ZX7R vs GSXR750

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Tänkte gå och köpa mig en gammal billig cykel att köra lite fikaturer (i snabbt tempo) och kanske en banträff till sommaren.
Är en stor (185/95) gubbe (36) så frågan är ryms man på en gixxer 750 96/97
eller är zx7r en bättre båge för mig, har hört att gixxern har hård körställning.

Annars verkar dom ligga i samma prisläge, dvs max jag har råd med

Vilken ska jag välja :va
 

skogsbarn

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Borås
Hoj
skrotad 750
klart du ska ha en gsxr, själv är jag 180 lång dock ej lika tung och jag sitter hur bra som helst på min. Vågar dock inte svara på hur zxr är, då jag aldrig testat. Kan du inte ta och provköra båda två så slipper du chansa?
 

LJL

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Z800 -14
Provsitt eller provkör båda.

Gixxern har en betydligt mer aggressiv körställning men det är inget problem att få plats (jag är ungefär lika stor som du). Den är ingen höjdare i stan men på landsväg har man riktigt skoj och man orkar långa turer om man har lite tempo. Sen finns det väl inget alternativ egentligen.... klart det ska bli en gixxer (inte alls partisk :rolleyes: )
 

dim

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
hornet 900, vtr 1000
jolio skrev:
Tänkte gå och köpa mig en gammal billig cykel att köra lite fikaturer (i snabbt tempo) och kanske en banträff till sommaren.
Är en stor (185/95) gubbe (36) så frågan är ryms man på en gixxer 750 96/97
eller är zx7r en bättre båge för mig, har hört att gixxern har hård körställning.

Annars verkar dom ligga i samma prisläge, dvs max jag har råd med

Vilken ska jag välja :va

jag är 183 och sitter bra på gixxern, lite ont i händerna i början vid stadskörning men man vänjer sig snabbt, högre farter=inga problem!
 

Ninja-Mackan

Norra Europas fattigaste kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ducati 1199 Panigale S ABS
Jag tycker att sittställningen är mer påfrestande på Kawan men den är fruktansvärt stabil (läs vikt) både i kurvor och högre hastighet. Detta medför dock att den är lite svårare att svänga med men det är nog inget problem för dig. Kawan drar jämnare över registret medan Suckan börjar dra lite extra vi 9-10000 om jag inte minns fel. Om man bara kollar på pappret så är det mesta till Suzukins fördel men ZX-7 har en utstrålning som slår Gixxern med hästlängder.

Jag har varit i samma sits som du är i nu och jag valde Kawan, och jag ångrar mig inte. Däremot saknar jag min gamla pärla... :(
 

Bifogat

  • DSCF0010.jpg
    DSCF0010.jpg
    90 KB · Visningar: 193

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Ninja-Mackan skrev:
Jag tycker att sittställningen är mer påfrestande på Kawan men den är fruktansvärt stabil (läs vikt) både i kurvor och högre hastighet. Detta medför dock att den är lite svårare att svänga med men det är nog inget problem för dig. Kawan drar jämnare över registret medan Suckan börjar dra lite extra vi 9-10000 om jag inte minns fel. Om man bara kollar på pappret så är det mesta till Suzukins fördel men ZX-7 har en utstrålning som slår Gixxern med hästlängder.

Jag har varit i samma sits som du är i nu och jag valde Kawan, och jag ångrar mig inte. Däremot saknar jag min gamla pärla... :(


jo kawan är helt klart snyggare, vad var gamla pärlan då ??
 

HanneZ

Guest
Suzukin är lättare, modernare, starkare(tror jag), fulare.

Jag är 184 o sitter bra på gsxr'en. Jag vet inte hur pass vikten spelar in på körställningen dock :va
 

ZX7R -97

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mölndal
Hoj
Kawasaki ZX7R
Egentligen så finns det inget alternativ. ZX7R är det självklara valet!!!

Har kört båda och det finns ingen tvekan om vilken som e den bästa hojen!!

Den e snyggare, stabilare, snabbare och framför allt skönare att köra både på gata och på bana :Bugar

Va på väg att köpa en Gixxer 750 innan jag fick äran att stifta bekantskap med en ZX7R för första gången.

