zx9r åsikter -98-99 eller -00-02

Oli-Mopo

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2007
Ort
gbg
Hoj
MG
Som rubriken säger, så skulle jag vilja ha lite åsikter om dessa modeller.. Hur mycket mer ska man egentligen behöva betala för en -00-02 ? Är mellanskillnaden värd något, när man väl sitter på hojen så att säga?

Har läst mig till att -00-02 har en uppgraderad växellåda, hur är det i verkligheten.. stämmer det att de är "i princip oförstörbara", eller är det bara snack?

Andra svagheter på -00-02? Har själv inte haft nå större framgång med att hitta svagheter på dom.. Men nog borde väl det finnas något att kritisera på, även på dessa?

-Speak up people!
-Kom med lite fakta! :yoparty
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
98-02= samma hoj bara kosmetiska skillnader, till skillnad från förre generationens zx9;or så är dessa skottsäkra vad gäller motor o låda vilket inte var fallet 94-97 då det fanns en hel del problem med dom!

En mycket bra allroundhoj, den hojen som jag haft längst i min ägo var just en zx9r 00 (c;a 4 år) det som störde mest var de täta ventilkontrollerna (1200 mil) om jag inte minns fel, dom var dyra men sällan behövdes nåt åtgärdas, mekar du själv finns det stålar att spara!
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
jag hade en 00 ett tag och var mycket nöjd, en trevlig touringhoj, perfekt att skjutsa och åka långt på.

Enda anledningen till att köpa 00 istället för 98 är för dom är snyggare.
 

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
....
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Jag har haft en 98 och var supernöjd.
Det var min första riktiga sporthoj.

Satsa på en 98 eller 99'a, 2000 fick den en ny mycket fulare frontkåpa. I övrigt så är det i stort sett samma hoj.
 

666INFLAMES

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2008
Ort
LINKÖPING
Hoj
ZX9R 00:a
Åker en 00:a sjäv är supernöjd med den beskriver den lite lätt inne på mitt garage
Obs.... 00 kom den med bultad bakram... bra om man gillar bakhjulsåka.
Vilken du än väljer att köpa så dreva ner den ett kugg fram då får du en grym känsla igenom hela registret:yoparty
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Billig försäkring.

Har precis inhandlat en -98 själv och mycket berodde på att försäkringen var så otroligt billig. Eftersom den är försäkrad på 55kW så betalar jag endast 3500:- hel/helår i storstad. Man tillverkades denna årsmodell med någon form utav strypning enligt den info jag har fått. Nu kanske inte alla -98:eek:r är reggade för denna effekt, men det kan vara värt att göra en koll. Finns många sköna tusenlappar att tjäna in bara under första året om man nu mot förmodan skulle få en höjning under år 2.

Hade en zx9r -94 för ganska många år sedan och den var jag nöjd med så jag misstänker att jag även blir det med denna cykel.
 

Spyder

Unsafe at any speed
Gick med
9 Feb 2008
Ort
Norrköping
Hoj
ZX9R-00
Till skillnad från Sport-R1 så tycker jag den blir mycket snyggare 00. Vill inte ha den tidigare just därför. Så mycket mer pengar vet jag dock inte om det är värt utöver att hojen blir nyare. Har inget särskilt att anmärka på. Skulle ibland önska en större tank, vid inspirerad körning kommer man inte alltid så långt som man vill, tycker inte det är så mycket racing att en tankmätare skulle skada. Mina 189 cm och 110 kg ryms också bra.
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Till skillnad från Sport-R1 så tycker jag den blir mycket snyggare 00. Vill inte ha den tidigare just därför. Så mycket mer pengar vet jag dock inte om det är värt utöver att hojen blir nyare. Har inget särskilt att anmärka på. Skulle ibland önska en större tank, vid inspirerad körning kommer man inte alltid så långt som man vill, tycker inte det är så mycket racing att en tankmätare skulle skada. Mina 189 cm och 110 kg ryms också bra.


