, jag skulle inte vara orolig, bygg ett, ev justera och kör.

Näe, tänker mest på att det inte ska tappa effekt. Jo insprutet ska ju kompensera, men tydligen så gör den det bara till en viss del? Aja, får se hur det blir. Just nu funderar jag på vilken design röret ska ha.

En sista fråga. Tänkte om man skulle forma om innerröret till en triangel istället. Hur tror ni det skulle funka?:D
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top