Efter det var jag helt såld!!! :Bugar

Lycka till med hoj köpet. Jag lovar dig att du inte blir besviken! :tummenupp
 

HanneZ

Guest
ZX7R -97: 203 kg(torrvikt), 122 hp
GSXR750 -97: 179 kg(torrvikt), 128 hp

ZX7R'en har samma vikt och effekt som föregångaren till gsxr'n. Blygixxern från -92-95. Och skillnaden mellan dem är som natt och dag. Kan inte uttala mig om zx7r'en men att den är snabbare är jag tveksam till.

/ Hannes
 

ZX7R -97

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mölndal
Hoj
Kawasaki ZX7R
ZX7R -97 och Gixxer 750 -97 har samma ax men Kawan känns snabbare + att ZX7R toppar 280 Km/h :tummenupp
 

Ninja-Mackan

Norra Europas fattigaste kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ducati 1199 Panigale S ABS
ZX7R -97 skrev:
ZX7R -97 och Gixxer 750 -97 har samma ax men Kawan känns snabbare + att ZX7R toppar 280 Km/h :tummenupp


Nja, på mätaren kanske. Den ska, i verklig fart, kunna komma upp i ca 270 men mätaren visar som vanligt för mycket. Min gick till sista markeringen vilket skulle innebära 290km/h, knappast troligt...
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
köp en GSX-R den är underbar, visst man hänger mycket på armarna och får ont i händerna om man småfiser inne i stan men den väcker respekt och beundran som ingen kawasunki kan. Köp en med insprutning (98&framåt), så får du ytterligare lite mer effekt och slipper hålla på och renovera förknasarna.
Från -00 är det 141 HK och 166 kg i vikt.
 
Last edited:

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Har kört båda hojarna en del och måste säga att jag gillade kawan bättre. Dels drar den bättre redan från låga varvtal, sen går det ju inte komma ifrån att den är bra mycket läckrare! :)
Enda fördelen jag kan komma på med gixxern är väll egentligen att den är lite lättare, men jag är i ungefär samma storlek som du och jag led inte det minsta av någon form av trögstyrdhet eller liknande. Dock testade jag den aldrig på bana.
Sittställningen funkar bra även för oss som är över 185 på kawan.
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Hmm blir inte så mycket klokare av råden, ros åt båda hojarna
kawan är ju snyggare det ser ju alla men spelar viktenskillnaden inte stärre roll ?? :va
 

Ninja-Mackan

Norra Europas fattigaste kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ducati 1199 Panigale S ABS
Om du kör bana så spelar vikten roll. Ska du åka och fika på så tror jag att det kvittar.
 

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Finland, Jakobstad
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
jolio skrev:
Hmm blir inte så mycket klokare av råden, ros åt båda hojarna
kawan är ju snyggare det ser ju alla men spelar viktenskillnaden inte stärre roll ?? :va

Köp den du själv vill ha, men prova båda först!

Själv e jag 187/94 å sukkan e inte alls för liten, skulle t.o.m. kunna tänka mig något mindre... men de e en smaksak... :tungan

Å ang. snyggheten e väl även de en smaksak :fyllisar

Jag tyckte oxå om zx7:an, men jag tyckte bättre om Gixxern, vad säger de då!? :confused:
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
[PlastRaket] skrev:
köp en GSX-R den är underbar, visst man hänger mycket på armarna och får ont i händerna om man småfiser inne i stan men den väcker respekt och beundran som ingen kawasunki kan. Köp en med insprutning (98&framåt), så får du ytterligare lite mer effekt och slipper hålla på och renovera förknasarna.
Från -00 är det 141 HK och 166 kg i vikt.

Mellan 98 och 99 har den även 135HK, till skillnad mot 127HK för 96-97.

Effekten kanske inte var den stora skillnaden utan att den även fick sprut som du skrev och troligen går lite billigare och svarar lite bättre på gasen vid låga varv.
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
jolio skrev:
ska prova en zx7r-97 i kväll så vi får se :D
gsxr med sprut, 98- är lite för dyr tyvärr.

Låter fint det, återkom gärna med en liten recension så
vi får veta hur det gick.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top