Kul att höra att din kroppsstorlek passar bra till cykeln. Är själv av samma kaliber så det känns tryggt. Har ju inte fått klämma och känna på min än eftersom jag köpte den av en firma i Karlstad. Den har inte hunnit bli hemlevererad än.
 

cl

Tequila MC
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Stockholm "Väsby"
Hoj
ZX10R Grön
Till trådstartaren.
Helt rätt. Lådan uppdaterades -00.
Det och utseendet är största skillnaden mot -98 / 99
Många mindre uppdateringar.

Mest utseendet som uppdaterades -02

-00 jämfört med -98 så känns -00:an nyare, fräschare
att köra, känns även lättare i fram.
I mitt tycke värd en 5000:- mer.

I princip skottsäkra = Ja.

Nackdelar = Behöver kolla ventiler var 1200 mil.
Hårt körda kan någon ventil börja krypa uppåt.
 

Serbius

CЛABИША/Serbius
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Nära Havet i ett hus på 157m2
Hoj
Yamaha Fz6s 2004:a
en 98 -99 har oftast billigare försäkring som det nämdes tidigare

jag betalar bara 3354kr hel/helår(reggad med 55kw från fabrik)

därför valde jag denna hoj(+ att den e snygg o bekväm)
 

Oli-Mopo

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2007
Ort
gbg
Hoj
MG
Tackar för all respons! :tummenupp
Och speciellt till dig cl. Du gav mig infon som fick våg skålen att luta mer mot en -00-02.
Då var det bara det, med å hitta rätt hoj kvar då. Har några på G, får väl se vilken det blir. =D
Lägger självklart upp en bild , när allt är klart.
 

zolander

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Småland
Hoj
K5
Hejsan...

Jag har också funderat på en zx9r...Enligt många så är försäkringen "jävligt" billig, speciellt på -98 -99 (om jag fattat de rätt)
Men är dom då strypta till 55kW?...Kan ju inte vara så kul att köra då, eller?

/Danne
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Hejsan...

Jag har också funderat på en zx9r...Enligt många så är försäkringen "jävligt" billig, speciellt på -98 -99 (om jag fattat de rätt)
Men är dom då strypta till 55kW?...Kan ju inte vara så kul att köra då, eller?

/Danne

Som någon tidigare skrev så är strypningen till 99% borttagen på dom flesta cyklarna. Brukar annars inte vara så speciellt komplicerat att ta bort den. Brukar väl oftast sitta en strypning i insuget samt att man får buta munstycken samt nålar i förgasaren. Rätta mig om jag har fel.
 

zolander

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Småland
Hoj
K5
Oook...

Det gäller alltså att hitta en zx9r som är reggad på 55kW...
=), hoppas nu folk skriver det i sina annonser...
Peace
 

ninjazx9r-97

Medlem
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Västra torup
Hoj
kawasaki zx12r -01
55kw

Oook...

Det gäller alltså att hitta en zx9r som är reggad på 55kW...
=), hoppas nu folk skriver det i sina annonser...
Peace

tjena,kolla i mitt garage 55kw/160hk:yoparty sålde min till syrrans dotters man som vägrade köra sin egen (nya hoj) efter han testat min,nu är den till 99% säkerhet till salu för de har fått barn,så hör av dig så kan jag snacka med honom.o förresten så e detta den snyggaste modellen.:tummenupp
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Bättre lyse, andra clipon, bredare bakfälg, cylinderfoder i nicasilbelagd alu, avgas som går att dela under oljetråget, kat, lådan är bättre(undercuttad från fabrik), justerbar höjd bak, annan styrgeometri, snyggare instrumentering, lös bakram, grövre hjulaxlar bland annat.

Trots att det är samma hoj i grunden känns -00 och framåt bra mycket modernare och fräschare.
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Bättre lyse, andra clipon, bredare bakfälg, cylinderfoder i nicasilbelagd alu, avgas som går att dela under oljetråget, kat, lådan är bättre(undercuttad från fabrik), justerbar höjd bak, annan styrgeometri, snyggare instrumentering, lös bakram, grövre hjulaxlar bland annat.

Trots att det är samma hoj i grunden känns -00 och framåt bra mycket modernare och fräschare.

Är det värt alla tusenlappar som försäkringen kostar extra jämfört med 98-99???
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top